پتروشیمی مهاباد با حضور رییس جمهوری بطور رسمی به بهره برداری رسید

پتروشیمی مهاباد با حضور رییس جمهوری بطور رسمی به بهره برداری رسید
(سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۵۷

پتروشیمی مهاباد امروز سه شنبه (یازدهم خرداد ماه) با حضور رییس جمهور، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور،دکتر شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور ، وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مسئولان استانی به بهره برداری رسید.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، فعالیتهای اجرایی پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین طرح استان آذربایجان غربی از اردیبهشت ماه ١٣٨٩ آغاز شده و برای ساخت آن بیش از 3223 میلیارد ریال و نیز 240 میلیون یوروهزینه شده است.

انتظار می رود با بهره برداری رسمی ازاین مجتمع پتروشیمی تحول بزرگی در رفع محرومیتها و اشتغالزایی در این منطقه ایجاد شود، به طوری که در آینده نزدیک می توان شاهد توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در غرب کشور و ایجاد زیرساختهای توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته این منطقه بود.

گفتنی است که پتروشیمی مهاباد یکی از طرح های پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب است و این طرح از دیماه پارسال تولید خود را آغاز کرده و تاکنون چند محموله از محصولات این پتروشیمی به خارج از ایران صادر شده است .

خوشبختانه  طرح مهاباد با ظرفیت قابل قبولی درحال فعالیت است ومحصولات تولیدی این طرح پتروشیمی در داخل و خارج به فروش می رسد و پتروشیمی مهاباد نیز مانند اغلب پتروشیمی های کشور حدود ٧٠ درصد فروش خارجی و ٣٠ درصد عرضه داخلی دارد.

با توجه به این که شرکت پتروشیمی مهاباد تولیدکننده محصولات میانی است در صورتی که صنایع پایین دست این محصول در استان فعال شوند، زنجیره تولید کامل می شود و با توجه به صادراتی بودن محصولات تولیدی، این مسئله در اشتغالزائی و نیز اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش نیپنا، پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ٣٠ هزار تن بوتن ١ را تولید کند.

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع پتروشیمی سالانه حدود ٣٢٤ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله  اتیلن غرب از عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.

 

 

تعداد بازدید : ۹۴۹