چالش های ذخایر شیل ایالات متحده برای صنایع پتروشیمی جهان

چالش های ذخایر شیل ایالات متحده برای صنایع پتروشیمی جهان
(چهارشنبه ۶ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۲:۳۶

کارشناسان بر این باورند که تولید گاز از ذخایر شیل ایالات متحده تا سال 2017 میلادی، صادرکنندگان بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

استفان پریور، مدیر سابق اکسان موبیل کمیکال در فاصله سال های 2008 تا 2014 می گوید: اگر چه قیمت های پایین نفت خام و به دنبال آن کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایالات متحده مهمترین چالش فعلی این صنعت به شمار می رود؛ با این حال یقینا این مورد تنها مساله ای نیست که تولیدکنندگان باید طی سال های آتی بر آن غلبه کنند.
پریور که در کنفرانس بین المللی پتروشیمی و در حاشیه دریافت جایزه میراث پتروشیمی (Petrochemical Heritage Award) سخنرانی می کرد؛ افزود: مسائلی نظیر مخالفت ها با تجارت آزاد، مسائل نظارتی (regulatory issues) و کمبود نیروی کار با مهارت، عمده ترین موانع این صنعت در دهه آینده به شمار می روند.
صنعت پتروشیمی ایالات متحده اخیرا به دنبال فراهم شدن امکان بهره مندی از خوراک ارزان بدست آمده از منابع شیل، شاهد سرمایه گذاری های عظیمی بوده است و پروژه های جدید فراوانی را میزبانی می کند. بیشتر تولیدات جدید شامل انواع پلاستیک ها و محصولات نهایی خواهد بود که به تامین تقاضای فزاینده طبقه متوسط جوامع در دنیای در حال توسعه اختصاص می یابد.
مدیر سابق اکسان موبیل اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری، محصولات شیمیایی نقشی ضروری در پیشرفت و توسعه فعالیت های انسانی دارند.
با این حال حرکت های صورت گرفته به سوی محدود کردن تجارت آزاد می تواند توانایی آمریکای شمالی را در عرضه محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی و خوراک تولیدی خود به دیگر مناطق جهان با مخاطره روبرو سازد.
پریور با اشاره به این که در مورد تجارت آزاد باید دید که آیا نتایج در بلندمدت نسبت به کوتاه مدت تا چه اندازه امیدوارکننده است؛ ادامه داد: تجارت آزاد در صورتی که منافع بلندمدت ما را تامین نکند؛ قابل قبول نیست.
با این حال وی معتقد است: تا زمانی که نتایج حاکی از آن باشد که منافع صنعت پتروشیمی آمریکا به طریقی بهتر از این تضمین نمی شود؛ باید تا جای ممکن از قوانین تجارت آزاد حمایت کرد.
پریور با اشاره به گاز طبیعی خاطرنشان کرد: صادرات این خوراک از ایالات متحده در کنار تولید بیشتر مایعات گاز طبیعی و خوراک شیمیایی، به رشد تقاضای بین المللی برای این محصولات و شکل گیری فرصت های بی نظیر برای آمریکا کمک شایانی می کند.
کارشناسان بر این باورند که تولید گاز از ذخایر شیل ایالات متحده تا سال 2017 میلادی، صادرکنندگان بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی جهان را شدیدا متاثر خواهد ساخت. پالایشگاه های آمریکایی برای مدتی طولانی فرآورده های تولیدی ارزان قیمت حاصل از نفت و گاز بدست آمده از ذخایر رسوبی خود را روانه بازارهای اروپا کرده‌اند که این موضوع سایر رقبای آنان را با چالش‌هایی جدی روبرو کرده است. همچنین پیش بینی موسسات معتبر بین المللی نشان می دهد تا سال 2016 و 2017 میلادی، ظرفیت تولید انواع محصولات پلیمری آمریکا شامل پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگین خطی، اتیلن گلایکول، پلی