91

آشنایی با هلدینگ‌های پتروشیمی دنیا

آشنایی با هلدینگ‌های پتروشیمی دنیا
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

بخش چهارم: هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر

هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر[1](MPHC) یک گروه نفتی قطری است که بیشتر منافع نفتی قطر را، از طریق سه شرکت پتروشیمی بسیار سودآور که از ابتدای سنگ بنای آنها به خوبی نهاده شده است، از آن خود کرده است. این سه شرکت عبارتند از:

شرکت مواد شیمیایی قطر 1[2](QChem):

این شرکت در سال 1998 تاسیس شد،49درصد از سهام این شرکت متعلق به هلدینگ پتروشیمی مسیعید است. سایر سهامداران شرکت مواد شیمیایی قطر شرکت نفت قطر[3] (با سهم 2 درصدی) و شرکت مواد شیمیایی شورون فیلیپس[4](با سهم 49 درصدی) هستند. این شرکت فعالیت تجاری خود را از اول آوریل سال 2004 آغاز کرده است. این مجتمع پتروشیمی در شهر صنعتی مسیعید در جنوب شرقی قطر واقع شده است. این شرکت در 29 ماه مه سال 2013 به عنوان یک شرکت سهامی عام معرفی شد.

محصولات اصلی این مجتمع پتروشیمی عبارتند از:

·         اولفین، اتیلن: اتیلن به عنوان خوراک برای تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه بخش عمده ای از اتیلن تولیدی توسط این مجتمع برای تولید پلی الفین ها در همین مجتمع استفاده می شود.

·         پلی الفین ها، پلی اتیلن با تراکم متوسط[5](MDPE) و پلی اتیلن سنگی (HDPE) [6]: MDPE و HDPE پلیمرهای خطی هستند که از اتیلن و از طریق یک فرآیند تولیدی کاتالیزوری به دست می آیند و به صورت اولیه در تولید انواع شیشه، طبل و اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرند. MDPE و HDPE همچنین در تولید انواع لوله و فیلم ها به کار می روند.

·         آلفا اولفین نرمال[7](NAO)،یک هگزن[8]: یک هگزنبا بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته تولید می شود و به عنوان مونومر مشترک در تولید پلی اتیلن به کار می رود.

·         بنزین تجزیه شده در اثر حرارت: مقدار بسیار کمی از بنزین تجزیه شده در اثر حرارت در این مجتمع تولید و در داخل کشور فروخته می شود.

شرکت مواد شیمیایی قطر [9]2 (Qchem II):

این شرکت در سال 2005 تاسیس ش.49 درصد از سهام این شرکت نیز متعلق به هلدینگ پتروشیمی مسیعید استو سایر سهامداران این شرکت نیز شرکت نفت قطر (با سهم 2 درصدی) و شرکت مواد شیمیایی شورون فیلیپس (با سهم 49 درصدی) هستند. شرکت مواد شیمیایی قطر 2 فعالیت خود را از 13 دسامبر سال 2010 آغاز کرده است و در حال حاضر نیز با ظرفیت کامل کار می کند. این مجتمع پتروشیمی نیز در شهر صنعتی مسیعید واقع شده است. علاوه بر مجتمع پتروشیمی این شرکت دارای یک کارخانه تولید اتیلن در کلاس جهانی است که در راس لافان[10] واقع شده است و آر. ال. او. سی.[11] نامیده می شود. اتیلن خوراک اولیه تولید پلی اتیلن سنگین و آلفا اولفین نرمال است و آر. ال. او. سی. عرضه کننده اختصاصی اتیلن برای شرکت مواد شیمیایی قطر 2 است.

محصولات تولیدی اصلی در این شرکت پتروشیمی عبارتند از:

·         اولفین، اتیلن

·         پلی الفین ها، پلی اتیلن با تراکم متوسط (MDPE) و پلی اتیلن سنگی (HDPE)

·         آلفا اولفین نرمال[12](NAO)، 11 بخش: شرکت مواد شیمیایی قطر 2 در 11 بخش آلفا اولفین نرمال تولید می کند که این بخش ها از C4 ، C5 (یک هگزن) شروع می شود و شامل C8، C10، C12، C14، C16، C18، C20  تا C24، C24 تا C28 و C30+ نیز می شود. آلفا اولفین نرمال ها و مشتقات آنها بیشتر به عنوان کو مونومر پلی اتیلن، ساخت انواع پلاستیک ها، روغن موتور ترکیبی، روان سازها، افزودنی های اتومبیل، صیقل دهنده ها، برش کاغذ و سایر کاربردهای تخصصی استفاده می شوند.

