جهش صادراتی بوتادین از اروپا به آسیا

جهش صادراتی بوتادین از اروپا به آسیا
(سه شنبه ۲۶ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۵۳

صادرات بوتادین شرکت های پتروشمی اروپایی به مشتریان آسیایی خود افزایش یافت.

به گزارش نپینا به نقل از پلاتس، به دنبال آغاز یک رشته عملیات تعمیر و نگهداری در واحدهای کراکر آسیا، روند رو به رشد صادرات بوتادین از اروپا به بازار آسیا همچنان ادامه دارد. با این حال معامله گران می گویند: مشخص نیست که این افزایش تفاضا در بلندمدت همچنان وجود داشته باشد.
قیمت های بوتادین آسیا از آغاز ماه آگوست امسال با افزایش ۱۰ دلاری همراه بوده است و بر اساس CFR چین هزار و 3۵ دلار برای هر تن تعیین شد. این در حالیست که قیمت بوتادین در اروپا، بر مبنای FOB روتردام در تاریخ دوشنبه 18 مردادماه، 735 دلار به ازای هر تن بود. شکاف قیمتی 300 دلاری میان دو قاره سبب شده است تا فرصت آربیتراژ این محصول فراهم شود.
به کسب سود از طریق اختلاف قیمت در دو بازار مختلف آربیتراژ می‌گویند. این اختلاف می‌تواند از لحاظ زمانی باشد مثل بازار نقد و آتی، و هم از نظر مکانی مثل تفاوت نرخ در دو بازار در مکان‌های جغرافیایی متفاوت باشد.
حداقل دو تولیدکننده ظرف 10 روز گذشته از عقد قراردادهایی برای ارسال محموله های خود خبر داده اند. یکی از این دو تولیدکننده همچنین اعلام کرد که در حال مذاکره برای نهایی سازی قرارداد دوم است.
محموله های ارسالی از اروپا به آسیا معمولا در حجم های پنج هزار تنی یا بالاتر عرضه می شوند. با اعلام خبرآغاز عملیات تعمیر و نگهداری واحدهای کراکر آسیا طی روزهای آتی، بسیاری از معامله گران اروپایی به خرید محموله های بوتادین روی آوردند. با این همه برخی از بازرگانان در فروش محصول خود در بازار آسیا با مشکلاتی مواجه اند.

تعداد بازدید : ۱,۴۶۸