حفظ موازین زیست محیطی خط قرمز صنعت پتروشیمی است

حفظ موازین زیست محیطی خط قرمز صنعت پتروشیمی است
(دوشنبه ۴ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۵:۴۰

شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی بر اساس قوانین و دستور العمل های موجود ملزم به رعایت بالاترین استانداردهای موجود بین المللی برای حفظ محیط زیست هستند.

به گزارش خبرنگار نیپنا،  شرکت های  فعال در صنعت پتروشیمی کشورمان بر اساس قوانین و دستور العمل های موجود ملزم به رعایت بالاترین استانداردهای موجود بین المللی برای حفظ محیط زیست هستند و حفظ موازین زیست محیطی خط قرمز صنعت است.

پایش مستمر و اصلاح و بهبود روش ها و فناوری های به کار رفته در بخشهای مختلف صنعت پتروشیمی به ویژه در طرح های توسعه ای در حفظ محیط زیست تاثیر گذار است.

در این میان مجتمع های پتروشیمی در چند سال اخیر با نصب سیستم های پایش لحظه ای و نیز فناوری های نوین همگام با توسعه فضای سبز و نیز نصب سیستم های تصفیه در تلاش هستند تا کمترین آلودگی های زیست محیطی را داشته باشند و در این مسیر موفقیت های زیادی به دست آورده اند.

در این میان قرار است که ساخت و بهره برداری چند طرح محیط زیستی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست و نیز مقام های عالی صنعت پتروشیمی کشورمان فردا سه شنبه( 5 مرداد ماه)  بطور رسمی آغاز شود.

 بر اساس این گزارش، آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه پساب مجتمع پتروشیمی بندر امام به عنوان یکی از بزرگترین تصفیه خانه های صنعتی کشور که با 40 هزار متر مکعب در روز فعالیت خواهد کرد، نخستین طرحی خواهد بود که معاون رئیس جمهوری از آن بازدید خواهد کرد.

 گفتنی است که بزرگ ترین تصفیه خانه فاضلاب های صنعتی با استفاده از آخرین دستاوردها و فنآوریهای این صنعت طراحی و  ساخته خواهد شد.

طرح مورد اشاره افزون بر امکان تصفیه روزانه 40 هزار متر مکعب پساب صنعتی و بهداشتی مجتمع ، حدود 80 درصد از پساب های مزبور را بازیافت می کند.

 بازیافت پساب ها به گونه ای است که به مصرف مجدد مجتمع پتروشیمی بندرامام رسیده و برخلاف گذشته، مقدار پساب های تصفیه شده و سازگار با محیط زیست به مقدار حدود 10 هزار متر مکعب به خورهای اطراف سرازیر خواهد شد.

در حال حاضر هر یک از واحدهای مجتمع پتروشیمی بندرامام دارای تصفیه خانه محلی مجزایی است که وظیفه تصفیه پساب واحد مربوطه را به عهده دارند.

با  ساخت این طرح  افزون بر متمرکز شدن تصفیه خانه ها ، بازیافت 80 درصد پساب ها نیز صورت خواهد گرفت که افزون بر کمک به حفظ محیط زیست، بازگشت دوباره منابع مصرف شده زیست محیطی به چرخه صنعت را نیز در بر خواهد داشت.

همچنین، فردا دومین طرح محیط زیستی منطقه نیز در مجتمع پتروشیمی بندر امام رقم خواهد خورد و قرار است که بزرگترین طرح زیست محیطی و فرایندی صنعت پتروشیمی باشد.

بر اساس این گزارش،  قرار است واحد کلرآلکالی پتروشیمی بندر امام با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور از مدار تولید خارج شود و جیوه از فرآیند این واحد حذف و فرآیند غشایی «ممبراین» جایگزین آن خواهد شد.

با کلید خوردن این پروژه و حذف جیوه از فرآیند تولید در این شرکت پتروشیمی، آسمان، زمین و آب‌های منطقه با آلودگی‌های ناشی از این ماده خداحافظی خواهند کرد.

اجرای طرح تغییر فرآیند واحد کلرآلکالی و حذف جیوه به سه فاز تقسیم شده است و در فاز نخست، سیستم ابزار دقیق و کنترل واحد که نیوماتیک بود به تازه ترین فناوری FCS-DCS مجهز شد و در ابتدای سال ٩٥ به بهره برداری رسید.

همچنین افتتاح سیستم تصفیه خانه پساب صنعتی پتروشیمی تخت جمشید از دیگر برنامه های پیش بینی شده در سفر معصومه ابتکار به  منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است.

 این گزارش می افزاید: امضای تفاهم نامه تاسیس باغ موزه طبیعی پتروشیمی در ماهشهر با حمایت شرکت نوید زر شیمی برنامه دیگری است که در سفر معاون رئیس جمهوری  قرار است به امضا برسد.

اکنون صنایع پتروشیمی کشورمان در فعالیت های خود علاوه بر ارزیابی زیست محیطی و کسب تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست باید در پی بالاترین استانداردهای بهره‌وری سبز و کاهش آلودگی های آب و هوا و پسماند باشند تا هم بتوانند ضایعات و هزینه‌ها را در مصارفی مانند انرژی و آب به حداقل برسانند و هم با کسب استانداردهای کیفیت، مدیریت و مسئولیت اجتماعی در فضایی سالم بر رقبای خود پیشی گیرند.

خوشبختانه تجارب و اقدام های مفیدی  از سوی صنعت پتروشیمی و فعالان آن در سالهای پیش برای بهبود کیفیت فرآیندها و شاخص های محیط زیست صورت پذیرفته، به طوری که منجر به پیشرفت های خیره کننده و کسب استانداردهای محیط  زیست شده است.

 در این میان باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به رویکرد مثبت دولت یازدهم به موضوع محیط زیست و همچنین نظر به وجود برخی معضلات در این زمینه، مسئله ارتقای استانداردها و بهبود شاخص های محیط زیست و پایبندی به مسئولیت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه صنایع پتروشیمی کشور قرار گیرد تا بار دیگر دستاوردها و نتایج پرباری را در سازگاری توسعه با ضوابط محیط زیست به معرض قضاوت مردم و نسل های آینده قرار دهند.

گفتنی است که توسعه پایدار بر پایه عناصر اقتصادی، مسئولیت اجتماعی و رعایت اصول زیست محیطی میسر می شود و پتروشیمی‌ها باید با شناخت کامل از موارد یاد شده برای تحقق مسئولیت اجتماعی شرکت در صنعت پتروشیمی گام بردارند.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۰۵۲