جذابیت محصولات پتروشیمی برای شرکت های ژاپنی

جذابیت محصولات پتروشیمی برای شرکت های ژاپنی
(جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵) ۰۱:۲۷

روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی توصیفی و تحلیلی از منطقه عسلویه و میدان گازی پارس جنوبی، ایران را یکی از تامین کنندگان انرژی ژاپن نام برد و از جذابیت محصولات پتروشیمی برای شرکت های ژاپنی خبر داد.

به گزارش نیپنا؛ روزنامه ژاپن تایمز گزارش یویچی کوزوکگاوا، خبرنگار خبرگزاری کیودو ژاپن را که به همراه هیاتی از این رسانه به تهران سفر کرده بودند، منتشر کرد. کوزوکگاوا در گزارش توصیفی خود از منطقه عسلویه به خیره کنندگی شعله های آتش از مشعل های گاز، تجهیزات پالایشگاهی مشتمل بر انبوه لوله، شیرفلکه و مخازن ذخیره اشاره می کند. 

خبرنگار کیودو می نویسد: منطقه اقتصادی انرژی عسلویه یک پروژه بلندپروازانه برای ایران است که با هدف استفاده از منابع گاز طبیعی پارس جنوبی تاسیس شده است. میدان گازی پارس جنوبی واقع در خلیج فارس در 100 کیلومتری این منطقه قرار دارد و گاز این میدان از طریق خط لوله های زیردریایی به عسلویه منتقل می شود. این پروژه همچنان در دست اجرا است و شامل چندین مرحله می شود.

کوزوکگاوا در ادامه به نقل از یک منبع آگاه در صنعت نفت و گاز ژاپن گفت: با توجه به اینکه ذخایر نفت و گاز ایران یکی از بزرگ ترین ذخایر نفتی و گازی جهان است، اگر ژاپن به دنبال متنوع سازی منابع تامین واردات انرژی خود باشد، این احتمال وجود دارد که ایران بخشی از این برنامه باشد.

با این حال ایران قادر نبوده است منابع غنی گاز طبیعی خود را در بازار بین المللی بفروشد، بخش قابل توجه آن در بازار داخلی مصرف شده است.

با لغو تحریم های بین المللی به دنبال امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ژوئیه (تیر-مرداد) گذشته ایران امیدوار است تولید گاز طبیعی خود را افزایش دهد و بخشی از آن را صادر کند.

ایران قصد دارد تولید گازطبیعی خود را در سه سال آینده به حدود روزانه یک میلیارد مترمکعب افزایش دهد درعین حال پروژه هایی به ارزش 20 میلیارد دلار را در مدت پنج سال برای کاهش مصرف انرژی داخلی اجرا می کند.

 با این افزایش تولید برنامه ریزی شده، ایران امیدوار است به همسایگان خود از جمله عراق، ترکیه و عربستان سعودی گاز صادر کند.

در عین حال «یوئیچی یاماموتو» مشاور بخش خاورمیانه و آفریقا سازمان تجارت خارجی ژاپن در توکیو گفت: اکنون محصولات پتروشیمی ممکن است بیشتر از خود گاز طبیعی برای شرکت های ژاپنی جذابیت داشته باشد.

تعداد بازدید : ۲,۳۹۲