حریق آتش مغلوب اثربخشی مدیریت بحران در پتروشیمی شد

حریق آتش مغلوب اثربخشی مدیریت بحران در پتروشیمی شد
(شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵) ۰۷:۰۰

همکاری و همدلی میان تمامی فعالان خانواده بزرگ صنعت نفت با محوریت و مدیریت اثر بخش امید شهیدی نیا مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، سبب شد تا حریق پتروشیمی بوعلی سینا مهار شود.

سه روز بسان سالی بر صنعت نفت و پتروشیمی گذشت، اما در پایان، تلخی شراره های آتش، با جوهر همت مردانی از جنس ایران، به شیرینی موفقیت بدل شد و به کام ملت ایران نشست.
در این سه روز چه مردانی روی فرزندان خود را ندیدند چرا که در بطن حادثه بودند و چه خانواده هایی که تنها حدس میزدند که «امیدواریم مرد خانواده فقط زنده باشد» و دیگر نه ارتباطی و نه دیداری...
زمان به سختی گذشت، اما سرانجام حرارت مهیب آتش در مقابل مدیریت بحران مردان سازمان منطقه ویژه پترویمی ماهشهر سر تعظیم فرود آورد و خاموش شد.

منطقه ویژه  اقتصادی پتروشیمی، قلب صنعت پتروشیمی کشور است که بیش از 40 درصد تولیدات صنایع پتروشیمی کشور از این منطقه است. این منطقه در این چند روز دچار بحران شده بود و تجربه های بسیاری را به چشم دید.
سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مطابق دستور العمل های مشخص، به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران منطقه در شرایط خاص وارد عمل می شود.

نیپنا در گفتگو با امید شهیدی نیا مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ابعاد این حادثه را مرور کرده است تا  گوشه هایی از تلاش بزرگ صورت گرفته برای مهار آتش را تبیین کند.

 - نقش سازمان منطقه ویژه در ساعت های نخستین حادثه چگونه بود؟

ارزیابی اولیه ابعاد و شرایط حادثه اولین اقدامی است که توسط کمیته بحران انجام می شود. در حادثه پتروشیمی بوعلی سینا تشخیص اولیه  کارشناسان ما بر این بود که ابعاد کار بزرگ است و این کمیته به سرعت تشکیل جلسه داد.

عملیات کنترل حادثه و بحران شامل موارد بسیاری است که از جمله مهمترین آنها، مدیریت صحنه حادثه اطفای حریق و حادثه و کنترل های ایمنی و حراستی برای کارکنان و محیط حادثه و منطقه تامین خدمات پشتیبانی لجستیک و خدماتی و تسهیل در تردد خودروهای عملیاتی است؛ لذا محیط سریعا از عوامل غیر عملیاتی پاکسازی شد.

بررسی های اولیه نشان داد که اگر چه ابعاد حادثه بزرگ بود، اما می توان آن را کنترل کرد، لذا نیروهای HSE سازمان منطقه ویژه به همراه نیروهای سایر شرکت های منطقه در مرحله  اول و بعد از اعزام نیروهای آتش نشان پتروشیمی بوعلی سینا در میدان وارد و شروع به اطفای حریق نمودند. علاوه بر این، پشتیبانی اولیه برای تامین اقلام مورد نیاز نیروهای عملیاتی در جبهه ی دوم به سرعت انجام شد.

 در طول عملیات در مجموع 50 دستگاه خودروی آتش نشانی، آب پاش و فوم ساز به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفتند   از این تعداد، 18 خودرو از خارج از منطقه از طریق ارگانهای مختلف به منطقه اعزام شده و در اختیار فرماندهی عملیات قرار گرفتند و 20 خودرو از درون منطقه بود.

