کمبود گاز چالش آینده صنایع پتروشیمی در خاورمیانه

کمبود گاز چالش آینده صنایع پتروشیمی در خاورمیانه
(یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵) ۱۳:۰۲

پیش‌ بینی ها حاکی از آن است که خاورمیانه تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی با کمبود گاز به عنوان خوراک رو‌ به‌ رو شود.

به گزارش نیپنا، مهدی شریفی‌ نیک‌ نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در بیست‌ و‌ ششمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با محور نقد و بررسی چالش های صنعت پتروشیمی کشور از ٢ بعد تجارت و تولید به وضع صنعت پتروشیمی در جهان اشاره کرد و گفت: بنابر اعلام انجمن شیمیایی آمریکا، میانگین جهانی رشد ظرفیت صنایع شیمیایی و پتروشیمی جهان در سال ٢٠١٥ معادل 3.6 درصد است که بالاتر از سال های گذشته بوده و نشان‌ دهنده رشد شدید ظرفیت در مناطق مختلف جهان است.
وی با بیان این که طی سال گذشته، بیشترین طرح های جدید در منطقه خاورمیانه در کشورهای عربستان، عمان و امارات متحده عربی به بهره‌ برداری رسیده است، افزود: پیش‌ بینی ها حاکی از آن است که خاورمیانه تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی با کمبود گاز به عنوان خوراک رو‌ به‌ رو شود.
شریفی ‌نیک‌ نفس با اشاره به موقیعت ایالات متحده آمریکا در صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: دسترسی آمریکا به خوراک گازی از منابع شیل گاز، سبب رشد ٣٣٠ درصدی صنایع فرآورش گاز طبیعی و ال‌ان‌جی طی سالهای ٢٠١٢ تا ٢٠١٤ شد، این خوراک موجب سرمایه‌ گذاری ١٠٠ میلیارد دلاری در صنایع پتروشیمی آمریکا با احداث واحدهای جدید متانول، اتیلن و مشتقات آن مانند اوره و آمونیاک شده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی عنوان کرد: کشور چین درصدد ساخت چندین پایانه وارداتی ال‌ان‌جی است و قصد دارد تا سال ٢٠١٨ سطح واردات ال‌ان‌جی خود را در مقایسه با سطح فعلی که ٢٠ میلیون تن است، به ٨٠ میلیون تن در سال برساند.
وی ادامه داد: هند نیز در صدد احداث چندین پایانه وارداتی است و قصد دارد تا سال ٢٠١٨ در حدود ٥٣ میلیون تن ال‌ان‌جی در مقایسه با ٢٢ میلیون تن فعلی، وارد کند، این در حالی است که کشور هند بیش از ٣٠ میلیارد دلار تا سال ٢٠١٧ در واحدهای پالایشگاهی سرمایه‌ گذاری خواهد کرد، همچنین کشور مالزی یک طرح پتروپالایشگاهی با سرمایه‌ گذاری ٢٧ میلیارد دلاری و کشور اندونزی نیز یک طرح ٢٠ میلیارد دلاری پتروپالایشگاهی در دست اجرا دارد.
عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، بالاترین مزیت نسبی در کشور را صنایع پتروشیمی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که بیشترین توجه دولت ها در ایران معطوف به صنعت خودروسازی شده است که تولیدات این بخش نیز دارای بالاترین مصرف سوخت در منطقه و جهان است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی بر تعامل حداکثری بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی ایران با یکدیگر اشاره کرد و افزود: استفاده بهینه از ابزارهای پیشرفته بازاریابی و فروش، حمایت دولت و نهادهای ذیربط از تخصصی سازی فرآیند بازرگانی و توسعه ناوگان لجستیک کشور می‌تواند تا حد زیادی مشکلات صنعت پتروشیمی را برطرف کند.
در پایان این نشست، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با جمع بندی موضوع های مطرح شده، از پیگیری مطالبات واحدهای پتروشیمی از سوی این کمیسیون و اتاق بازرگانی تهران خبر داد.

تعداد بازدید : ۱,۷۶۵