قیمت اتیلن در قاره آسیا افزایش یافت

قیمت اتیلن در قاره آسیا افزایش یافت
(شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵) ۱۱:۴۲

به دنبال مشکلات تولید و کمبود عرضه اتیلن در بازارهای آسیا، قیمت این محصول پتروشیمی روندی افزایشی را در این قاره تجربه می کنند.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه تخصصی پلاست مارت، اتیلن در بازار آسیا در اواسط ماه آگوست با قیمت هزار و 150 دلار برای هر تن معامله شد که 30 درصد بالاتر از پایین ترین رقم در اوایل ماه فوریه یعنی 860 دلار در هر تن بود. افزایش بهای این محصول در بازار آسیا به دنبال توقف غیرمعمول فعالیت تعداد زیادی از مجتمع های اتیلن این قاره و در نتیجه کمبود عرضه آن رخ داد.

از جمله می توان به تعطیلی سه مجتمع تولید اتیلن ژاپن در فاصله سال های 2014 تا 2016 اشاره کرد. همچنین بروز مشکلات فنی بسیاری از مجتمع های دیگر را واداشت تا فعالیت های خود را متوقف کنند.

برای مثال واحد تولید اتیلن شرکت رویال داچ شل سنگاپور در ماه نوامبر به دلیل پاره ای از مشکلات تولید خود را تا اواسط ماه ژوئیه به حالت تعلیق درآورد بود. همچنین یک منبع آگاه می گوید: از ماه ژوئیه تا کنون واحد یادشده تنها حجم محدودی از محصولات خود را روانه بازار اسپات کرده است. چرا که شرکت شل تلاش می کند در درجه اول خوراک مجموعه های پتروشیمی خود را تامین کند. بسیاری دیگر از واحدهای تولید اتیلن سنگاپور و ژاپن نیز شرایط مشابهی دارند.

فعالان بازار انتظار دارند که مشکل کمبود عرضه این محصول در بازار آسیا حداقل تا ماه اکتبر یا نوامبر ادامه یابد. شکاف قیمتی اتیلن با نفتا نیز گواهی بر عرضه محدود این محصول است.

 فاصله قیمتی یادشده در ماه ژوئیه حدود 720 تا 730 دلار در هر تن بود. بدین ترتیب این هشتمین ماه متوالی به شمار می رود که شکاف قیمتی اتیلن و نفتا بالای 600 دلار برای هر تن است.

 

تعداد بازدید : ۲,۳۰۱