مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران:

صنعت پتروشیمی پیشانی اقتصاد کشور است

صنعت پتروشیمی پیشانی اقتصاد کشور است
(جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۵:۱۸

همواره در برنامه های توسعه ای کشور توسعه صنعت پتروشیمی به عنوان یک اصل مطرح بوده به همین منظور سهم زیادی از سرمایه گذاری ها بر روی صنایع بالادستی پتروشیمی معطوف شده است.

یکی از بحث هایی که همواره طی سال های گذشته بر روی آن تمرکز ویژه صورت گرفته بحث فاصله گیری از خام فروشی است و صنعت پتروشیمی می تواند پیشرو در این امر باشد، هر چند برای تولید محصولی با ارزش افزوده بالاتر نیاز به 2 فاکتور تکنولوژی و سرمایه وجود دارد اما به عقیده مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شرایط کنونی و فضای پسابرجامی این مهم می تواند البته با کمی صرف زمان محقق شود. گفت و گوی آژانس رویداد های مهم نفت و انرژی " ماهنامه عصر کیماگری " بامهندس شاهدایی؛ مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه های مختلف را در ادامه می خوانید:

**پتروشیمی های خصوصی ملزم به رعایت مسائل HSE هستند

شاهدایی با اشاره به ابلاغیه اخیر وزیر نفت در خصوص رعایت مسائل ایمنی در صنایع نفتی به خصوص صنایع پتروشیمی گفت : با توجه به حوادث اخیر، تاکید ابلاغیه فوق بیشتر د زمینه فعالیت های واحد های پتروشیمی می باشد و در این بین پتروشیمی های خصوصی نیز ملزم به رعایت این ابلاغیه هستند .

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی که وظیفه پایش و نظارت بر نحوه عملکرد واحد های پتروشیمی را بر عهده دارد می تواند در صورت مشاهده هرگونه تخطی از دستور العمل HSE، واحد های متخلف را به وزارت نفت معرفی نماید تا وزارت نفت نسبت به قطع خوارک آن مجتمع تصمیم گیری نماید.

**چوب حراج به محصولات پتروشیمی ایرانی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: پس از خصوصی سازی صنایع پتروشیمی، هر شرکت راسا اقدام به تاسیس واحد های بازرگانی محصولات کرده است.

 به دنبال افزایش تعداد واحد های پتروشیمیایی در ایران و تنوع محصولات تولیدی و همچنین نیز عدم یکپارچگی در فروش محصولات از جمله عواملی است که گاهی فروش محصولات پتروشیمی ایرانی را در بازارهای بین المللی دچار اختلال کرده است.

وی تصریح کرد : شرایط تحریم ها و نبود ارز مورد نیاز شرکت ها برای ادامه فعالیت باعث شد تا محصولات در برخی موارد کمتر از قیمت واقعی به فروش برود که همین امر تبعاتی منفی برای منافع ملی به دنبال داشته است.

وی افزود : در این شرایط بعضی از  شرکت ها برای اینکه بتواند سهم بازار بیشتری را از آن خود کند، تخفیفاتی را برای محصولات در نظر گرفت و خریدار نیز زمانی که با چنین مواردی مواجه می شودبرای کنترا قیمت در داخل کشورش قوانین آنتی دامپینگ را برای ورود کالای ایرانی وضع می کند که متاسفانه این اتفاق سال گذشته رخ داد و منجر به تخصیص تعرفه برای ورود محصولات ایرانی شد.

شاهدایی افزود: متاسفانه کشورهای ترکیه و هند که جزو مقاصد اصلی صادراتی محصولات پتروشیمی ایران بودند این تعرفه گذاری را به اجرا در آوردند که این اقدام حتی به ضرر شرکت هایی است که وارد چرخه صادارت به هر قیمت نشده اند.

وی با اشاره به اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند کشورهای دیگر همچون چین که محصولات مشابه ما زیاد دارد نیز این کار را خواهند کرد گفت: این کشور هم هیچ وقت در جهت ضرر به تولید کنندگان خود قدم بر نمی دارد و در صورت لزوم تعرفه گذاری برای محصولات ایرانی را به اجرا در خواهد آورد .

معاون وزیر نفت افزود: به همین منظور از ابتدای امسال یکی از سیاست های اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اجماع دوباره بازرگانی شرکت های پتروشیمی در نظر گرفته شده است تا تحت یک برند و توسط یک شرکت واحد ، محصولات به فروش رسد .

وی ادامه داد: پیرو این موضوع،  جلساتی با هلدینگ های مختلف شروع شده است که آن ها هم از این اقدام اسقبال نموده اند. جلسات همچنان ادامه دارد و سعی شده تا با هم فکری و هم اندیشی بهترین راهکار را به اجرا درآوریم ، به امید خدا  ظرف 1 تا 2 ماه آینده خروجی این جلسات مشخص خواهد شد .

شاهدایی گفت:با توجه به حجم محصولات تولید شده ، قطعا اگر محصولات پتروشیمی به صورت یکپارچه و از طریق یک شرکت به فروش برسد، این شرکت بازرگانی علاوه بر نقش تعیین کننده قیمت در منطقه
می توانند نقش سیاست گذاری را نیز در منطقه ایفا نمایند .

