فردا پتروشیمی بندر امام جیوه زدایی می شود

فردا پتروشیمی بندر امام جیوه زدایی می شود
(دوشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۶:۰۸

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام از توقف فعالیت واحد کلرآلکالی این مجتمع پتروشیمی از فردا (پنجم مردادماه) خبر داد .

رضا امیری در گفت و گو با خبرنگار نیپنا، با اشاره به جایگزینی فرآیند غشایی ممبراین به جای جیوه، اظهارکرد: در واحد کلرآلکالی از جیوه استفاده می شد که بحث های زیست محیطی دارد و طبق کنوانسیون های بین المللی محدودیت زمانی برای استفاده از جیوه درنظر گرفته شده است، بنابراین پتروشیمی بندر امام برای حذف جیوه در فرآیند، پروژه تغییر فرآیند به فرآیند غشایی «ممبراین» را تعریف کردیم.

وی با اشاره به پایان فاز اول مطالعات پایه و بررسی ساخت و تهیه ممبراین، گفت: فاز دوم که شامل مباحث مهندسی اجرا و آغاز فعالیت اجرایی آغاز شده است و با درنظر گرفتن اولویت خارج سازی جیوه از فرآیندتولید، این کار فردا با توقف کامل واحد کلرآلکالی با حضور مسوولین از جمله رییس سازمان محیط زیست و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت می گیرد.

بهبود عملکرد واحدهای پتروشیمی بندر امام

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه پساب مجتمع پتروشیمی بندر امام که یکی از بزرگترین تصفیه خانه های صنعتی کشور است، گفت: پساب پتروشیمی بندر امام در این تصفیه خانه جمع می شود؛ هم اکنون کار طراحی تصفیه خانه به پایان رسیده است و فردا وارد فاز اجرایی می شود. مناقصه این طرح به صورت ای.پی.سی. برگزار شده است و پیمانکار مشخص است.

امیری با تاکید بر این که کل پساب این مجتمع به تصفیه خانه مرکزی هدایت خواهد شد، اظهار کرد: خروجی تصفیه خانه بر اساس استاندارد است. همچنین بحث تولید آب RO از خروجی تصفیه خانه نیز دیده شده است؛ ظرفیت واحد آر.او. 40 هزار متر مکعب است و 30 هزار متر مکعب آب آر.او. تولیدی را برای به مدار تولید برای استفاده باز می گرداند.

وی افزود: با توجه به استفاده از آب تولیدی RO در برج های خنک کننده انتظار می رود که عملکرد واحدهای مجتمع پتروشیمی بندر امام به مراتی بهبود یابد چرا که استفاده از مواد شیمیایی کاهش و کیفیت آب گردشی افزایش پیدا می کند.

ویژگی های تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام

تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام بزرگترین تصفیه خانه در نوع خود بوده و دارای بخش های زیر خواهد بود:

- تصفیه خانه مرکزی فاضلاب های صنعتی و بهداشتی به ظرفیت 30 هزار متر مکعب در روز شامل کلیه مراحل تصفیه فیزیکی، تصفیه شیمیایی، و تصفیه بیولوژیک مطابق با آخرین تکنولوژی های روز.

- جریان خروجی از تصفیه خانه مرکزی فاضلاب های صنعتی و بهداشتی کلیه الزامات سازمان محیط زیست را برای تخلیه به دریا خواهد داشت اما جهت کاهش برداشت از منابع آب شیرین ، با سامانه RO بازیافت خواهد شد. 

- واحد اسمز معکوس (RO) به ظرفیت 40هزار متر مکعب در روز با راندمان بالغ بر70درصد برای بازیافت آب و کاهش برداشت از منابع آب.

- واحد زباله سوز برای سوزاندن کلیه لجن های روغنی، شیمیایی و بیولوژیک و دفن بهداشتی خاکستر حاصله با رعایت الزامات زیست محیطی.

ویژگی های فرآیند غشایی «ممبراین»

جیوه یکی از مواد با کاربرد فراوان در صنایع مختلف است که اثرات سمی خود را در قرن بیستم به نمایش گذاشت و منجر به کنوانسیون میناماتا برای تهدید تولید، مصرف، استفاده در صنایع، واردات و صادرات آن شده است. یکی از کاربرد های جیوه استفاده از آن در الکترولیز نمک طعام در صنعت کلر الکالی است.

بر اساس کنوانسیون میناماتا (سال 2013) کلیه واحدهای کلر الکالی می بایست تا سال 2025 استفاده از جیوه را در فرآیند خود حذف کنند.

قانون تصویب کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه در جلسه علنی مورخ 94/05/18 مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب و در تاریخ 94/06/04 به تایید شورای محترم نگهبان رسید و در تاریخ 94/07/11 به ریاست جمهوری ابلاغ شد.

اهداف زیست محیطی پروژه تغییر فرآیند:

-  استفاده از تکنولوژی سبز و عاری از جیوه در راستای حفظ و صیانت از محیط زیست .

- ارتقاء شرایط زیست محیطی کارکنان مجتمع بخصوص کارکنان واحد کلر الکالی در رابطه با تماس با جیوه .

- رعایت الزامات جهانی و ملی زیست محیطی از جمله کنوانسیون میناماتا و قانون مصوب 1394/05/18 مجلس شورای اسلامی .

- کاهش مصرف برق به میزان حدود بیست و پنج درصد .

- کاهش انتشار گازهای آلاینده از جمله کاهش گازهای گلخانه ای با کاهش مصرف برق.

- کاهش شصت درصدی شدت جریان آب نمک در گردش و در نتیجه کاهش قابل توجه پساب تولیدی واحد.

- نوسازی واحد کلر الکالی.

تعریف پروژه در 3 فاز شامل:

فاز اول: نوسازی سیستم کنترل و تجهیزات ابزار دقیق، در جهت ارتقاء سیستم کنترل واحد به سیستم FCS/DCS با هدف کنترل بهتر فرآیند و افزایش ایمنی واحد .

فاز دوم: اخذ لیسانس تکنولوژی ممبران، انجام مهندسی پایه، تامین الکترولایزرها.

فاز سوم: انجام مهندسی تفصیلی، تامین سایر کالاها، ساختمان و نصب.

در سال جاری فاز یک پروژه با موفقیت به پایان رسید؛ قرارداد فاز دوم منعقد شد و مهندسی پایه پروژه پایان یافته است. همچنین الکترولایزرها بصورت Partial Shipment و در 4 محموله تا نیمه اول دی ماه سال جاری حمل خواهند شد.

تا کنون در این باره با شرکت های معتبر متخصص اروپایی (در صنایع کلر الکالی) از جمله صاحب لیسانس و سازنده الکترولایزرها در رابطه با همکاری در فاز سوم پروژه و بازدید شرکت های مذکور از مجتمع مذاکره شده و از فردا تخلیه جیوه، جیوه زدایی و برچیدن تجهیزات صورت می گیرد و پتروشیمی بندر امام در صدد انتخاب پیمانکار فاز سوم پروژه و شروع بکار وی قبل از پایان سال جاری است.

 

تعداد بازدید : ۳,۰۹۸