زنگنه: در حل مشکل خوراک پتروشیمی ها جدی هستیم

وزیر نفت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمد

وزیر نفت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمد
(چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵) ۱۱:۵۲

وزیر نفت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمد و در جلساتی جداگانه با مدیران عامل طرح های پتروشیمی در جریان پیشرفت عملیات اجرایی پروژه ها و موانع بهره برداری کامل آنها، قرار گرفت.

به گزارش  خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت عصر روز گذشته (سه شنبه 8 تیر ماه) با حضور در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در جلسه ای مشترک با مرضیه شاهدایی معاون خود در امور پتروشیمی، میزبان مدیران عامل طرح های پتروشیمی شد که در سال 1395 به بهره برداری خواهند رسید.
در این جلسه، مدیران عامل شش طرح پتروشیمی کردستان، پتروشیمی آرمان( انتخاب)، پتروشیمی کیمیا صنایع دالاهو، پتروشیمی متانول کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و تخت جمشید پارس هر کدام به صورت جداگانه آخرین گزارش عملکرد طرح های در دست اجرای خود را که تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید را تشریح کردند.
اصلی ترین موضوعی که از سوی مجریان طرح های پتروشیمی در جلسه مطرح شد، دریافت خوراک جهت بهره برداری کامل و نحوه فروش محصولات تولیدی این پتروشیمی ها و رقابت در بازارهای صادراتی بود.
زنگنه، وزیر نفت نیز پس از استماع این گزارش ها، گفت: در دریافت خوراک مورد نیازپتروشیمی حتما کمک خواهیم کرد. اما در مورد بازاریابی محصولات پتروشیمی ، با تمرکز بازرگانی کل پتروشیمی ها موافق هستم.
وی تاکید کرد: باید نهادی هماهنگ کننده زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت فروش محصولات پتروشیمی ایجاد شود. به نظر می رسد تاسیس این نهاد منطقی ترین روش جهت جلوگیری از آسیب پذیری فروش برخی از محصولات در بازارهای صادراتی باشد.

تزریق اتیلن کاویان به کردستان

نخستین طرحی که در جلسه ویژه وزیر نفت در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت، پتروشیمی کردستان مجری طرح 300 هزار تنی پلی اتیلن سبک  بود.
طرح پتروشیمی کردستان از جمله طرح های در دست اجرای هلدینگ پتروشیمی باختر و در زمره یکی از مهم ترین طرح های پتروشیمی در منطقه غرب کشور است. در حال حاضر این طرح تمامی مراحل راه اندازی خود را با موفقیت به اتمام رسانده است و آماده دریافت خوراک اتیلن از پتروشیمی کاویان است.
طبق گفته بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در این جلسه حضور داشت، فاز دو پتروشیمی کاویان با دریافت اتان از فازهای پارس جنوبی تا هفته آینده وارد مدار تولید می شود.
از جمله مواردی که مدیر عامل پتروشیمی کردستان در ارائه گزارش خود به وزیر نفت بر آن اشاره کرد ارزش تولید 454 میلیون دلاری این پتروشیمی است .
پیش بینی می شود، پتروشیمی کردستان به زودی افتتاح شود.

پیشرفت 97 درصدی پتروشیمی آرمان (انتخاب)

مدیر عامل طرح پلی استایرن انبساطی (EPS) گروه صنعتی انتخاب گفت: در حال حاضر این طرح 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به شرط تامین یوتیلیتی مورد نیاز و استایرن منومر از پتروشیمی پارس در اواخر نیمه اول امسال آماده بهره داری خواهد بود.
ظرفیت تولید این طرح 250 هزار تن در سال و ارزش تولید آن نیز 385 میلیون دلار (بر پایه نرخ ارز در سال 90) است. برآورد حجم سرمایه گذاری برای اجرای این طرح 5/116 میلیون دلار است. این طرح در فاز دو منطقه عسلویه واقع شده است.

پیش راه اندازی طرح پتروشیمی صنایع دالاهو

مدیر عامل شرکت کیمیا صنایع دالاهو گزارش خود را با بیان این نکته آغاز کرد که طرح 120 هزار تنی پلی استایرن با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، اواخر تیر ماه مرحله پیش راه اندازی خود را آغاز می کند.
وی گفت: فاز اول این طرح با ظرفیت 60 هزار تن تا پایان نیمه اول امسال به بهره برداری می رسد.

مگا متانول کاوه در آستانه راه اندازی

مدیر عامل طرح متانول کاوه گفت: این طرح با ظرفیت اسمی سالانه دو میلیون و 310 هزار تنی به عنوان بزرگترین طرح متانول در جهان است که هم اکنون با 90 درصد پیشرفت فیزیکی وارد مرحله راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه با تامین خوراک مورد نیاز، تا پایان سال این طرح به بهره برداری می رسد، افزود: کل سرمایه گذاری 460 میلیون یورو بوده است که در حدود 145 میلیون یورو آن از طریق اخذ وام تامین شده است.
این طرح که در نزدیکی بندر دیر عسلویه واقع شده است، قرار است روزانه 7 هزار تن متانول تولید کند.

صادرات آمونیاک پردیس 3 در شهریور ماه

موفقیت در اجرای دو فاز پتروشیمی پردیس، مدیران و سرمایه گذاران این مجموعه را برآن داشت، تا فاز سوم اوره و آمونیاک نیز احداث شود.  ظرفیت اسمی واحد آمونیاک این فاز 680 هزار تن و واحد اوره یک میلیون و 750 هزار تن است.  پیش بینی تاریخ بهره برداری مدیر عامل طرح این است که فاز سوم به صورت آزمایشی در نیمه اول سال و تجاری آن نیز تا پایان امسال است.
مدیر عامل طرح فاز سوم پردیس گفت: هم اکنون فاز سوم پردیس 7/92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق برآورد ها در شهریور ماه امسال محصول تولیدی واحد امونیاک به کشورهایی همچون ژاپن و تایوان صادر و محصول واحد اوره نیز در آذره ماه روانه بازارها خواهد شد.

تخت جمشید پارس و بهره برداری در شهریور

طرح 50 هزار تنی پلی استایرن تخت جمشید در عسلویه با ارزش تولید 74 میلیون دلار آماده بهره برداری در شهریور ماه امسال می شود. هم اکنون این طرح در مراحل پایانی راه اندازی و آماده دریافت خوراک از پتروشیمی پارس است.




تعداد بازدید : ۳,۳۶۴