خصوصی سازی پتروشیمی و نگرانی از حذف هزینه های ایمنی

خصوصی سازی پتروشیمی و نگرانی از حذف هزینه های ایمنی
(یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۵۸

اگرچه خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی سابقه ای دیرینه دارد، که بعنوان مثال می توان از خصوصی سازی پتروشیمی های اصفهان، آبادان، فارابی، اراک در سالهای دور نام برد، اما موج اصلی خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی در پی ابلاغ اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی آن از سالهای آخر دهه 80 آغاز گردید و طی آن کلیه بخش های تصدی گری صنعت پتروشیمی خصوصی سازی شد.

بدنبال این موضوع آنچه که بسیار موجب نگرانی بود چگونگی تداوم تولید ایمن در صنعت پتروشیمی آنهم تحت مدیریت مالکین جدید مجتمع های پتروشیمی بود. این نگرانی جدای از چالش های ایجاد شده در مورد حفظ یکپارچگی برند معتبر و جهانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و احیانا" خدشه دار شدن آن در اثر حرکتهای غیر حرفه ای خودنمایی می کرد.
مالکین جدید مجتمع های پتروشیمی صلاح را در این دیدند که مدیریت واحدهای عملیاتی را به دست مدیران با سابقه در صنعت پتروشیمی که خود قبلا" از کارکنان رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بودند، بسپارند و از امکانات و تجهیزات موجود در کارخانجات پتروشیمی حداکثر بهره برداری را نمایند.
اما یک تفاوت اساسی بین مدل های بنگاه داری دولتی و خصوصی وجود داردو آن اینکه در مدل بنگاه داری دولتی مشروعیت مدیریت از حاکمیت نشات گرفته و حاکمیت فی نفسه حافظ بیت المال می باشد، ولی در مدل بنگاه داری خصوصی مشروعیت از سهامداران نشات می گیرد و سهامداران نیز به صورت طبیعی همواره در اندیشه افزایش ارزش سهام هستند. به این ترتیب نگاهی که ممکن است مغفول بماند توجه به اموری است که در حیطه حاکمیت و جزء مسئولیتهای حاکمیتی است که از جمله آنها می توان به ملاحظات سرمایه های انسانی و HSE و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اشاره نمود.
علت آن هم نگاه قالب در بخش خصوصی است که مبتنی بر کنترل و کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری است، که البته این نگاه مورد مناقشه هم نمی تواند باشد زیرا اصولا" دلیل و فلسفه خصوصی سازی چابک سازی کسب و کارها و دستیابی به سود مالی بیشتر در حیطه بنگاه و سود اقتصادی بیشتر در عرصه ملی است .
از قضا حوادثی که اخیرا" در صنعت پتروشیمی رخ داد لزوم توجه بخش خصوصی را به مقوله ایمنی و ضرورت سرمایه گذاری لازم در این بخش به وضوح یادآوری کرد چه اینکه نارسائی ها و اشکالاتی که در حین حوادث بروز و ظهور نمود، بیانگر عدم توجه کافی به مقوله ایمنی و آتش نشانی و دستورالعملهای ایمنی ابلاغ شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سوی مالکین جدید واحدهای تولیدی صنعت پتروشیمی است. اتفاقا" پس از این حوادث ناخوشایند توجه هلدینگ های صنعت پتروشیمی به مقوله HSE و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بیش از پیش برانگیخته شده و خود برای ارتقاء سیستم های ایمنی و آتش نشانی پیش قدم شده اند . علت آن هم احساس مسئولیت اجتماعی این هلدینگ ها در قبال سرمایه های ملی کشور در صنعت پتروشیمی است.
به نظر می رسد پیرو ابلاغیه های وزیر محترم نفت درخصوص رعایت ملاحظات ایمنی ، حفظ یک پارچگی در صنعت پتروشیمی و در حیطه مواردی همچونHSE و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از ضرورتی انکار ناپذیر برخوردار است که اتفاقا" به طور کامل مورد توجه هلدینگهای خصوصی در صنعت پتروشیمی واقع شده و در هماهنگی باشرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه های جامعی دراین خصوص در حال نهایی شدن است تا انشاء ا... از وقوع حوادث و ایجاد خسارت ممانعت بعمل آید .
نویسنده: حمید رضا عجمی مدیر بهداشت،ایمنی و محیط زیست

تعداد بازدید : ۱,۰۱۱