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در خصوص زمینه های اعتماد سازی شرکت ها به شرکت بازرگانی پتروشیمی برای فروش محصولات گفت : قصد داریم بحث اعتماد سازی را با واگذاری سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی به شرکت ها به وجود آوریم، در این صورت اگر شرکت های تولیدی  سهامدار باشند در بخش مدیریت تاثیر گذار نیز خواهند بود  و دیگر مشکلات گذشته پیش نخواهد آمد و شرکت ها در منفعت های آتی نیز شریک خواهند بود .

 

**صنعت پتروشیمی پیشانی اقتصادی کشور است

شاهدایی گفت : طبیعت صنعت پتروشیمی در این است که منابع هیدروکربوری را دریافت و طی عملیاتی آن ها را به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کند، به نوعی صنعت پتروشیمی از خام فروشی جلوگیری می کند.

وی افزود : بر اساس برنامه ریزی ها و با توجه به پیشرفت تکنولوژی در آینده سهم سوخت های فسیلی به دلیل آلاینده بودن کاهش خواهد یافت ، بر اساس عهدنامه ای که شرکت ها در پاریس بسته اند باید میزان گازهای گلخانه ای طی سال های آینده کاهش یابد و در این بین صنعت پتروشیمی می تواند به این امر کمک کند .

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یکی از بهترین راه حل ها برای پیشرفت کشور خواهد بود گفت: با توجه به دسترسی به انواع خوراک در کشور این صنعت می تواند پیشانی اقتصادی کشور قلمداد شود .

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: همواره در برنامه های توسعه ای کشور توسعه صنعت پتروشیمی به عنوان یک اصل مطرح بوده به همین منظور سهم زیادی از سرمایه گذاری ها بر روی صنایع بالادستی پتروشیمی معطوف شده، در خصوص صنایع میانی نیز اقداماتی صورت گرفته اما ورود به صنایع میانی و پایین دستی با ارزش افزوده بالاتر نیازمند تکنولوژی است که متاسفانه تاکنون فقط به چند مورد آن دسترسی داشته ایم که امیدواریم با بهبود روابط، بتوانیم تکنولوژی هایی که به آن احتیاج داریم با مذاکره با شرکت های بین المللی به دست آوریم .

 

**شروط همکاری با شرکت های خارجی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در خصوص همکاری با شرکت های خارجی نیز گفت : شائبه هایی به وجود آمده مبنی بر اینکه اگر قراردادی با خارجی ها منعقد شود شرکت های ایرانی کنار گذاشته خواهند شد که این موضوع واقعیت نداشته چرا که در تمامی تفاهم نامه ها بر روی 2 شرط برای انعقاد قرارداد همواره تاکید داشته ایم .

شاهدایی مشارکت با شرکت های ایرانی، استفاده از توانمندی شرکت های ایرانی، انتقال دانش و تکنولوژی روز و نیز تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی را از جمله شروط برای به ثمر نشستن قراردادها با شرکت های خارجی برشمرد .

معاون وزیر نفت گفت: شرکت های زیادی با ما مذاکره کرده اند که محصول فعلی که در کشور تولید

می شود را تولید نمایند که مورد موافقت قرار نگرفت چرا که خوراک پتروشیمی ها به شرطی دراختیار شرکت های خارجی قرار خواهد گرفت که محصولاتی جز آنچه که ما توانایی تولید آن را داریم تولید کنند  .

 

**سرمایه  مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا افق1400

معاون وزیر نفت ادامه داد : ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با توجه به راه اندازی طرح های جدید حدود 65 میلیون تن در سال است که با تکمیل طرح های نیمه تمام و بر اساس برنامه ریزی قرار است تا سال 1400  این ظرفیت به حدود 100 میلیون تن برسد، از طرفی طرح های جدیدی که تنها با سرمایه گذاری خارجی تعریف شده اند 50 تا 60 میلیون تن را به ظرفیت موجود اضافه خواهد کرد .

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی سرمایه مورد نیاز برای تکمیل طرح های موجود تا افق1400 را 22 میلیارد دلار عنوان و مطرح کرد : برای 28 طرحی که برای افق1405 در نظر گرفته شده نیز 33 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز است که در مجموع 55 میلیارد دلار خواهد شد .

شاهدایی در خصوص علاقه مندی شرکت های خارجی برای ورود به صنعت پتروشیمی ایران گفت: هیئت هایی از کشورهای اروپایی و آسیایی برای بررسی همکاری با ایران به کشور آمده اند و مذاکراتی نیز با آن ها صورت گرفته، اخیرا نیز تفاهم نامه ای با توتالبرای  توسعه صنعت پتروشیمی به امضا رسیده است  .

وی در خصوص مفاد این تفاهم نامه گفت : مذاکراتی با توتال در مورد دریافت خوارک  های از و مایع و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده صورت گرفته اما اینکه قرار است چه زنجیره ای را دنبال کنند و با چه قیمتی در تفاهم نامه  قید نشده است و در حال مذاکره و بررسی های فنی هستند تا نتیجه را به ما اعلام نمایند.

