آخرین وضعیت معامله پلیمرها در بورس کالا

آخرین وضعیت معامله پلیمرها در بورس کالا
(چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵) ۱۴:۴۲

افزایش رونق معاملات پلیمرها در بورس کالا را می توان مهمترین ویژگی این روزهای بازار محصولات پتروشیمی دانست هرچند که این وضعیت می تواند به رشد قیمت ها در بازار داخلی نیز کمک کند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، دیروز سه شنبه معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا شرایط جذابی داشت هرچند که رشد بخش عرضه ها را باید مهمترین ویژگی معاملاتی این روز دانست و بخش عرضه از سوی تقاضا نیز حمایت شد تا در نهایت روزی جذاب و به یاد ماندنی به ثبت برسد.
افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا پس از چند هفته عقب نشینی بخش عرضه ، نوسان قیمت ها در بازار آزاد و خودنمایی بیشتر مکانیسم بازار با تقابل آزادانه عرضه و تقاضا ، پایین بودن موجودی انبارها در بازار داخلی که به جذابیت بیشتر خرید کمک کرد ، افزایش آرام حجم تولید در صنایع مصرف کننده پلیمرها ، افزایش دمای هوا و رشد مصرف مایعات شیرین و خنک که به افزایش تقاضا برای مواد اولیه بسته بندی و گریدهای نایلونی منجر شده است ، کاهش نسبی قیمت های جهانی و احتمال افت بیشتر قیمت های پایه در بورس کالا ، محدودشدن کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده که احتمال رشد قیمت ها در بازار داخلی را افزایش می دهد و همچنین عرضه برخی گریدهایی که در گذشته عرضه کمتری داشتند را می توان مهمترین ویژگی های بازار در روز گذشته دانست که می تواند بر دورنمای بازار تأثیر بسیاری داشته باشد.
با توجه به کاهش نسبی حجم عرضه ها در هفته های اخیر ، بسیاری از واحدهای پتروشیمی بزرگ توان بیشتری برای عرضه با تنوع و حجم بالایی داشته که این توانمندی توانست به بهبود حجم عرضه ها و همچنین گسترش تنوع آن ها کمک بسیاری کند. این وضعیت نیز باعث شد تا خریداران بیشتری به این عرضه ها روی خوش نشان داده که در کنار روند افزایشی قیمت ها در بازار آزاد و همچنین کاهش موجودی انبارها به تقویت حجم معاملات و رشد جذابیت عرضه ها منجر شد که از آن جمله می توان از بسیاری گریدهای پلی پروپیلن نساجی ، پلی اتیلن سبک فیلم 0075 ، پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821 و BG781 ، پلی وینیل کلراید S65 و پلی اتیلن سنگین فیلم F7000 نام برد.
نکته مهم دیگر در معاملات روز گذشته را می توان در افزایش عرضه های پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 نام برد که اغلب در این بازه زمانی به دلیل زمان اوج تقاضای فصلی در تولید لوله های انتقال آب و یا کالاهای مشابه با التهابی فصلی رو به رو می شد. حال در این شرایطی وضعیت نسبتاً با ثباتی را برای این قبیل عرضه ها شاهد هستیم که نشان دهنده توجه تولیدکنندگان اصلی به مکانیزم بازار است که می تواند با افزایش حجم فروش آن ها به افزایش بهره وری کل سیستم تولیدی منجر شود.در روز گذشته شرکت های پتروشیمی شازند ، امیرکبیر و پتروشیمی جم اقدام به عرضه پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 کردند که اغلب این حجم در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت.
در بازار داخلی محصولات پتروشیمی نیز روند عمومی قیمت ها میل به افزایش دارد که البته دلیل آن را باید در پایین بودن موجودی انبارها و برتری تقاضا بر عرضه دانست هرچند که محدودشدن کدهای معاف از مالیات نیز باعث شده تا عرضه هایی با قیمت هایی پایین تر از قیمت تمام شده در بورس کالا نیز در بازار داخلی محدود شود. با توجه به رونق معاملات در بورس کالا و افزایش آرام تقاضا می توان به ادامه روند افزایشی قیمت ها در بازار امیدوار بود هرچند که کاهش قیمت های جهانی به عنوان فاکتوری در برابر این رشد نرخ ها مقاومت خواهد کرد.
تعداد بازدید : ۱,۱۶۳