بهبود کیفیت زندگی در مناطق عملیاتی ضامن توسعه پایدار

بهبود کیفیت زندگی در مناطق عملیاتی ضامن توسعه پایدار
(سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۴:۴۵

معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به مسئولیت های اجتماعی در صنعت نفت گفت: این معاونت، برای تدوین قوانین در حوزه مسئولیت اجتماعی آمادگی دارد.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری امروز (سه شنبه، ٢٨ اردیبهشت ماه) در همایش «مسئولیت اجتماعی شرکت؛ مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» اظهارکرد: خوشبختانه رویکرد مسئولیت اجتماعی در میان بنگاه ها و شرکت های کشور تقویت شده است و نظام از شکل سلسله مراتبی به شکل مشارکت  در اداره کشور پیش می رود که این امر به تقویت رقابت میان بخش های دولتی و خصوصی کمک می کند.
وی ایفای مسئولیت های اجتماعی را مصداق پاسخگویی شرکت ها در قبال جامعه دانست و گفت: CSR  به ایجاد آرامش و سلامت در جامعه کمک می کند و شرکت هایی که در این زمینه فعال نباشند، موفق نخواهند بود.
معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: انتظار داریم الزاماتی از جمله احترام به حقوق شهروندی، رفتار منصفانه و بدون تبعیض با نیروی کار و مصرف کنندگان، جلب مشارکت واقعی کارمندان، شایسته سالاری، گزینش عزل و نصبهای درست، شفافیت و اطلاع رسانی و رعایت اخلاق حسنه در دستور کار شرکتها قرار گیرد و در عین حال شرکتها در امور خیریه و بشردوستانه مشارکت کنند و به رعایت اصول زیست محیطی پایبند باشند.
وی با بیان این که پاسخگویی به ذی نفعان و منفعت رسانی اجتماعی به موفقیت شرکت ها کمک می کند، عنوان کرد: هم اکنون در قوانین و مقررات بالادستی به صورت ناملموس به بحث مسئولیت اجتماعی توجه شده است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم اکنون آمادگی دارد قوانین مربوط به این مبحث را تدوین کند.
امین زاده ایجاد بهداشت و رفاه اجتماعی، نقش آفرینی در توسعه پایدار، برآوردن انتظارات ذی نفعان و پاسخگویی به جامعه را از جمله مسئولیت های یک سازمان موفق عنوان کرد و افزود: مسئولیت های اجتماعی در ابعاد اقتصادی، قانونی، اخلاقی و عمومی و ملی حائز اهمیت است که در بعد قانونی این موضوع به معاونت حقوقی مربوط می شود.
معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر این که به طور متقابل شهروندان نیز باید ملزم به رعایت قوانین باشند، یادآور شد: امیدوارم ایفای مسئولیت های اجتماعی در میان شرکت ها و بنگاه ها نهادینه شود و روزی فرا برسد که حتی اگر قانون و نهادهای نظارتی نیز در این زمینه نباشند، CSR همچنان مورد توجه قرار گیرد.

کیفیت زندگی در مناطق عملیاتی صنعت نفت بهبود یابد

مشاور وزیر نفت در امور بانوان بر ایفای مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت بویژه در مناطق عملیاتی تاکید کرد و گفت: کیفیت زندگی کارکنان و خانواده های آنان در این مناطق باید بهبود یابد.
به گزارش خبرنگار نیپنا، فاطمه تندگویان امروز (سه شنبه ٢٨ اردیبهشت ماه) در همایش «مسئولیت اجتماعی شرکت؛ مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» در پنلی با عنوان «تبیین راهبردهای نهادینه سازی و ساختارسازی مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» با بیان این مطلب افزود: شرط توسعه پایدار، فراگیری آن است و از آنجا که بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند باید در مباحث مربوط به آنان بیش از پیش توجه شود.
وی با بیان این که این موضوع در سند توسعه مشارکت بانوان در صنعت نفت تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: بانوان حق اساسی زندگی و سلامت، توانمند شدن و رشد یافتن، مشارکت در همه عرصه ها و برخورداری از حمایت دارند که به این منظور راهبردهایی برای برقراری عدالت جنسیتی در توسعه اجتماعی و فرهنگی زنان در مناطق عملیاتی باید مدنظر قرار گیرد.
مشاور وزیر نفت در امور بانوان بر ضرورت ارتقای خدمات بهداشتی و آموزشی و کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق عملیاتی صنعت نفت تاکید کرد و افزود: علاوه بر آنکه لازم است امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق عملیاتی تقویت شود، باید ساز و کار امنیت اجتماعی و روانی زنان نیز در این مناطق ارتقا یابد.
به گفته تندگویان، بانوان به دلیل جنبه های عاطفی خود و پیوند عمیق درونی با محیط زیست می توانند نقش موثری در بهینه سازی مصرف انرژی و حفظ محیط زیست داشته باشند و شرکتها می توانند از این ظرفیتها به نحو مناسب بهره مند شوند.
وی به گزارش های وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: متاسفانه نرخ سواد بانوان در مقایسه با نرخ متوسط کشور در مناطق عملیاتی بسیار پایین است؛ بسیاری از دختران از تحصیلات بازمانده اند و حتی توفیق آموزش های عمومی را در سطح اندک نیز پیدا نمی کنند.
مشاور وزیر نفت در امور بانوان با بیان این که متاسفانه سنت ها و بافت های سنتی در این مناطق به مشکلات موجود دامن می زند، تصریح کرد: در این زمینه فرهنگ سازی لازم نیز هنوز صورت نگرفته است.
تندگویان با اشاره به اینکه آموزش، کلید توسعه است و صنعت نفت باید به این مهم توجه کند، عنوان کرد: اگر برای بهبود کیفیت زندگی خانواده ها در مناطق عملیاتی، تمهیداتی اندیشیده نشود مردم محلی در درازمدت در مقابل صنعت قرار می گیرند.
وی از مدیریت طرح های عمران مناطق نفتخیز به دلیل کلنگ زنی ١٣ مجموعه اختصاصی ورزشی برای زنان در مناطق عملیاتی صنعت نفت طی سال گذشته قدردانی کرد و ادامه داد: متاسفانه شرایط فرهنگی حاکم بر مناطق محروم، آسیب های اجتماعی زیادی را متوجه بانوان در این مناطق می کند و ایجاد مراکز مشاوره و امکانات روانشناسی می تواند تا حدودی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی مؤثر باشد.
مشاور وزیر نفت در امور بانوان خاطرنشان کرد: در تلاشیم با کمک استانداری ها در بخش های عملیاتی، سازمان های مردم نهاد را با حضور بانوان فراهم کنیم، زیرا هرچه ظرفیت های انسان ها بیشتر به کار گرفته شود، آنها احساس مفید بودن می کنند و روان سالمتری خواهند داشت.


تعداد بازدید : ۷۳۳