12 طرح پتروشیمی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی راه اندازی می شود

12 طرح پتروشیمی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی راه اندازی می شود
(جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۳۰

وزیر نفت راه اندازی ١٢ مجتمع پتروشیمی را یکی از پنج طرح اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: فکر می کنم امسال بیشتر این طرحها به بهره برداری می رسند.

به گزارش نیپنا، بیژن زنگنه در نشست خبری بامداد روز جمعه (5 شهریورماه) در عسلویه، با بیان این که پارس جنوبی افزون بر تولید گاز و میعانات گازی، خوراک بسیاری از صنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی ها را تامین می کند، گفت: ما باید نسبت به طرح های پتروشیمی در این منطقه و دیگر میدان های مشترک نفتی و بویژه در افزایش ضریب بازیافت نفت نگاه توسعه ای داشته باشیم.

وزیر نفت درباره اقدام های زیست محیطی صنعت نفت در پارس جنوبی تصریح کرد: مقدار سوزاندن گازهای مشعل در پالایشگاه های قدیمی در حال کاهش است و در پالایشگاه های جدید تاکید داریم واحدهای بازیافت گوگرد راه اندازی شوند.

زنگنه با بیان این که مطالبات مردم درباره بحث های زیست محیطی در منطقه بجاست، گفت: در تلاش برای کاستن از مقدار گازهای مشعل هستیم.

وی با بیان این که همان طور که در اقتصاد مقاومتی تعریف کرده ایم، واحدهای پتروشیمی بسیاری امسال و سال آینده وارد مدار تولید می شوند، درباره ٦ طرح اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت گفت: طرح های اقتصادی مقاومتی کنونی کوتاه مدت هستند و اهداف کوتاه مدتی دارند.

به گفته زنگنه، نخستین طرح، طرح افزایش تولید از پارس جنوبی است که از آغاز بکار دولت یازدهم تاکنون، تولید گاز از این میدان گازی ١٥٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته و تا آخر امسال نیز باید ٨٠ تا ٨٥ میلیون مترمکعب به این رقم اضافه شود؛ با تحقق این اهداف تا پایان امسال یا اواخر سال آینده، برداشت ما از پارس جنوبی با قطر برابر می شود.

وزیر نفت راه اندازی ١٢ مجتمع پتروشیمی را یکی از پنج طرح اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: فکر می کنم امسال بیشتر این طرحها به بهره برداری می رسد؛ پتروشیمی پردیس تا چند ماه دیگر آماده بهره برداری می شود و پتروشیمی های کاویان، تخت جمشید، پلی استایرن، انتخاب و متانول کاوه تقریبا آماده هستند.

وی با بیا این که روند پیشرفت طرح های اقتصاد مقاومتی مطلوب است، گفت: من به طور دائم این طرح ها را دنبال می کنم تا به تعهدهایمان عمل کنیم.

 

تلاش برای ارتقای سطح ایمنی در مجتمع های پتروشیمی

وزیر نفت درباره برنامه برای ارتقای سطح ایمنی در صنایع نفت و گاز گفت: بیشتر مجتمع های پتروشیمی خصوصی هستند و ما تنها می توانیم دستورعمل هایی بدهیم و توصیه هایی داشته باشیم و آنها را پیگیری کنیم.

زنگنه گفت: ما می توانیم تاکید کنیم این مجتمع ها مدیران حرفه ای و صاحب صلاحیت داشته باشند، مدیران اچ اس یی دارای صاحب صلاحیت برگزینند، از سامانه های ایمنی قوی استفاده کنند، بر اجرای این سامانه ها نظارت کنند و آموزش های لازم را مدنظر قرار دهند، تجهیزات مناسب استفاده کنند و مانورهای آمادگی برگزار کنند.

وی ادامه داد: ما ابزار چندانی برای کنترل مجتمع ها در اجرای برنامه های ایمنی نداریم و برخی متاسفانه فعالیت های ارتقای ایمنی را کارهای سرمایه ای می دانند.

 وزیر نفت گفت: ما پس از بحث ها و بررسی های بسیار یک سیستم تنطیم روابط (رگولاتوری) را برای تصویب به شورای رقابت فرستاده ایم که پس از آن در هیئت دولت تصویب می شود تا ابزار قانونی به این منظور پیدا کنیم.

 زنگنه گفت: قطع خوراک تنها تهدیدی بود که ما برای پتروشیمی ها در صورت رعایت نکردن مسائل ایمنی در نظرگرفتیم که البته این کار خوبی نیست، اما تولید خطر ساز را باید متوقف کرد.

وی افزود: متاسفانه سطح ایمنی در مجتمع های پتروشیمی پایین آمده است و به جای توجه به اصول ایمنی بیشتر به سود توجه کرده اند.

 

اشتغالزایی، مهمترین دستاورد توسعه طرحها

وزیر نفت تاکید کرد: توسعه طرح های نفت، گاز و پتروشیمی ١٠٠ هزار شغل ایجاد می کند و بخش های خدماتی و کارخانه ها فعال می شوند اما متاسفانه برخی می خواهند مانع چرخیدن چرخ ها شوند.

وی درباره جذب سرمایه در صنعت پتروشیمی گفت: چه سرمایه داخلی و چه سرمایه خارجی به امنیت نیاز دارد و در شرایطی که برخی رسانه ها هر روز درباره نبود امنیت یک بمب خبری منتشر می کنند، نمی شود جذب سرمایه داشت.

وی از نمایندگان رسانه ها برای بازتاب صادقانه اخبار بدون بزرگ نمایی یا کوچک نمایی قدردانی کرد و گفت: در این ایام حرف هایی درباره ما زده می شود که خیلی به حق نیست و اگرچه برخی از این حرفها، همکاران ما را تحت فشار می گذارد، اما به این شرایط هم عادت کرده ایم. 

وی وجدان حرفه ای در کار را بسیار مهم دانست و افزود: برخی تلاش دارند جلوی کار کردن ما را بگیرند، اما من و همکارانم تلاش می کنیم  بر اساس آنچه وجدان و مسئولیت قانونی حکم می کند، وظیفه خود را انجام دهیم.

 

تعداد بازدید : ۱,۴۳۴