ویروس های صنعتی، ربطی به آتش سوزی پتروشیمی ها ندارند

ویروس های صنعتی، ربطی به آتش سوزی پتروشیمی ها ندارند
(شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵) ۱۵:۳۲

در زمان حاضر 50 مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد که ممکن است با هر سانحه ای دچار خطر و آتش سوزی شوند، بنابراین لازم بود فرمانده ای از جنس این صنعت، مسئولیت فرماندهی را برعهده گیرد.

به گزارش نیپنا؛ سردار سرتیپ غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، امروز شنبه (6 شهریورماه) درحاشیه مراسم معارفه فرمانده جدید اچ. اس.ایی(HSE) ماهشهردر جمع خبرنگاران، افزود: این ویروس ها، چند مجتمع پتروشیمی را درگیر کرده بودند که به موقع مهار شدند.

وی منشاء ورود ویروس های صنعتی به مجتمع های پتروشیمی را استفاده از نرم افزارهای وارداتی برشمردو گفت: این نرم افزارها، هنگام نصب، آلودگی ایجاد کرده بودند. البته در برخی از این محصولات آلودگی ویروسی بصورت نهادینه در آنها طراحی شده که موجب آلودگی مجتمع های پتروشیمی شده بودند.

این مقام مسئول پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: مجتمع های پتروشیمی جزو مجتمع هایی به شمار می آیند که کنترل های صنعتی در این مکان ها توسط سامانه کنترل صنعتی انجام می شود.

وی ادامه داد: اکنون درمرحله شناسایی گونه های صنعتی آلوده در مجتمع های پتروشیمی هستیم و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه در حال انجام است.

جلالی درباره ضرورت تعیین فرمانده جدید اچ. اس . ایی در منطقه ماهشهر خاطرنشان کرد: همواره در منطقه تهدیداتی وجود دارد که باید آماده سازی هایی در این زمینه انجام شود با آتش سوزی های اخیر در مجتمع های پتروشیمی لازم بود بازنگری داشته باشیم و ایرادات کار را شناسایی کردیم که منتج به انتصاب فرمانده در ماهشهر شد.

جلالی افزود: در زمان حاضر 50 مجتمع پتروشیمی و شیمیایی در کشور وجود دارد که با هر سانحه ای دچار خطر و آتش سوزی می شوند بنابراین لازم بود فرمانده ای از جنس صنعت، فرماندهی صنعتی را برعهده گیرد و هم هماهنگی داخلی و بیرونی با استان ها را برعهده داشته باشد و با برنامه ریزی و آموزش کار را دنبال کند.

وی با اشاره به انتصاب سید امید شهیدی نیا به عنوان فرمانده ارشد اچ.اس.ایی پدافند غیر عامل در ماهشهر اظهار امیدواری کرد که شهیدی نیا با طرح ریزی ها و آموزش های لازم و نیز فراهم سازی تجهیزات و امکانات لازم بتواند هنگام بروز حوادث به ما کمک کند.

جلالی انتصاب فرمانده های دیگر مجتمع های پتروشیمی کشور را به آینده، موکول کرد و گفت: به زودی برای دیگر مجتمع های صنعتی پتروشیمی کشور فرمانده معرفی خواهیم کرد.

جلالی درباره احتمال ارتباط حوادث آتش سوزی های اخیر در پتروشیمی های ماهشهر با حملات سایبری،گفت: این ویروس های صنعتی ربطی به حوادث آتش سوزی های اخیر ماهشهر ندارد.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با اشاره به سه لایه ایمنی، امنیتی و دفاعی افزود: ضعف ها و اشکالاتی در لایه ایمنی داریم که باعث بروز حوادثی نیز شده است. در لایه امنیتی خوب عمل کرده ایم و حوادث در این بخش در حد صفر است و وضع بسیارخوبی داریم؛ در لایه دفاعی هم طرح های دفاعی آماده کرده ایم که باید هماهنگی ها با بخش های نظامی بیشترشود.

وی درباره وضعیت فعلی پدافند غیرعامل کشور نیز اظهار کرد: پدافند غیرعامل همچون تابلویی عمومی است که می گوید تهدید دشمن همواره بطور دائمی وجود دارد و تمام شدنی نیست و اگر در این زمینه حادثه ای نداشته باشیم، نشان دهنده آن است که توانسته ایم درحوزه پدافند غیرعامل خوب عمل کنیم و حتی در حوزه پدافند سایبری نیز اقدامات خوبی به انجام رسیده است .



تعداد بازدید : ۹۱۳