دوگانگی در بازار محصولات پتروشیمی: بهبود پلیمرها و عقب گرد شیمیایی ها

دوگانگی در بازار محصولات پتروشیمی: بهبود پلیمرها و عقب گرد شیمیایی ها
(شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۳۷

بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با یک دوگانگی نسبی همراه بود زیرا حجم معامله پلیمرها افزایش یافته ولی میزان معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا کاهش یافت.

به گزارش نیپنا، در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا 14.5 درصد افزایش داشته ولی در همین زمان تقاضا برای خرید این گروه کالایی نیز بیش از 100 درصد رشد داشته است. این وضعیت نشان می دهد که عرضه های موجود در بورس کالا کفاف تقاضا را نداده هرچند که عرضه های PVC و پلی اتیلن های سنگین اکستروژن نیز کاهش یافته است.
این شرایط یعنی جهش غیرمنتظره حجم تقاضا نشان می دهد که بخشی از تقاضای موجود کاذب بوده و به دلیل رشد قیمت ها در بازار داخلی و فاصله نرخ ها بین بورس و بازار و وجود پتانسیل واسطه گری خودنمایی کرده است. با توجه به موارد فوق شاهد بودیم که در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا با 18 درصد افزایش به نزدیکی 49 هزار تن رسیده است هرچند که هنوز هم این حجم معاملات ، کفاف تقاضای موجود در بازار و نیاز صنایع پایین دستی را نمی دهد. افزایش قیمت ها در بازار داخلی ، پایین بودن موجودی انبارها ، نزدیکی به ماه محرم ، عدم تغییر جدی در مصرف صنایع پایین دستی با آغاز روزهای سرد سال و جذابیت واسطه گری و سفته بازی را می توان از ویژگی های اصلی معاملات این گروه کالایی در بورس و بازار دانست.
با توجه به این شرایط شاید ادامه رشد قیمت ها در بازار آزاد محدود شده هرچند که سطوح قیمتی فعلی نیز خود وضعیت جذابی را برای واسطه گری و داد و ستد فراهم کرده است. حفظ سطوح قیمتی فعلی ، خود موفقیت بزرگی برای این بازار به شمار می آید.
در بازار محصولات شیمیایی شاهد کاهش 7 درصدی عرضه و رشد 16.7 درصدی تقاضا بودیم که در نهایت به کاهش 4.7 درصدی حجم معامله این گروه کالایی در بورس کالا انجامید. به نظر می رسد بر خلاف بازار پلیمرها ، بازار محصولات شیمیایی هنوز میل به افزایش قیمت ها دارد هرچند که در این بازار نیز خبری از کاهش تقاضا به دلیل فرارسیدن روزهای سرد سال نیست. استایرن منومر پتروشیمی پارس ، دی اتیل هگزانول ، منومر وینیل استات و اسید استیک جذاب ترین کالاها در معاملات هفته گذشته بودند که با رشد قیمت ها و توجه خریداران رو به رو شدند. با توجه به وجود تقاضا در بازار پلیمرها و بازارهای مشابه دیگر ، به نظر می رسد بازار محصولات شیمیایی باز هم جذابیت پیشین خود را حفظ کرده هرچند که افزایش حجم عرضه ها در این بازار نیز از ضرورت های معاملاتی به شمار می آید.

تعداد بازدید : ۱,۳۹۷