مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی :

شمارش معکوس بهره برداری خط لوله اتیلن غرب بزودی آغاز می شود

شمارش معکوس بهره برداری خط لوله اتیلن غرب بزودی آغاز می شود
(یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۲۷

یکی از اصلی ترین اولویت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالجاری اتمام کامل فاز دوم خط لوله اتیلن غرب است.

معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: خط لوله اتیلن غرب  در حال حاضر آخرین مراحل نصب و راه اندازی خود را طی می کند و بزودی آماده دریافت خوراک برای انتقال به مجتمع های پتروشیمی در طول مسیر خواهد شد.

مرضیه شاهدایی افزود: تکمیل این خط می تواند همزمان با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی خوراک مورد نیاز مجتمع ها و طرح های جدید را تامین کند که پیامد آن، افزایش تولید محصولات متنوع در پتروشیمی های غرب کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: هم اکنون فاز دوم پتروشیمی کاویان آماده راه اندازی بوده و منتظر دریافت خوراک و تزریق اتیلن به خط لوله اتیلن غرب است.

شاهدایی افزود: امید است که صنایع پایین دستی پتروشیمی با توجه به وجود مجتمع های بالادستی در مسیر خط لوله اتیلن غرب بتوانند با تولید محصولات متنوع و فرآورده های مختلف پتروشیمی، این صنعت را از خام فروشی دور کنند.

وی ادامه داد: خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل نهایی، ظرفیت انتقال 3.5 میلیون تن اتیلن را دارد و  ٢.٥ میلیون تن از پارس جنوبی و یک میلیون تن خوراک از گچساران به خط تزریق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی را تامین می کند.

به گزارش نیپنا، ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١ با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا پارس جنوبی تا استان های آذربایجان غربی و شرقی امتداد دارد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن بدل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده وخوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری 8.5 میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند.

تعداد بازدید : ۹۳۸