وینیل کلراید، اتکسیلات‌ها، پلی وینیل الکل به بالاترین سطح خود می رسد. به عقیده تحلیلگران، در این بین بی شک ورود محصولات پتروشیمی آمریکایی به بازار کشورهایی نظیر عربستان سعودی و قطر، این کشورها را وادار می کند تا برای کاهش قیمت ها و حفظ بازار خود سیاست های جدیدی را تعریف و اجرایی کنند. نچرال گس اینتـلیجــنس (NGI)، که یک سایت مطرح آمریکایی پیشرو در زمینه ارائه آمار، مقالات و آنالیز در زمینه گاز طبیعی، اخبار شیل اویل و همچنین اطلاعات بازار برای صنعت گاز طبیعی آمریکای شمالی به شمار می رود؛ در گزارشی آورده است: فعالان صنعت پتروشیمی بر این باورند که اپراتورهای بخش میانی (قسمتی از بخش پایین‌دستی) ایالات متحده باید تمام توجه خود را به چشم انداز بلند‌مدت بازار معطوف سازند و کمتر روی قیمت کنونی کالاها تمرکز کنند؛ چرا که این کشور تا چند دهه آتی، به‌ عنوان یکی از بزرگ ترین‌ تامین کنندگان گاز طبیعی مایع (NGL) باقی خواهد ماند.
مدیر سابق اکسان موبیل همچنین تاکید کرد: محدودیت های نظارتی سخت گیرانه تر نیز می تواند موانعی جدی بر سر راه توسعه این صنعت ایجاد کند. با این حال معتقدم که قواعد و مقرارت تنظیم شده و رعایت مسائل زیست محیط مسائلی مهم و ضروری برای توسعه پایدار محسوب می شوند و فعالان صنعت پتروشیمی ایالات متحده باید در قبال این موضوعات مسئولانه برخورد کنند.
پریور گفت: ما باید برای ارتقاء قواعد و مقررات بر مبنای مطالعات علمی تایید شده و در نظر داشتن منافع اقتصادی مشترک، مبارزه کنیم. این موضوع چالشی منحصر به ایالات متحده نیست و کشورهای اروپایی نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند.
وی در پایان بر اهمیت آموزش نیروی کار ماهر در ایالات متحده تاکید کرد و افزود: ابتکار شرکت اکسان موبیل برای همکاری با دانشگاه ها و مدارس فنی به منظور کمک به تربیت نیروی کار متخصص بسیار هوشمندانه است. انتظار می رود مجتمع های تازه راه اندازی شده توسط اکسان موبیل و دیگر تولیدکننگان محصولات پتروشیمی ایالات متحده هزاران موقعیت شغلی جدید فراهم کنند و فعالان این صنعت در قبال تربیت نیروی متخصص برای پر کردن این مشاغل مسئولیت مهمی دارند. در شرایط فعلی تنها در حال ساخت مجتمع های جدید هستیم؛ در حالی که نیروی کار ماهر به تعداد کافی در اختیار نیست و تولیدکنندگان پتروشیمی آمریکا باید صرف نظر از برنامه های دولت در این حوزه، مستقلا وارد عمل شوند.
نگاهی به روند نزولی واردات محصولات پتروشیمی ایالات متحده
ایالات متحده در حال حاضر با در اختیار داشتن 9 درصد از سهم  واردات جهانی محصولات پتروشیمی (بر اساس دلار)، پس از چین (22 درصد)، بلژیک (14درصد) و آلمان (10 درصد) در جایگاه چهارم قرار دارد. در سال 2015 ارزش واردات محصولات پتروشیمی آمریکا به رقم یک میلیارد و 821 میلیون دلار رسید که حدود 42 درصد (یک میلیارد و 293 میلیون دلار) کمتر از سال 2014 میلادی بود.
میزان واردات محصولات پتروشیمی ایالات متحده در فاصله سال های 2007 تا 2015 نوسانات زیادی را شاهد بود. به دنبال رشد قابل ملاحظه ظرفیت تولید در این کشور، در سال 2009 میزان واردات افت بی سابقه ای را تجربه کرد و این روند کاهشی تا سال 2013 میلادی ادامه یافت. اما در سال 2014 این رقم به ثباتی نسبی رسید. این در حالیست که این ثبات چندان پایدار نبود و در سال 2015 مجددا حجم واردات افتی چشمگیر داشت.
 
 


تعداد بازدید : ۱,۴۳۱