پایان ساخت مجتمع پتروشیمی کره جنوبی در ازبکستان

پایان ساخت مجتمع پتروشیمی کره جنوبی در ازبکستان
(یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵) ۰۸:۲۶

این مجتمع پتروشیمی در نزدیکی میدان گازی سورگیل، امکان بهره برداری از گاز متان برای تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن را برای ازبکستان تامین می کند.

به گزارش نیپنا  نقل از پالس نیوز ، شرکت شیمیایی لوته کره جنوبی از اتمام ساخت یک مجتمع شیمیایی با خوراک گاز در ازبکستان تحت عنوان پروژه سورگیل خبر دادکه در مراسم جشن اتمام پروژه هوانگ کیو آن نخست وزیر کره جنوبی و شوکت میرزایوف نخست وزیر ازبکستان و سران شرکت های دیگر حضور داشتند.

شرکت شیمیایی لوته در حال حاضر به اولین شرکتی که مجتمع های پتروشیمی عظیم می سازد تبدیل شده است و یک مگا مجتمع پتروشیمی به اندازه 140 زمین فوتبال در آسیای مرکزی احداث کرده است. کار ساخت این مجتمع تولید محصولات پتروشیمی در سپتامبر گذشته به پایان رسیده است و کار تولید خود را در سال جاری میلادی آغاز کرده است.

این مجموعه در 1300 کیلومتری شمال غربی تاشکند پایتخت ازبکستان و نیز در نزدیکی میدان گازی سورگیل واقع شده است که امکان بهره برداری از گاز متان برای تولید پلی اتیلن با چگالی بالا و پلی پروپیلن با هزینه تولید پایین را برای ازبکستان تامین می کند. از  پلی اتیلن با چگالی بالا برای ساخت لوله های صنعتی و کابل، و از پلی پروپیلن برای تولید پارچه و لباس استفاده می شود.

پروژه سورگیل از مارس 2006 پس از توافق سران کره جنوبی و ازبکستان برای تشکیل یک اتحاد استراتژیک بین دو کشور آغاز شده است. در سال 2007، شرکت دولتی گاز کره جنوبی (KOGAS)، شرکت لوته شیمیایی، و شرکت GS E & R با تشکیل یک کنسرسیوم همکاری خود را با شرکت نفت و گاز ملی ازبکستان آغاز کردند. کل ارزش این پروژه در حدود 3.89 میلیارد دلار است و شرکت هولدینگ ملی ازبکستان 50 درصد سهام پروژه سورگیل را دارا است و نیمی دیگر به کنسرسیوم کره جنوبی تعلق دارد که از این میزان 24.5 درصد متعلق به شرکت لوته شیمیایی، 22.5 درصد به شرکت دولتی گاز کره جنوبی، و 3 درصد  به GS E & R تعلق دارد. شرکت لوته شیمیایی به تنهایی در حدود 383 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده است.

سوجوان رییس شرکت لوته شیمیایی در رابطه با این پروژه گفت: تاسیس این شرکت و این پروژه پل ارتباطی برای پیشبرد اهداف شرکت و ارتباط با بازار روسیه، شمال آفریقا و همچنین آسیای مرکزی از جمله منطقه CIS است.

مدیر اجرایی شرکت لوته شیمیایی از هزینه یالای ساخت مجتمع پتروشیمی جدید خبر داد و گفت: انتظار می رود با هزینه تولید پایین این میزان سرمایه گذاری جبران شود. اگر قیمت نفت بین المللی بیش از 40 دلار باقی بماند محصولات تولید مجتمع پتروشیمی ازبکستان به اندازه کافی رقابتی خواهد بود.

شرکت لوته شیمیایی به طور جداگانه به همراه شرکت آکزیال ایالات متحده در حال ساخت یک کراکر اتان با استفاده از خوراک گازی شیل در لوییزیانا است و تا سال 2018 ساخت آن تکمیل می شود. این شرکت پتروشیمی کره ای صاحب 90 درصد از سهام پروژه است و بالغ بر  3.09 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و انتظار دارد تا از سال 2019 سالانه 1.5 میلیارد دلار از منبع فروش تولیدات آن درآمد داشته باشد.

تعداد بازدید : ۱,۶۰۳