ضرورت تحکیم جایگاه پتروشیمی در توسعه صادرات محصولات غیر نفتی

ضرورت تحکیم جایگاه پتروشیمی در توسعه صادرات محصولات غیر نفتی
(چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۴۹

ایران نباید بعنوان یک کشور صرف در صادرات نفت و گاز مطرح باشد؛ چرا که خام فروشی مواد اولیه در بلندمدت آثار و پیامدهای منفی دارد و در این راستا صنعت پتروشیمی نیارمند حمایت بیشتری است.

رمضان علی سبحانی فر نماینده مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار نیپنا، درباره اهمیت توسعه صنایع پتروشیمی در کشور اظهار کرد: ایران نباید به عنوان یک کشور صرف در صادرات  نفت و گاز مطرح باشد؛ چرا که خام فروشی مواد اولیه در بلندمدت آثار و پیامدهای منفی دارد و در این راستا صنعت پتروشیمی نیارمند حمایت بیشتری است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: جمهوری اسلامی ایران با موقعیت راهبردی در منطقه و داشتن 15 همسایه وهمجواری با آب های آزاد، موقیعت خوبی برای صادرات محصولات نهایی دارد و صنعت پتروشمی می تواند جایگاه ممتاز خود را در صادرت غیر نفتی تحکیم بخشد.

 این نماینده مجلس دهم گفت: موقعیت ژئوپلیتیک ایران افزون بر جایگاه این کشور در دارا بودن ذخایر نفت و گاز است. بنابراین، کشورمان برای توسعه صادرات غیر نفتی از موقعیت خوبی برخوردار است.

نماینده مردم سبزوار، جفتای و جوین و خوشاب، توسعه صنایع پتروشیمی را یکی از راه های افزایش صادرات غیر نفتی ارزیابی کرد و گفت: توسعه متوازن صنایع پتروشیمی با بخش های تکمیلی یا پایین دستی سبب ایجاد زنجیره ارزش می شود.

 سبحانی فر گفت: ایجاد زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی عواید بسیار بیشتری نصیب کشور می کند. افزون بر این، تولید کالا نهایی به معنایی ایجاد اشتغال است. بنابراین، افزایش سرمایه در بخش های تکمیلی پتروشیمی با در نظر گرفتن توسعه متوازن بخش های این صنعت، برای رشد و توسعه منطقی در صنعت نفت سازنده است.

 وی  افزایش صادرات غیر نفتی و تولید فرآورده ها و محصولات مختلف پتروشیمی را هم جهت با سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: با برنامه ریزی مشخص با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی باید از صادرات نفت خام فاصله گرفت.

 

تعداد بازدید : ۱,۲۲۴