-اجرای عملیات چگونه مدیریت شد؟

پلان اصلی که در این عملیات به صورت جدی در قالب تصمیمات ستاد بحران منطقه شکل گرفت و به مورد اجرا گذاشته شد که استانداردهای حوزه HSE هم بر آن صحه می گذارد بدین صورت بود:

1- 
جلوگیری از وارد شدن صدمه جانی به نیروهای انسانی

2-  
جلوگیری از توسعه آتش به سایر قسمت ها: ما در کنار این تجهیزات حادثه دیده بسیاری مخازن معمولی و تحت فشار خطرناک داشتیم که به طرق مختلف از تمامی آنها محافظت شد که این اولین دستاورد مهم عملیات ما بود.

3- 
اطفا و کنترل 3 نقطه دچار حریق که 2 مورد مهم آنها در کمتر از 12 ساعت خاموش شدند. (برج 8001 در کمتر از 7 ساعت و مخزن 2001A در کمتر از 12 ساعت اطفا شد؛ ضمن اینکه کار خنک سازی سایر مخازن مجاور و تحت کنترل قرار دادند و مخزن 2001C همزمان در حال انجام بود.

لازم به ذکر است که به علت طولانی شدن عملیات مخزن پایانی، تمام توجه رسانه ها و برخی مسئولین معطوف به مخزن 2001C شد، در صورتی که خطر ابتدایی و مهم، آتش سوزی برج 8001 بود که در صورت عدم کنترل به موقع، می توانست خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد.

- نقش سایر نیروهای حاضر در محل را چگونه ارزیابی می کنید؟

در عملیات مدیریت بحران موضوعات مختلفی مطرح می باشد که بخشی از آن مربوط به مدیریت میدان حادثه است، بخشی از آن مسئله حفظ امنیت پیرامونی و حفاظت از تیم های عملیاتی است که نیروهای حراست ارشد منطقه و شرکتها اقدامات مناسبی را برای تسهیل در تردد خودروهای عملیاتی و جلوگیری از ترددهای غیر ضروری و کنترل محل حادثه و محیط پیرامونی انجام داده و با انتقال تصاویر به اتاق مدیریت بحران به تصمیم گیری موثرتر مدیران بحران و تسریع و سرعت بخشیدن به عملیات اطفا کمک می کردند، بخشی مربوط به پشتیبانی و لجستیکی است که تامین مواد و خدمات مورد نیاز را انجام می دهند و بخش بعدی خدمات فنی می باشد و در نهایت بخش رسانه ای که وظیفه ی اطلاع رسانی بموقع را دنبال می کند.

کلیه نیروهای HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه در زمینه اطفای حریق، نیروهایی کارآزموده هستند و طی سال های گذشته 138 نفر از این نیروها، دوره های پیشرفته ی اطفای حریق را در کشورهای بلاروس و آفریقای جنوبی دیده اند؛ اما برخی در رابطه با عدم وجود دانش و مهارت کافی در این عزیزان اظهار نظر غیر واقعی کرده بودند.

با توجه به اشراف اطلاعاتی و تصویری حراست ارشد منطقه و پوشش تمام منطقه تحت سیستم های حفاظت الکترونیک، نیروهای حراست لحظه به لحظه، به دقت و توسط دوربین های مسلط به حادثه، عملیات اطفا را هدایت می کردند و اگر این سیستم نبود، با توجه به گستردگی حادثه، عملیات با این موفقیت همراه نمی شد.

- آیا دستورالعمل های موجود توانست پاسخگوی مهار آتش باشد؟

دستور العمل های متنوع و مختلفی شامل دستورالعمل مقابله با شرایط اضطراری، دستورالعمل کمیته ی بحران منطقه، دستور العمل طرح احضار پرسنل، دستورالعمل اجرایی آماده باش در شرایط بحران و دستورالعمل حفاظت از اسناد در شرایط بحران به صورت مدون و مکتوب برای اینگونه شرایط آماده و اجرایی شده و به حمدا... با تمرین های انجام شده نتایج اثر بخشی آنها در این شرایط اثبات گردیده است. تمامی این دستورالعمل ها نتایجی بوده که از تجربیات عملی اجرای مانورهای عملیاتی حاصل شده و بارها مورد بازنگری و به روز آوری قرار گرفته اند.

