توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی باهدف تحقق اقتصاد مقاومتی

توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی باهدف تحقق اقتصاد مقاومتی
(یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۴۸

عضو کمیسیون انرژی گفت: تقویت صنایع ایجادکننده زنجیره ارزش در حوزه نفت و گاز به معنای حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه است

عبدالله تمیمی در گفتگو با خبرنگارنیپنا ، با اشاره به روند  پر شتاب توسعه صنایع پتروشیمی در کشور اظهار کرد:  یکی از بخش هایی که قابلیت توسعه و رشد در آن محسوس است صنایع پتروشیمی کشور است.

عضو کمیسیون انرژی افزود: تقویت صنایع پتروشیمی باهدف توسعه زنجیره ارزش در قالب برنامه‌های توسعه باید با جدیت از سوی مجلس آینده نیز پی گرفته شود. زیرا ارزش‌آفرینی این صنعت از مسیر تولید فرآورده و محصول نهایی می‌گذرد بنابراین باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه شکل گیرد.

 این نماینده مجلس نهم، تولید محصولات فراورش شده و محصول نهایی را از ارکان اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز دانست و گفت: برای تحقق اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید از هرگونه سازوکاری که خام فروشی را می‌کاهد، حمایت کرد و رویه‌های منجر به این هدف را آسان‌سازی کرد.

 وی تنوع فروش در محصولات و فرآورده‌های نفتی و گازی را یکی از اهداف موردنظر برای جایگزینی خام فروشی دانست و گفت: اقتصاد کشور با تحقق و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، تنومندتر می‌شود.

 تمیمی گفت: با تکیه‌بر توان و ظرفیت های داخلی و راهکارهای موجود و همچنین با مدنظر قرار دادن ملاحظات آمایش سرزمین، باید با حداکثر توان صنایع ایجادکننده زنجیره ارزش مانند پتروشیمی را تقویت کرد. 

 براساس مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور، وزارتخانه‌های نفت و صنعت  معدن و تجارت مکلفند با توجه به پتانسیل کشور نقشه‌ راه زنجیره‌ ارزش کامل محصولات پتروشیمی را از نقطه‌ آغاز تا محصولات نهایی تدوین و حلقه های‌ واسط را که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شوند، شناسایی کنند.

صندوق توسعه ملی نیز مکلف است باهدف توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی و براساس نقشه‌ راه زنجیره ارزش کامل محصولات پتروشیمی، از محل صندوق توسعه ملی، تسهیلات ارزی دراختیار شرکت های دانش‌بنیان برای راه‌اندازی واحدهای پایین‌دست پتروشیمی قرار دهد.

 

تعداد بازدید : ۲,۹۰۲