لزوم معرفی مدل های جدید سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی

لزوم معرفی مدل های جدید سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی
(یکشنبه ۳ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۳۵

صنعت پتروشیمی ایران جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران خارجی دارد و با برداشتن برخی از مشکلات بعد از اجرا برجام، سرمایه گذاران خارجی فرصت حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان را از دست نخواهند داد.

مهدی فاخری عضو هئیت علمی دانشکده روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهارکرد: صنعت پتروشیمی  جمهوری اسلامی ایران از جذابیت هایی بالائی برای سرمایه گذاری برخوردار است که سرمایه گذاران خارجی نمی توانند چشم خود را روی آن ببندند. اما برای سرمایه گذاران خارجی، سیاست های اتخاذ شده در سرمایه گذاری، مدل معاملات خارجی و حمایت از سرمایه گذاری مهم است.

وی افزود: تحریم ها طی سالیان گذشته به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی لطمه زده است، اما فضای پس از برجام حتما مانع از لطمه خوردن بیشتر صنعت پتروشیمی در جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد شد و در فضای بین المللی اتفاقاتی رخ داده که تحت کنترل ما هم نیست. بحران اقتصادی بین المللی، بحران انرژی و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مجموعه ای هستند که سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در هر جای دنیا با احتیاط مواجه کرده است.

عضو هئیت علمی دانشکده روابط بین الملل با بیان این که سرمایه گذاری نیاز به پیش نیازهایی دارد که هر سرمایه گذار برای حضور در آنها  تمام شرایط را می سنجد گفت: اولین موضوعی که سرمایه گذار باید از آن با خبر باشد سیاست های یک کشور و دوام آن سیاست ها است. همچنین میل به سرمایه گذاری داخلی در میل به سرمایه گذاری خارجی تاثیر مستقیم دارد. نکته مهم دیگر سود دهی سرمایه است.

فاخری با بیان این که عدم شفافیت اقتصادی، موانعی برای سرمایه گذاری است خاطر نشان ساخت: در حال حاضر برخی از کشورها آمادگی سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران را دارند، اما هنوز ساز و کار مربوطه  بطور کامل  اجرایی نشده است هرچند که موانع سرمایه گذاری از سوی متولیان امر در حال برداشته شدن است و سرمایه های مطلوبی بزودی به صنعت پتروشیمی ایران خواهد آمد.

 

تعداد بازدید : ۸۵۸