 

** اثرات برجام با گذشت زمان مشخص خواهد شد

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اولین دستاورد مهم بعد از برجام را تسهیل فروش محصولات پتروشیمی عنوان و ادامه داد : همچنین دسترسی به منابع مالی برای شرکت ها نه به طور کامل اما تا حدودی مرتفع گشته است .

شاهدایی اظهار داشت : شرکت هایی که سال ها با ایران قطع رابطه کرده بودند، اکنون پا پیش گذاشته و اظهار تمایل برای همکاری دارند. برای نمونه های آن هم همایش IPF و نمایشگاه بین المللی نفت امسال که شاهد حضور پررنگ شرکت های معتبر خارجی بوده ایم.

معاون وزیر نفت ادامه داد :  در مورد دریافت کاتالیست های مورد نیاز در صنعت پتروشیمی و انتقال دانش فنی بسیاری از شرکت های معتبر و اصلی خارجی با ما همکاری های خوبی داشته و کمک های فنی را شروع کرده اند .

شاهدایی تصریح کرد: برخی از شرکت ها دفاتر نمایندگی در ایران فعال کرده اند که برای شرکت های ایرانی در بحث خدمات پس از فروش این اقدام با ارزش است ، همچنین در شرایط فعلی دست ما برای مذاکره با سایر کشورها و شرکت ها بازتر شده و تنها محدود به شرکت های چینی نیستیم .

وی گفت: البته باید این مورد را در نظر داشت که ما سال ها در تحریم بوده ایم و هموار شدن مسیر برای ورود شرکت های سرمایه گذار به ایران کمی زمانبر خواهد بود.

 

**اقتصاد کشور وابسته به توسعه صنعت پتروشیمی است

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ادامه به مشکلات صنعت پتروشیمی اشاره و بیان داشت : خصوصی سازی پتروشیمی ها امری اجتناب ناپذیر بود که باید اتفاق می افتاد ، اگر رجوع کنیم به سابقه این صنعت از ابتدا ، خواهیم دید که اساس تشکیل این صنعت بر این بوده که دولت نسبت به اجرای طرح ها اقدام نموده و زمینه را برای واگذاری به بخش خصوصی محیا و آماده نماید.

شاهدایی تصریح کرد: روند واگذاری پتروشیمی ها از دولت به بخش خصوصی بسیار زمانبر شد و امری که باید طی سال های قبل  و با در نظر گرفتن تمام جوانب و عوارض آن صورت می گرفت بر اساس عملی شدن اصل 44 طی یک مدت کوتاه پذیرفت.

معاون وزیر نفت گفت: مشکلاتی که شرکت های واگذار شده در شرایط کنونی به آن دچار شده اند نتیجه عدم در نظر گرفتن الزامات واگذاری بود ، طبیعتا وقتی یک رگولاتوری واحد برای پتروشیمی ها وجود نداشته باشد به مشکلات موجود اضافه خواهد شد .

شاهدایی گفت : امیدواریم در مجلس دهم که حامی صنعت پتروشیمی هستند، در برنامه ششم توسعه و با اصلاحات قوانین موجود، رگولاتوری این صنعت نیز سر و سامانی بگیرد چرا که اقتصاد آینده ایران به صنعت پتروشیمی وابسته است.

 

**صنعت پتروشیمی حامی ساخت داخل است

شاهدایی گفت: از دورانی که جهش توسعه صنعت پتروشیمی آغاز شد بحث حمایت از ساخت داخل نیز در کنار آن شروع شد ، در طرح های اصفهان ، تبریز و اراک که توسط شرکت های خارجی طراحی شد بخشی از اجرای طرح که البته درصد کمی بود بر عهده شرکت های ایرانی بود .

وی ادامه داد: در دولت اصلاحات که مهندس زنگنه به عنوان وزیر نفت و  جناب مهندس نعمت زاده متولی صنعت پتروشیمی بودند حمایت های جدی از صنعت داخل شروع شد، شرکت هایی که در حال حاضر تجهیزات و ماشین آلات صنعت پتروشیمی را می سازند در آن دوران تشکیل شدند، در حقیقت تمام برنامه ریزی ها برای توسعه صنعت پتروشیمی بر روی حمایت همه جانبه از تولید داخل استوار است.

شاهدایی اظهار داشت : با تمام افتخار می توانیم بگوییم که حدود 70 تا80 درصد صنعت پتروشیمی کشور بومی سازی شده و تنها در قسمتی از پروژه ها به دلیل انحصاری بودن قطعات و یا اینکه آلیاژ خاصی برای آن مصرف شده در اختیار شرکت های خاصی قرار دارد و یا به دلیل عدم تولید در ایران ناچاریم خرید خارجی نمائیم، هر چند باید تولید داخل را تا جایی حمایت کنیم که تولید کننده یا سازنده نیز در جهت ارتقا کیفی و رقابتی شدن محصول خود تلاش نموده و پاسخگوی نیاز کارفرمایان باشند.

 

تعداد بازدید : ۱,۲۷۹