عدم اطلاع از مختصات فنی کار باعث بیان برخی اظهار نظرهای سطحی شده است که متاسفانه ازطریق مصاحبه با رسانه ها در سطح فضای مجازی هم انتشار یافته است در صورتی که در جریان حادثه عوامل واقعی درگیر با اطفای حریق فرصتی برای فعالیت های اینچنینی رسانه ای نداشتند.

موثرترین اقدامات عملیات در ساعات اولیه که همانا برنامه ریزی برای محورهای اصلی کار بود، انجام شد. بلافاصله پس از شروع آتش سوزی با حضور شرکت پتروشیمی بندرامام و همکاری شرکت پتروشیمی فجر در تامین آب مورد نیاز، قدرت عملیاتی نیروهای میدان افزایش پیدا کرد.

یقینا تمامی جزئیات این عملیات بزرگ مستند سازی خواهد شد و پروژه های اصلاحی بسیاری برای بهبود فرایندها از آن استخراج خواهد شد.

از جمله اقدامات سریع اولیه می توان به تامین برق اضطراری از بیرون مجتمع بوعلی سینا، محافظت از سیستم های مخابراتی منطقه که در این شرکت هستند، پایش دقیق محیط برای کنترل شرایط، برگزاری جلسات سرپایی در محوطه مجتمع بوعلی سینا و مدیریت بحران در سایت 3 منطقه، ارائه  توضیحات به مقامات، بکارگیری نیروها و تجهیزات کمکی از دیگر ارگان ها، مرتفع کردن نگرانی شهروندان که از طریق شایعه های کذب ایجاد شده بود، اطلاع رسانی فعالیتهای عملیات و بسیاری از اقدام های متعدد دیگری اشاره کرد که تماما با بکارگیری نیروهای زبده، مسئولیت پذیر و شجاع منطقه تحت فرماندهی ستاد مدیریت بحران منطقه انجام شدند.

 -حضور مهندس بیژن زنگنه در محل حادثه آیا منجر به افزایش هم افزایی در مهار آتش شد؟

 حضور ایشان بدون تردید همگرایی بیشتری را به همراه داشت، وزیر نفت در راس مدیران شرکت های نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی، استاندار استان خوزستان در راس مدیران استان و شهرستان، مدیران ستاد بحران کشور، متخصصین با تجربه  کشور در زمینه  مدیریت بحران و اطفای حریق، برای مدیریت این بحران همه به ماهشهر وارد شدند و همراه کارکنان صنعت پتروشیمی، مقابل آتش بی رحم صف کشیدند.

- آیا حادثه حریق تلفات جانی را در بر داشت؟

 خوشبختانه این حادثه هیچ گونه تلفات جانی نداشته است تصریح کرد:  از همیاری نیروهای آتش نشانی منطقه، حراست ارشد و شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه، بسیج و نیروهای اطفای حریق شهرستان، مناطق نفت خیز جنوب،  شرکت ملی حفاری، نفت و گاز آغاجاری ، اداره بنادر و دریانوردی و پالایشگاه آبادان وهمچنین از همدلی و صبوری مردم شهرستان بندر ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) در زمان عملیات اطفا، تقدیر و تشکر  می شود.

از نکات بازر این حادثه این بود، که حریق با همیاری نیروهای آتش نشانی منطقه ، حراست ارشد و شرکت های منطقه ، بسیج و نیروهای اطفای حریق شهرستان و مناطق نفت خیز جنوب و اداره بنادر و دریانوردی، آتش سوزی واحد پارازایلین در بامداد روز شنبه 19 تیرماه اطفا شد و هم اکنون تمام تلاش و همت کارکنان این است که هر چه زودتر برج 8001 و مخزن 2001A در سرویس قرار گیرند.

تعداد بازدید : ۲,۰۰۷