·         بنزین تجزیه شده در اثر حرارت، C3/C4:مقدار محدودی از این نوع بنزین برای مصارف داخلی و صادرات تولید می شود، اما C3/C4 فقط برای مصرف داخلی تولید می شوند.

شرکت وینیل قطر[13](QVC):

این شرکت در سال 1997 تاسیس شد.2/55 درصد از سهام این شرکت متعلق به هلدینگ پتروشیمی مسیعید است. سایر سهامداران این شرکت عبارتند از شرکت نفت قطر (با سهم 9/12 درصدی) و شرکت پتروشیمی قطر(QAPCO) [14](با سهم 9/31 درصدی) هستند. شرکت وینیل قطر فعالیت تجاری خود را از ماه مه سال 2001 آغاز کرد و این مجتمع پتروشیمی در شهر صنعتی مسیعید واقع شده است.

محصولات تولیدی اصلی این مجتمع پتروشیمی عبارتند از:

·         سود سوزآور[15]: این ماده بدون رنگ، چسبناک، ایجاد کننده زنگ، به صورت مایع و با بوی خنثی است. از این ماده در صنایع مختلفی مانند کاغذسازی، آب درمانی، صابون و سایر پاک کننده ها، منسوجات و در تولید آلومینیم استفاده می شود.

·         اتیلن دی کلراید[16](EDC): یک مایع بدون رنگ مایل به زرد با بوی ملایم کلروفروم است. این ماده در تولید مونومر وینیل کلراید استفاده می شود بنابراین بخش عمده این محصول تولید در داخل همین مجتمع پتروشیمی استفاده می شود و مابقی صادر می شود.

·         مونومر وینیل کلراید[17](VCM): ماده ای گازی شکل و بی رنگ با بوی ملایم است. VCM در تولید پلی وینیل کلراید (PVC) استفاده می شود. PVC بسیار انعطاف پذیر است و در تولید محصولات نهایی بسیاری استفاده می شود. بیش از 80 درصد از تقاضای جهانی برای PVC در ساخت کالاهای بادوام و توسعه زیرساخت ها، مانند لوله های آب، فاضلاب، لوازم خانگی، در و پنجره ها و کف خانه ها استفاده می شود.

·         اسید هیدروکلریک (HCI): ماده ای بی رنگ و مایل به زرد، موجد زنگ و با بوی سوزش آور و خارشی است. از این ماده در تولید مواد شیمایی بر پایه نفت استفاده می شود.

ترکیب این سه شرکت موفق با هلدینگ پتروشیمی مسیعید یک بنگاه پیشرو در زمینه تولید و صاردات محصولات پتروشیمی را ایجاد کرده است که کلاس جهانی آن با بسیاری از شرکت های مطرح پتروشیمی دنیا برابری می کند.

هلدینگ پتروشیمی مسیعید از مزایای رقابتی بسیار زیادی برخوردار است. این مزایا عبارتند از:

·         دسترسی به خوراک به قیمت بسیار پایین

·         قیمت بسیار پایین یانواع حامل های انرژی

·         موقعیت ژئوپلیتیکی بسیار مناسب

·         مشتریان معتبر در سطح جهانی

·         دسترسی به آخرین فناوری های روز دنیا در زمینه تولید محصولات پتروشیمی

مزایای فوق این امکان را برای هلدینگ پتروشیمی مسیعید ایجاد می کند که به صورت حرفه ای و پایدار در صنعت پتروشیمی جهان فعالیت کند و بتواند کشور خود نیز اعتبار جهانی کسب کند.

هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر در بورس قطر

شرکت نفت قطر در سال 2014 به منظور افزایش کارایی و بهره وری تصمیم گرفت که سهام هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر را در بورس عرضه کند و به این منظور برای اولین بار سهام این شرکت در بورس قطر[18]ارائه شد. لازم به ذکر است که علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی که ملیت قطری دارند، اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی نیز می توانند آزادانه سهام این شرکت را معامله کنند. البته برای اشخاص حقیقی محدودیت هایی نیز در نظر گرفته شده است به این ترتیب که این افراد تنها می توانند تا سقف 1.000.000 سهام را خریداری کنند. لازم به ذکر است که تعداد کل سهام ارائه شده در بورس 323.187.677 عدد است، قیمت اولیه هر سهم نیز 20/10 ریال قطر در نظر گرفته شده است. این قیمت توسط شرکت ملی نفت قطر تعیین شده است.

