مشروح گفتگوی زنده مرضیه شاهدایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر

مشروح گفتگوی زنده مرضیه شاهدایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر
(یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵) ۰۹:۵۰

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی شامگاه شنبه ١٩ تیرماه دربرنامه تیتر امشب مهار اتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و نقاط قوت و ضعف در مهار این حادثه را مورد بررسی قرار داد.

شاهدایی در ابتدا درباره جایگاه پتروشیمی بوعلی سینا گفت: بوعلی سینا تولید کننده واحدهای آروماتیکی است. اولین ماده ای که جدا می شود بنزن است. واحدهایی دارد که موادی که جدا می شود را  به پارازایلن و ارتوزایلن تبدیل می کند و این محصولات صادر می شوند و در صادرات کشور نقش مهمی دارند. بنزن در داخل کشور مصرف می شود.

وی در ادامه درباره اتفاقاتی که در این مجتمع افتاد و منجر به آتش سوزی شد گفت: پمپی در حال تعمیر بوده است و مخلوط زایلن ها از داخل پمپ به بیرون پاشیده می شود و منجر به آتش سوزی می شود. آتش به برجی که در نزدیکی کوره قرار داشت سرایت کرد. این برج تقطیری است که درون آن مخلوط زایلن ها بوده است. آتش به طبقات بالا سرایت می کند ودر نهایت برج از کنترل خارج می شود. وقتی آتش نشان ها مشغول مهار آتش بودند اتش به مخازن اطراف سرایت می کند. ترکش ها به دو مخزن از سه مخزن اصلی خوراک آروماتیک اصابت
می کند. اتش مخزن اول به سرعت مهار شد چون خوراک کمتری داشت. در مخزن دوم که 18 هزار تن خوراک نفتا داشت به سرعت مخزن اول مهار نشد. مخازن دور برج هم آتش گرفت که کمیته بحران در منطقه حضور یافت چون اتش گسترش یافت و سقف مخزن فروریخت اما با روش های پیش بینی شده آتش مهار شد
.

شاهدایی درباره چگونگی مهار آتش گفت: در سراسر کشور حتی خارج از کشور در چنین اتش سوزی هایی سعی بر این است که خوراک را پایین بیاورند که در اینجا نیز سعی شد محصول انتقال یابد اما سرعت کامل نبود در نتیجه تصمیم گرفته شد که مقداری از خوراک درون مخزن بسوزد تا بتوان حریق را بهتر کنترل کرد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درباره اظهارات وزیر نفت که نبود فرمانده موجب گسترش آتش شد گفت: در منطقه کمیته بحران داریم که سعی کرد هدایت کند اما مخزن که مشتعل شد و وضعیت حاد شد تجهیزات بیشتری نیاز بود که با همکاری استانداری و تاکید وزیر نفت فرماندهی جابجا شد.

 وی افزود: وزیر نفت نگفتند که فرماندهی نبود بلکه اظهار داشتند که فرماندهی  با توجه به اجماع نظر به آقای صفی خانی سپرده شد و تاکید کردند که همه از فرمانده حمایت کنند.

هم افزایی، تعامل و همکاری صنعت پتروشیمی در مهار آتش

در ادامه برنامه بالدی مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در ارتباط تلفنی با برنامه درباره اتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا گفت: چهار شنبه بعدازظهر از طریق فرمانداری ماهشهر باخبر شدیم که یک فقره آتش سوزی اتفاق افتاده است پون شدت حادثه شدید بود شخصا در منطقه حضور یافتم. اعضای کمیته بحران در محل حضور داشتند. از هواشناسی، محیط زیست نیز پرسش هایی شد برای اینکه برای شهروندان و تهدید جانی نباشد. از نقاط مختلف استان تجهیزات و نیرو اعزام کردیم. همه دستگاهها از جمله هلال احمر و بیمارستان سوختگی نیز به حالت  آماده باش در آمدند اما نیاز به تمهیدات قبلی داشت که آتش سوزی به این گستردگی بوجود نیاید. آتش سه شبانه روز به طول انجامید . بر طبق وظیفه در مدیریت بحران تمام امکانات از ماشین آتش نشانی و اورژانش هماهنگی های لازم انجام شد تا در منطقه حضور داشته باشند اما عدم هماهنگی از ابتدا دیده می شد.

