مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد:

انتشار اوراق سلف برای تامین منابع مالی پتروشیمی ها

انتشار اوراق سلف برای تامین منابع مالی پتروشیمی ها
(سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۵۵

تمام زیر ساخت های همکاری های مشترک فی مابین بورس کالا و صنایع پتروشیمی در جهت تامین منابع مالی با پشتوانه تولید و عرضه آماده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر آمادگی  بورس برای همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نیز طرح ها و مجتمع های پتروشیمی اظهارکرد: تمرکزاصلی بورس کالا،‌ حرکت به سمت اوراق بهادار است و دراین مسیر روش های مختلفی مانند فروش سلف عادی، حرکت از روش های نقد و سنتی به سمت روش های جدیداز جمله  پیش فروش و انتشار اوراق سلف موازی به عنوان روشهای جدید تامین مالی در بورس کالا برای شرکتهای تولید کننده پتروشیمی تعریف شده است.

حامد سلطانی نژاد، افزود: تمام زیر ساخت های برای همکاری های آتی و مشترک مهیا است و با برگزاری جلسه های تخصصی و منظم می توانیم سطح همکاری و تعامل را در تمام بخش ها افزایش دهیم و باید تاکید کرد که بورس کالا در کنار صنعت پتروشیمی ایران است.

وی ادامه داد:ازآنجاکه یکی از بهترین روش های تامین مالی، ‌روش انتشار اوراق سلف موازی است، این روش در دستور کار بورس کالاقرارگرفت. از این روش به عنوان پشتوانه تولید و عرضه شرکت ها دربورس کالای ایران اعتبار دارد که به لحاظ مسائل شرعی نیز، این اوراق به عنوان قرارداد مجاز شناخته شده اند.

سلطانی نژاد، با بیان اینکه سلف موازی قراردادی است که قابلیت معاملات ثانویه قرارداد سلف را در بازار ثانویه بورس کالا برای مشتریان ایجاد می کند، تصریح کرد: تلاش داریم نسل اولیه اوراق بهادار مبتنی بر کالا را در بورس کالای ایران را ایجاد کنیم  که شامل، ‌گواهی سپرده و سلف موازی می شود و تحقق این امر می تواند جانی تازه به بازار سرمایه ببخشد.

مجوز انتشار اوراق سلف عادی و موازی

مدیرعامل بورس کالا ی ایران با اشاره به مجوز انتشار سلف عادی و موازی برای مجتمع های پتروشیمی پردیس، آبادان و پتروشیمی شیراز، ‌گفت:  می توان عنوان کرد که انتشار اوراق سلف هم نوعی از روش های تامین مالی است که از مزیت آن تنظیم برنامه تولید است. به عبارتی شرکت های پتروشیمی که از این روش استفاده می کنند مطمئن خواهند شد که بر اساس تقاضای بازار تولید و عرضه خواهند کرد.

وی به مشکل عرضه برخی محصولات پتروشیمی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به تعهدات عرضه خود که در هیئت پذیرش مصوب شده است، پاییند نیستند. ما نیز برای اینکه بازار مدیریت شود کل عرضه را درمقابل کل تقاضا قرارده ا یم و از تولیدکنندگان خواستیم تا برنامه تولید و فروش شان را ارائه کنند و اگر طبق برنامه اعلام شده و منطبق با زمان پذیرش عمل نکنند، از عرضه محصولات شان در بورس جلوگیری خواهدشد.

مدیر عامل بورس در پاسخ به این انتقاد که چرا مصرف کنندگان خرد اجازه خرید از بورس کالا را ندارند، گفت: کلیه خریداران باید از طریق ثبت نام در سامانه بهین یاب و اخذ پروانه تولید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، وارد رینگ بورس کالا شوند.

به گفته سلطانی نژاد ،با این وجود بورس کالا به دنبال آن است تا ساز وکاری فراهم کند که تولیدکنندگان کوچک در مقابل افزایش قیمت آسیب کمتر یببینند و یا بتوانند به صورت بلندمدت خریدکنند برای این موضوع، با چند شرکت پتروشیمی طرحی تحت عنوان قرارداد های بلندمدت دربورس کالا مورد بررسی قرار دارد.

وی افزود: بر همین اساس، شرکتهای تولیدکننده شرایط فروش بلند مدت خودشان را در بورس کالا اعلام می کنند و افراد و یاشرکت هایی که می خواهند طبق آن قرارداد خرید کنند، وارد فرآیند رقابت شده و درصورت برنده شدن، اجازه  خرید بلندمدت دارند. اساس قیمت در این قرارداد ها نیز قیمت هایی است که دربورس کالا کشف می شود.

 

هر انبار به منزله یک تالار

سلطانی نژاد در خصوص گواهی سپرده کالا گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌گردد.

وی افزود:  در فرآیند اجرایی سیاست قیمت تضمینی، پس از تودیع محصول از سوی کشاورز و یا مالک کالا به یکی از انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالای ایران، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) از سوی انبار دار ، صادر شده و در اختیار کشاورز و یا مالک کالا قرار می گیرد . پس از صدور گواهی سپرده کالایی، کشاورز و یا مالک کالا می تواند با مراجعه به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات در بورس کالای ایران و ارائه گواهی سپرده کالایی ، درخواست فروش محصول خود را در بورس کالای ایران ارائه نماید. همچنین امکان تامین مالی و اخذ تسهیلات از نظام بانکی به پشتوانه گواهی کالایی صادرشده وجود دارد.

به گفته وی، از مزیت های گواهی سپرده کالا این است که بورس کالا به جای اینکه برای گسترش فعالیت های خود ازتالار های منطقه ای استفاده نماید، شبکه فعالیت خود را  از طریق پذیرش انبارها در نقاط مختلف کشور و دنیاگسترش می دهد، در این روش هر انبار به منزله یک تالار تلقی می شود.

سلطانی نژاد درباره عرضه کود اوره در بورس کالاگفت: طبق توافق های  فی ما بین تولیدکنندگان، ‌دولت وجهاد کشاورزی به عنوان مصرف کننده کود اوره صورت گرفته است، ‌کود اوره به عنوان کالای یارانه ای به بخش کشاورزی اختصاص می یابد از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار، ‌این کالا را در ردیف کالای یارانه ای قرار داده است.

 به اعتقاد وی،  کود اوره  قابلیت عرضه در بورس را ندارد و به محض آنکه این کالا از حالت یارانه ای خارج شود بورس کالا آمادگی عرضه آن را دارد. زیرا بورس محلی برای کشف قیمت و سیستم عرضه و تقاضاست و کالا های یارانه ای تنها به شرط قیمت گذاری آزاد قابلیت عرضه دارند. 

تعداد بازدید : ۲,۳۲۴