مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تاکید کرد: ایجاد ساختار مدیریت بحران درپتروشیمی ها

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تاکید کرد: ایجاد ساختار مدیریت بحران درپتروشیمی ها
(شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵) ۱۶:۳۷

ایجاد ساختار مدیریت بحران درشرکت های پتروشیمی بسیارحائز اهمیت است و این ساختار باید فعال وشرح وظایف آن نیز مشخص شود، تا بتوانیم سیستم یکپارچه مدیریت بحران با یک ساختار فرماندهی در پتروشیمی ها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا؛ امید شهیدی نیا مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر امروز شنبه (6شهریورماه) در آئین معارفه خود به عنوان فرمانده ارشد HSE و پدافند غیر عامل و مدیریت بحران این منطقه، اظهارکرد: حوادث اخیر نشان داد که با وجود همه پیش بینی ها و ساختاری که از قبل برای مدیریت بحران داشتیم در عمل ضعف هایی داریم که به عنوان یک هشدار باید به آن  بپردازیم.

شهیدی نیا گفت: مسئولیت فرمانده ارشد HSE و پدافند غیر عامل که به سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر سپرده شده است، ولی معتقدم بدون حضور و همکاری فعال شرکت ها و درک متقابل از وضعیت و شرایط کنونی، تحقق این امر  امکان پذیر نیست.

وی افزود: مهمترین مساله بحث ساختار برای مدیریت بحران است، در حوادثی که ممکن است پیش آید هم درسطح سازمان منطقه ویژه به عنوان مدیریت ارشد و هم درسطح شرکت ها، باید آمادگی های لازم مهیا شود، تا بتوانیم سیستم یکپارچه مدیریت بحران با یک ساختار فرماندهی در پتروشیمی داشته باشیم.

شهیدی نیا تصریح کرد: نباید اینطور تلقی شود که چون سازمان منطقه ویژه به عنوان مدیریت ارشد انتخاب شده است، نقش شرکت های دیگر کمرنگ است. زیرا سطح اول مدیریت بحران  و فرمانده اصلی در تمام حوادث شرکت ها مدیر عامل آن مجتمع است.

به گفته شهیدی نیا، سازمان منطقه ویژه در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، نقش پشتیبانی و مسئول فراهم کردن کلیه امکانات و پشتیبانی تجهیزات، کنترل اخبار  و اطلاعات و ایجاد امنیت لازم را دارد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ادامه داد: توجه به تجهیزات دارای اهمیت بسیار است ومدیریت HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه تجهیز مجتمع ها دستورالعمل های لازم را  ابلاغ کرده است .

شهیدی نیا با بیان اینکه گسترش فرهنگ  ایمنی و آموزش حرفه ای دارای اهمیت بسیار است، گفت: پیاده سازی پدافند غیر عامل که برای بالا بردن توان دفاعی وجلوگیری از آسیب پذیری است، باید دراسرع وقت انجام شود ومدیران عامل شرکت ها، این موضوع را جدی بگیرند.

وی افزود: باید براساس وضعیت موجوداقدام به فعالیت کنیم و در مرحله بعد اقدامات اصلاحی را انجام دهیم و این همان بحث ایجاد بازدارندگی است که می تواند درحوادث ومسائل مشابه آن را به خوبی کنترل کنیم .

شهیدی نیا با اشاره به بروزرسانی دستورالعمل ایمنی ومدیریت بحران است، گفت: طرح توانمند سازی مدیریت بحران با سازمان پدافند غیر عامل را دنبال می کنیم که امیدواریم بتوانیم تا اواخر مهر ماه این طرح را پیاده کنیم. این امر  توان عملیاتی ما را بالا ببرد.

وی ادامه داد: بحث رزمایش بسیار مهم است و اگر با توجه به شرایط وخطرهای محیطی واحدها اجرا شود، می تواند در ایجاد آمادگی های لازم تاثیر گذار باشد. همچنین در زمینه تجهیزات و سخت افزار های موجود و آمادگی نیروی انسانی  اقداماتی با هماهنگی همه شرکت های پتروشیمی در دست اجرا است.

شهیدی نیا گفت: توجه به نیروی انسانی عاملی بسیار مهم در مقولهHSE است و ایجاد وفاداری سازمانی در افزایش ضریب امنیت بسیار موثر است.

 

تعداد بازدید : ۲,۸۲۲