شرکت های پتروشیمی نبض بورس کالا را در دست دارند

شرکت های پتروشیمی نبض بورس کالا را در دست دارند
(شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۲۳

افزایش حجم عرضه ها در بورس کالای ایران، عقب نشینی تقاضای واسطه گری و سفته بازی، محدودشدن کدهای معاف ازمالیات توسط بورس کالا، تلاش برای پایش سامانه بهین یاب و به روزرسانی آنها و نیز تقویت تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی محصولات پتروشیمی را می توان از واقعیت های بازار برشمرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، هرچند التهاب در بازار PVC به خبر اول رسانه های مرتبط در روزهای اخیر تبدیل شده ولی واقعیتی که در پشت این التهاب نهفته است را باید در ثبات نسبی بهای سایر گریدهای پلیمری دانست تا جایی بازار این گروه های کالایی به سرعت به سمت آرامش به پیش می رود. بخش بزرگی از تقاضای غیرواقعی در بورس کالا به گرید PVC-S مربوط بوده که متأسفانه در آمارها قابل شناسایی نیست.

بر اساس این گزارش ، در بورس کالای ایران در هفته گذشته، رشد 6.87 درصدی عرضه محصولات پلیمری و ثبت رقم 68 هزار و 288 تن که بالاترین حد از اواخر خردادماه تاکنون است ، کاهش 26.45 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت رقمی نزدیک به 148 هزار و 547 تن که کمترین حد از اواسط تیرماه تاکنون است و همچنین افزایش 9.96 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقمی نزدیک به 57 هزار و 400 تن که کمترین حد از اوایل مردادماه تاکنون را می توان مهمترین ویژگی های معاملات این گروه کالایی به شمار آورد که نشان دهنده بازگشت ثبات به این بازار است.

این گزارش می افزاید: اگر معاملات PVC را در نظر نگیریم می توان این گونه در نظر گرفت که بازار پلیمرها ثبات از دست رفته را باز یافته و همچنین خود را برای ورود به شرایطی متعادل آماده می کند، افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا، عقب نشینی تقاضای واسطه گری و سفته بازی، محدودشدن کدهای معاف از مالیات توسط بورس کالا، تلاش برای پایش سامانه بهین یاب و به روزرسانی آن ها و همچنین تقویت تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی محصولات پتروشیمی را می توان از واقعیت های این بازار برشمرد که مسیر تعدیل و تثبیت بازار را ترسیم می کند. در هفته گذشته شاهد معامله 84 درصد حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا بوده ایم که وضعیت نسبتاً مطلوبی را نشان می دهد.

تعادل نسبی در بازار پتروشیمی چندان مشهود نیست و باید این موضوع را اینگونه تفسیر کرد که التهاب موجود در بازار PVC باعث شده تا تقاضای کاذب بزرگی به بازار تزریق شود. یعنی برای خرید رقمی نزدیک به 10 هزار تن PVC، بیش از 50 هزار تن تقاضا بر روز تابلو ثبت شد. این در حالی است که خرید PVC سلف برای تحویل در دو هفته آینده با هیچ گونه جذابیت خاصی رو به رو نشده و تنها برای خرید 7000 تن از این کالا 7300 تن تقاضا بر روی تابلو ثبت شد یعنی به صورت شکننده ای با رقابت همراه شد. این بدان معناست که بخش اعظم تقاضای PVC را گروهی واسطه گر بر عهده دارند و حتی تحویل این کالا برای دو هفته آینده را نیز مورد توجه قرار نمی دهند زیرا در هر حال برای آن ها ریسک معامله را به همراه خواهد داشت.

با توجه به موارد مورد اشاره نمی توان چندان هم به التهاب در بازار PVC با اهمیت زیادی نگریست، زیرا این امر ساخته و پرداخته واسطه گری است. بنابراین به سرعت به سمت آرامش حرکت خواهد کرد. با توجه به رفت و آمد نامطلوب عرضه PVC در بورس کالا باید یک پای این التهاب را باید در رفتار برخی از پتروشیمی ها جستجو کرد.

 

تعداد بازدید : ۱,۴۶۸