پس از فروش سهام مذکور در بورس سهم شرکت ملی نفت قطر از هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر 275/74 درصد شد، و به این ترتیب می توان گفت که شرکت ملی نفت قطر حتی پس از واگذاری سهام این هلدینگ در بورس همچنان سهامدار عمده این شرکت باقی مانده است و تعیین استراتژی های این هلدینگ و همچنین سیستم مدیریت آن تغییری نکرده است.

علاوه بر این، شرکت نفت قطر اداره مجتمع پتروشیمی مواد شیمیایی قطر 1 و قطر 2 و همچنین مجتمع پتروشیمی ویتنیل قطر را نیز بر عهده خواهد داشت و در این مسیر سایر شرکای فوق الذکر نیز شرکت نفت قطر را همراهی خواهند کرد. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد این سه شرکت به عنوان سه شرکت طراز اول و بسیار معتبر در سطح جهانی باعث پیشرو بودن قطر در بازار جهانی پتروشیمی خواهند بود و از این رو به نظر می رسد که خرید سهام این هلدینگ در بلندمدت منافع بسیار مطلوبی را برای خریداران ایجاد کند. البته این موضوع به معنای توصیه برای خرید سهام این هلدینگ نباید در نظر گرفته شود و به منظور تصمیم گیری دقیق تر در این زمینه باید صورت های مالی و روندهای درآمدزایی و سود این شرکت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

برخی از اطلاعات مهم مالی هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر

·         برای سه ماه منتهی به 31 مارس سال 2016

سود خالص: 212 میلیون ریال قطر

سود هر سهم: 17/0 ریال قطر

·         برای 12 ماه منتهی به 31 دسامبر سال 2015

سود خالص:1.087 میلیون ریال قطر

سود هر سهم: 87/0 ریال قطر

 

·         برای 9 ماه منتهی به 30 سپتامبر سال 2015

سود خالص:786 میلیون ریال قطر

سود هر سهم: 63/0 ریال قطر

 

مهم ترین اطلاعات مالی هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر در سال 2016

·         سود خالص این شرکت نسبت به سه ماه اول سال 2015 به میزان 83 درصد، یا 2/96 میلیون ریال قطر، افزایش یافته است. دلیل افزایش سود خالص سالانه این شرکت افزایش میزان فروش و سایر درآمدها بوده است.

·         وضعیت نقدینگی این شرکت بسیار خوب است. میزان پول نقد نگهداری شده در این شرکت تا تاریخ 31 ماه مارس سال 2016، پس از تقسیم سود سهام به مبلغ  4/879 میلیون ریال قطر، مبلغ 2/432 میلیون ریال قطر بوده است.

·         میزان کل دارایی های این شرکت نیر در سه ماه منتهی به 31 ماه مارس سال 2016، 7/13 میلیارد ریال قطر بوده است، که نسبت به مبلغ 3/14 میلیارد ریال قطر کاهش یافته است.

·         مبلغ مالیات برگشتی این شرکت برای سه ماه اول سال 2016، 20 میلیون ریال قطر بوده است که خود این مبلغ نیز سهم عمده ای در افزایش سود این شرکت داشته است.

·         هلدینگ پتروشیمی مسیعید قطر همچون گذشته از عرضه رقابتی خوراک اتان و گاز تحت توافقنامه های بلندمدت بهره برده است. این نوع توافقنامه ها یکی از دلایل سودآوری این شرکت در فضای رقابتی بازار محصولات پتروشیمی بوده است.

 

 



[1]Mesaieed Petrochemical Holding Company

[2]Qatar Chemical Company Ltd

[3]Qatar Petroleum

[4]Chevron Phillips Chemical Company

[5]Medium-density Polyethylene

[6]High-density Polyethylene

[7]Normal Alpha Olefins

[8]1-Hexene

[9]Qatar Chemical Company II Ltd

[10]Ras Laffan

[11]RLOC

[12]Normal Alpha Olefins

[13]Qatar Vinyl Company Ltd

[14]Qatar Petrochemical Company

[15]Caustic Soda

[16]Ethylene Dichloride 

[17]Vinyl Chloride Monomer

[18]Qatar Exchange

تعداد بازدید : ۴,۸۲۵