با هدف تکمیل زنجیره ارزش

شاهدایی : 28 طرح جدید پتروشیمی تعریف شد

شاهدایی : 28 طرح جدید پتروشیمی تعریف شد
(یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۳:۳۳

28 طرح جدید پتروشیمی با توجه به منابع گازی و هیدروکربوری موجود در کشور، تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی،  معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آخرین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در یک نشست خبری، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک سازمان توسعه ای و حاکمیتی، وظیفه اصلی اش، برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان و و ناظر و پیگیر تحقق یافتن برنامه های است که برای صنعت پتروشیمی پیش بینی شده است.

شاهدایی در ادامه با ارائه گزارشی  گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه برنامه ریزی کلان و نظارت بر تحقق یافتن طرح های پتروشیمی را برعهده دارد، هم اکنون ظرفیت تولید ٦٠ میلیون تن  است و پارسال تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ٤٦,٣ میلیون تن، بود که این مقدار تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در سال ٩٤ بیش از ١٤ میلیارد دلار محصول پتروشیمی در ایران تولید شده از از این مقدار 9.4 میلیارد دلار آن صادر شده است.

 تکمیل طرح های نیمه تمام

شاهدایی افزود: برنامه ریزی سال آینده، در راستای تحقق یافتن اجرایی شدن طرح های نیمه تمام و شروع طرح های جدید است. در حقیقت، برآورد ما برای سال 95 آن است که 10 طرح به مرحله راه اندازی می رسند.   افزون بر آن، فاز 1 و 2 خط لوله اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد تکمیل و پس از آن، بخشی از شاخه گچساران شروع می شود. فاز 1 پتروشیمی دماوند در عسلویه نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: از جمله این طرح ها پتروشیمی لرستان  است که هفته پیش بطور رسمی افتتاح شد و 2 طرح دیگر در غرب، کردستان و مهاباد است همچنین دو طرح اوره آمونیاک داریم .

شاهدایی ادامه داد: طرح  های پردیس 3 و شهدای مرودشت، فاز 2پتروشیمی کاویاناز طرح هایی است که امسال راه اندازی خواهد شد،  همچنین بخش دوم پتروشیمی مروارید یا واحد MEG آن اکنون در مدار تولید قرار گرفته و به زودی افتتاح می شود. پتروشیمی انتخاب، و بزرگ ترین واحد پلی استراین با ظرفیت 250 هزار تن در سال، در نیمه دوم سال راه اندازی  خواهد شد.

وی اظهار کرد: پتروشیمی تخت جمشید پارس با ظرفیت 50 هزار تن پلی استراین به مرحله تولید خواهد رسید. فاز 2 پتروشیمی کارون با ظرفیت  115 هزار تن در سال تا آخر سال راه اندازی می شود.مجموعا 10 طرح هست که به مرحله راه اندازی می رسد و ظرفیت تولیدشان حدودا 8 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از برنامه های کلان   امسال، 55 طرح نیمه تمام است که همین ده طرح را هم شامل می شود. مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز برای این طرح های نیمه تمام 41 میلیارد دلار است که برای تکمیل این ها حدود 27 میلیارد دلار دیگر مورد نیاز است و در حقیقت، یکی از برنامه ریزی های شرکت نیز در همین زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

شاهدایی  اظهار کرد: 28 طرح جدید  پتروشیمی با توجه به منابع گازی و هیدروکربوری موجود در کشور، تعریف شده اند. این طرح ها، شامل طرح های اوره امونیاکی، GTO یا GTP  است که در طی این فرایند از گاز، الفین یا پروپیلن تولید شود و این 28 طرح در مجموع به 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که با توجه به شرایط جدید و برجام و بهبود روابط بین المللی، قرار است فاینانس این ها به طور مستقیم و از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود.

 توسعه زیر ساخت ها راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان داشت: از برنامه های دیگر صنعت پتروشیمی، توسعه زیرساخت هاست. توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل جنوبی کشور از اهم برنامه های این شرکت در سال جاری است که البته این کار با محوریت بخش خصوصی صورت خواهد گرفت و چنانچه در جایی بخش خصوصی نتوانست این مهم را به انجام برساند، خود شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشقدم خواهد شد.

