نگاهی به روز جذاب پلیمرها

نگاهی به روز جذاب پلیمرها
(چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۴۲

معامله پلیمرها در بورس کالا با التهاب شدیدی رو به رو شده تا جایی که برخی کالاها که از جذابیت متعادلی در معامله های روز دوشنبه برخوردار بودند .

به گزارش خبرنگار نیپنا، معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران با توجه به تعطیلی روز سه شنبه، به روز دوشنبه موکول شد ولی در هر حال رخداد خاصی در این بازار تجربه شد. پس از اعلام قیمت های پایه جدید در روز یکشنبه شاهد بودیم که بازار برای خرید آماده شد و البته پس از افزایش قیمت های پایه، جذابیت خرید نیز افزایش یافت تا جایی که شاهد معامله 39 هزار و 689 تن انواع پلیمرها تنها در روز دوشنبه بودیم که به نسبت حجم عرضه 45 هزار و 331 تن عرضه 112 هزار تن رقم معامله قابل قبولی به شمار می رود.

نکته مهم معاملات روز دوشنبه را باید در پراکندگی حجم عرضه ها دانست زیرا نزدیک به 80 کالای مختلف از گریدهای گوناکون مورد داد و ستد قرار گرفت. از سوی دیگر التهاب در بازار PVC کاهش یافته پلی اتیلن های سبک فیلم با رونق زاید الوصفی رو به رو بوده حتی برخی از گریدهایی که در گذشته از جذابیت پایین تری برخوردار بوده نیز با رونق ، جذابیت و حتی التهاب رو به رو شد. به عنوان مثال پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی ، پلی اتیلن سنگین بادی و پلی اتیلن سبک خطی که در گذشته از رونق چندانی برخوردار نبوده هم اکنون با رقابت همراه شده و رشد قیمت داشته اند.

این در حالی است که باز هم پلی استایرن ها و همچنین پلی اتیلن های ترفتالات بطری در کنار گریدهای سنگین لوله و سنگین اکستروژن نیز باز هم با رقابت مورد معامله قرار می گیرند.

به نظر می رسد چهره بازار به آرامی در مسیر تغییر قرار گرفته اگرچه تمام فعالان بازار اعتقاد دارند که نزدیکی به ماه محرم و همچنین بالابودن تقاضا برای مواد اولیه طروف یکبارمصرف و یا سفره  سرو غذا ، بخشی از چهره این بازار را تشکیل داده ولی نباید فراموش کرد که نزدیکی به روزهای سرد سال ، نیاز به نایلون را به ویژه انواع ضخیم را افزایش خواهد داد اگرچه در این فصل تقاضای این کالا در بازار عراق نیز افزایش خواهد یافت.

در هر حال نگاهی به جذاب ترین عرضه های روزهای اخیر نشان می دهد که بخشی از تولید در صنایع پایین دستی به کالاهایی دیگر باز گشته که می توان از گریدهای تزریقی و یا سنگین بادی نام برد . از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که رشد تنوع عرضه برخی گریدها کاهش عرضه برخی دیگر را به حاشیه رانده یعنی باید این گونه خبر داد که برخی گریدهای جذاب به عرضه های بیشتری نیاز داشته که با توجه به وجود تقاضا، می تواند شرایط بهتری را برای تولید در صنایع پایین دستی فراهم آورد.

جدول آخرین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران را می توانید از اینجا ببینید.

 


تعداد بازدید : ۲,۰۰۶