بالدی گفت: کسی که مدیریت بحران را بدست داشت باید بهتر وضعیت را کنترل می کرد اما با دادن مدیریت به آقای صفی خانی و با هم افزایی و کمک دوستان آتش مهار شد. وی افزود: انتظار داریم هماهنگی لازم والزامات زیست محیطی و پدافند عامل در پتروشیمی ها فعال باشند چراکه در این مورد هماهنگی لازم و نقشه لازم برای کنترل آتش دیده نشد. بنابراین انتظار است در پتروشیمی و نفت از تجارب افراد با تجربه و متخصص استفاده شود.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان درباره نقاط قوت و ضعف در کنترل آتش گفت: هم افزایی و اتحاد دوستان و حضور وزیر نفت و خانم شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از نقاط قوت بود. اما باید نقشه واحد برای تک تک واحد ها و کل منطقه وجود داشته باشد. تشکیل کمیته بحران و بانک اطلاعاتی از منطقه نیاز است . وی تاکید کرد نقاط ضعف را شناسایی کنیم که عدم هماهنگی و عدم کمک رسانی بعضی واحد ها در این خصوص دیده شد و با توجه به الزامات مدیریت بحران و پدافند عامل نیاز است که فعال باشند.

پتروشیمی ها در اصول اچ اس ایی جدی تر باشند

شاهدایی در پاسخ گفت: مدیریت بحران و کمیته بحران داریم که مانورهایی در منطقه داریم اما در مانورها باید اصلاحات و اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی باید انجام شود اما در بخش خصوصی زیاد توجهی به اصلاحات نمی شود. وی افزود: کمبود تجهیزاتی که در این شرایط تشخیص داده شد باید سعی کنیم که نقص ها را برطرف کنیم. آموزش به نیروها باید مستمر باشد از نظر رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و زیست محیطی.

شاهدایی افزود: این تجربه به ما نشان داد که باید منسجم تر و جدی تر باشیم. وی درباره بانک اطلاعاتی که چه تجهیزاتی در منطقه است ، نیز گفت: در حادثه اولین گروه اعضای خود پتروشیمی هستند چون تمام نقاط خطر را می شناسند که این موضوع نیز قائم به شخص نیست، بلکه از نظر ساختاری و مدیریتی است. بانک اطلاعاتی که آقای بالدی اشاره کردند ، افراد منطقه را می شناسند اما بانک اطلاعاتی تجهیزات نیز هست اما باید گسترده شود. باید تجهیزات و مانورها تقویت شود. وی درباره عدم هماهنگی ها نیز گفت: هماهنگی های لازم انجام شد اما باید گفت که به واقعیت ضعفی در مدیریت دیده نشد.

شاهدایی افزود: سازمان مناطق نفت خیز به دلیل سال ها کار در یک چنین محیط هایی به آسانی از پس مهار حریق برمی آیند. این حادثه به ما نشان داد که باید در این زمینه بیشتر کار کنیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری جلوی حریق را بگیریم، صنعت پتروشیمی صنعتی پر خطر است و وجود یک چنین حریق هایی دوراز ذهن نیست و البته سابقه دار هم هست؛ وجود آتش سوزی در یک چنین مناطقی چندان دور از ذهن نیست، این ما همستیم که باید آمادگی خود را برای مهار آتش سوزی هایی با این وسعت بیشتر کنیم، این مناطق به دلیل وسعت بالایی که دارند نیازمند وسایل و تمهیداتی برای مهار آتش است. یک چنین آتش سوزی هایی با آب خاموش نمی شوند، بلکه باید با فوم خاموش شوند. زیرا خاموش کردن یک چنین حریق هایی با آب غیر ممکن و حتی خطرناک است زیرا شعله آتش را بیشتر می کنند و امکان انتشار آن به مناطق دیگر نیز می شوند.

وی افزود: ما در سال بهره برداری پروژه ها 310 روز فعالیت داریم و برای هر واحد 10 تا 20 روز زمان بازسازی در نظر می گیریم؛ صنعت پتروشیمی دارای وسایل و ماشین آلات بسیار است که دائما در حال ترمیم هستند و اگر این ترمیم ها صورت نگیرد شدت این حوادث بیشتر از این حرفها خواهد بود؛ شرکت بیمه بر اساس بازدیدی که داشتند میزان خسارت را 60 میلیون یورو تخمین زده اند این در حالی است که به نظر می رسد میزان خسارت ها بیشتر از این حرف ها است.

شاهدایی در پایان گفت: براساس جلسات برگزار شده، باید در جهت تجهیزات پیشرفته تری که بتوانند حریق ها را مهار کنند حرکت کنیم و در این زمینه تجهیزات لازم را خریداری کنیم، براساس بررسی ها این گمانه که این آتش سوزی عمدی بوده است کاملا منتفی است، این آتش سوزی در هرجای دیگر نیز می توانست، رخ دهد و موضوعی دور از انتظار نیست.

تعداد بازدید : ۱,۶۸۰