ساخت کاتالیست زیگلر ( AZ) برای تهیه پلی اتیلن با توزیع جرم مولکولی دو قله ای

ساخت کاتالیست زیگلر ( AZ) برای تهیه پلی اتیلن با توزیع جرم مولکولی دو قله ای
(دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۴:۵۳

کاتالیست های زیگلرناتا مهم ترین کاتالیست های تجاری مورد مصرف در جهان جهت پلیمریزاسیون آلفا الفین ها را تشکیل می دهند.


به گزارش نیپنا، کاتالیست های زیگلر که به طور ویژه جهت تهیه پلی اتیلن کاربرد دارند؛ اغلب از یک ترکیب فلز واسطه و یک کوکاتالیست که شامل مشتقات آلکیل آلومینیوم هستند، تشکیل شده اند. البته ورود نسل های جدید کاتالیست های مذکور منجر به بهبود قابل ملاحظه ای در عملکرد کاتالیست و نیز ارتقاء خواص پلیمر نهایی گردیده است.
با توجه به فراوانی خوراک اولیه (اتیلن) جهت تولید پلی اتیلن در کشور، واحدهای پتروشیمی متعددی در داخل کشور راه اندازی یا در دست راه اندازی هستند. بطوری که فرآیندهای خیلی از آن ها مبتنی بر استفاده از کاتالیست های وارداتی است و همین امر منجر به وابستگی کشور به چند منبع محدود تامین کننده کاتالیست شده است.
نقش راهبردی کاتالیست های مذکور ، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی را بر آن داشت تا تحقیقات در جهت تولید کاتالیستی با خواص قابل رقابت با جدیدترین نسل از کاتالیست های مذکور را که در فناوری های نوین در دنیا (Hostalene، ACP) کاربرد دارند، آغاز نماید.
شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سال 1385 مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی ساخت کاتالیست مذکور را آغاز نمود و در این راستا روش های مختلف ساخت کاتالیست بررسی و در مقیاس آزمایشگاهی اجرا گردید. در مرحله بعد مشخصه های اصلی کاتالیست های ساخته شده مورد آنالیز و مقایسه قرار گرفت.
در نهایت این شرکت موفق گردید، با استفاده از روشی متفاوت با روش های مرسوم به کاتالیستی با عملکرد به مراتب مناسب تر در مقایسه با کاتالیست های وارداتی دست یابد.
کاتالیست ساخته شده که برای تولید پلی اتیلن با دانسیته بالا و دارای توزیع جرم مولکولی دو قله ای کاربرد دارد؛ دارای مشخصات بارزی همچون فعالیت بسیار بالا، پاسخ دهی مناسب به هیدروژن، توزیع اندازه ذرات باریک و در نهایت حذف ذرات بسیار ریز (Fine) و ایجاد مورفولوژی یکنواخت در پلیمر نهایی است. علاوه بر آن روش مورد استفاده نیز مزایایی همچون راندمان بسیار بالا و صرفه جویی در مصرف مواد اولیه ، حذف مراحل زمانبر و در نتیجه کاهش زمان تولید را شامل می شود.
تولید این کاتالیست در مقیاس نیمه صنعتی در واحد پیشتاز مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام گرفته است.
دکتر نونا قاسمی ( پژوهشگر)
شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
تعداد بازدید : ۲,۰۰۸