وزیرنفت: منبع اصلی تغذیه خوراک اتان(Header) عسلویه ایجاد می شود

وزیرنفت: منبع اصلی تغذیه خوراک اتان(Header)  عسلویه ایجاد می شود
(جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۰۱

وزیر نفت در دیدار با مدیران عامل شرکت های پتروشیمی برایجاد منبع اصلی تغذیه خوراک اتان(Header) از شرق تا غرب عسلویه تاکید کرد.

به گزارش نیپنا؛ بیژن زنگنه شامگاه گذشته (پنجشنبه 4شهریور) با حضور معاونین خود در شرکت های ملی پتروشیمی، گاز و نفت در جمع مدیران عامل شرکت های پتروشیمی مستقر در عسلویه، حضور یافت و امسال را سال استثنایی پتروشیمی ها در نیم قرن گذشته خواند.

وزیر نفت گفت: از حدود 150 میلیون متر مکعب گاز استخراجی در پارس جنوبی، حدود 90 میلیون متر مکعب به خشکی منتقل می شود. از این میزان گاز باید در حدود 1.5 میلیون تن اتان تولید شود، که البته هنوز این امر محقق نشده است.

وزیر نفت با تاکید براین که مقادیر تولید اتان در پارس جنوبی نشان دهنده عقب ماندن از برنامه ها است، افزود: یکی از دلایل اصلی این امر، عدم پایداری تولید اتان در فازهای 15، 16 – 17و 18 است که امیدواریم با جبران تولید اتان در فاز 19 این مشکل کمتر شود.

زنگنه با بیان اینکه اتان مایه حیات واحدهای پتروشیمی ها است، اظهار کرد: باید به دنبال ایجاد منبع اصلی تغذیه خوراک اتان(Header)، در عسلویه باشیم تا از سوختن این ماده با ارزش جلوگیری شود.

وی با اشاره به حجم بسیار عظیم اتان در پارس جنوبی، اظهار کرد: سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی نگران تامین خوراک  نباشند، با راه اندازی منبع و خطوط تغذیه کننده اتان از شرق تا غرب عسلویه واحدهای پتروشیمی خوراک کافی خواهند داشت.

رفتار بیمه ها با واحدهای پتروشیمی سختگیرانه باشد

وزیر نفت  در ادامه این جلسه، بر توجه به مقوله اچ اس یی و بویژه بخش ایمنی آن در واحدهای پتروشیمی تاکید کرد و خواستار برخورد سختگیرانه بیمه با این واحدها شد.

وی به حوادث اخیر در پتروشیمی ها اشاره کرد و خواستار توجه و سرمایه گذاری در بخش اچ اس یی شد و گفت: بیمه ها باید در بیمه کردن واحدهای پتروشیمی سختگیرانه تر عمل کرده و واحدها را وادار به اجرایی کردن دستورعمل ها کنند.

زنگنه با بیان این که پیشنهاد تشکیل یک واحد تنظیم گر چندی پیش به شورای رقابت ارائه شده است و منتظریم پس از تائید آن را به تصویب دولت برسانیم تا بتوانیم نقشی در این زمینه ارائه کنیم، افزود: البته درباره اچ اس یی دستورهایی داده می شود اما مبنای قانونی محکمی ندارد.

وزیر نفت با تاکید بر این که علت افزایش تعداد اتفاقات رخ داده در حوزه نفت و پتروشیمی،‌بی توجهی عامل انسانی است، گفت: حضور مدیران، فعالیت افراد کاربلد،‌ آموزش و سیستم به کار گرفته شده از اهمیت برخوردارند.

زنگنه با اشاره به این که واحدهای پتروشیمی در فاصله کوتاهی نسبت به یکدیگر و به صورت متراکم احداث می شوند، گفت: ‌بروز حادثه به حیثیت تولید وسرمایه ملی آسیب می رسد و باید در رعایت قوانین و استاندارهای سختگیرانه برخورد کنیم.

وی با اشاره به این که پتروشیمی نقش تعیین کننده ای در خروج کشور از بحران در دوره ‌تحریم ها و پس از آن داشته و دارد ،‌گفت: باید به فکر جهش دوم صنعت پتروشیمی باشیم، این صنعت بازوی مطمئن برای برون رفت اقتصاد کشور از بحران ها است.

وزیر نفت با تاکید بر این که رسیدن به ارزش 50 میلیارد دلاری پتروشیمی دور از انتظار نیست،‌گفت: هم اکنون ارزش محصولات پتروشیمی بالای 20 میلیارد دلار است و دو برابر شدن مقدار آن رقم عجیبی نیست.

بیژن نامدار زنگنه، ‌وزیر نفت با تاکید بر این که بیش از آن چه در ستاد اقتصاد مقاومتی متعهد شده ایم به نتیجه خواهیم رسید، گفت: پتروشیمی مرجان قبل از پایان کار دولت یازدهم افتتاح می  شود.

وی افزود: همه باید کمک  کنند تا منبع تغذیه کننده اتان راه اندازی شود تا پتروشیمی هایی که به این ماده نیاز دارند مانند پتروشیمی کاویان بتواند با تمام ظرفیت کار کند .


تعداد بازدید : ۱,۱۴۲