وی افزود: از دیگر برنامه های شرکت، انتقال دانش و فناوری است. یکی از مهمترین برنامه هایی که جزو برنامه های NPC است، می توان به انتقال دانش و فناوری اشاره کرد. ما به تمام سرمایه گذاران جدیدی که قصد سرمایه گذاری در پروژه ها را دارند، اعلام کرده ایم که بر اساس قوانین جدید، باید شریک ایرانی داشته باشند. انتقال دانش یا باید به صورت مستقیم باشد و یا با شراکت.

 توسعه فناوری های جدید با محوریت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی

شاهدایی ادامه داد: همچنین توسعه فناوری های جدید نیز یکی دیگر از برنامه های آتی شرکت می باشد. شرکت پژوهش فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سال های قبل فعالیت خود را در جهت تجاری سازی و بومی کردن فناوری ها آغاز کرده و خوشبختانه از سال گذشته، تعدادی از این طرح ها به مرحله تجاری رسیده و در واقع، تکمیل تجاری کردن این فناوری ها، از برنامه های اصلی شرکت برای سال جاری است.

وی تصریح کرد: تعدادی از این دانش هایی که می توان نام برد در شرکت پژوهش و فناوری تجاری شده و اکنون در طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرا می شود و  همچنین می توان کاتالیست هایی را که اکنون تولید کرده  در واحدهای تولیدی در حال ساخت هست، را نام برد. از جمله این موارد می توان به سنتز متانول، سنتز آمونیاک، واحدهای HDPE و یا پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن و ریفرمیت خشک اشاره کرد. این کاتالیست ها اکنون به مرحله تجاری رسیده است.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: از منظر دانش فرایندی، دو دانش فرایندی تاکنون توسعه یافته و تجاری شده است؛ یکی فرآیند متانول است و دیگری فرایند تبدیل متانول به پروپیلن که خود شرکت ملی پتروشیمی و شرکت پژوهش فناوری آن را به صنعتی شدن می رسانند. البته قابل ذکر است که مجوزهای این طرح در حال نهایی شدن است.

وی افزود: از دانش های دیگری که شرکت پژوهش و فناوری به آن دست یافته، تولید واحدهای RO است که آب دریا یا آب شور را به آب شیرین و صنعتی تبدیل می کند. تولید این غشاها در واحد پژوهش و فناوری در حال تکمیل است.

مورد دیگر در صنعت پتروشیمی، بحث رگولاتوری است به این معنی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان وارد بحث میزان تولیدات و چه نوع محصولی در سطح کشور تولید خواهد شد و نیز جلوگیری از حق انحصاری برای برخی از شرکت هاست.

 حمایت از سرمایه گذاری های جدید خارجی

این گزارش می افزاید: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه این نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  درباره برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی و مذاکره با شرکت ها  وسرمایه گذاران خارجی اظهار کرد: در این نمایشگاه شرکت های مختلفی با ما مذاکره های خوبی را انجام دادند و این روند در ادامه دیدارهای انجام شده  با مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دوران پسا برجام بود.

وی افزود: شرکت های بزرگ بسیاری مذاکره های مختلفی را برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام دادند و در حال ارزیابی نحوه حضور در ایران هستند.
شاهدایی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکذه با شرکت باسف  آلمان اظهار کرد: این شرکت آلمانی مانند شرکت های بزرگ دیگر مانند توتال که با شرکت ملی صنایع پتروشیمی تفاهم نامه امضا کرده است در حال  بررسی های نهایی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران است و درباره نحوه فعالیت این شرکت باید یاد آوری کرد که وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اختصاص زمین و تامین خوراک مورد نیاز را فراهم خواهد کرد و اگر شرکت های خارجی با شرکت های ایرانی شریک شوند امکان تضمین وجود دارد.

وی تصریح کرد: دولت در حال نهایی کردن و فراهم نمودن امکان ارائه تضامین دولتی به سرمایه گذاران است.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که هنوز هیج قراردادی نهایی نشده است گفت: با شرکت های مختلف تفاهم نامه امضا کرده ایم و باید به این نکته اشاره کرد که توسعه صنعت پتروشیمی به روابط بین الملل وابسته است.

وی افزود: هر قدر روابط به سمت بهبود حرکت کند فاینانسورهای بین المللی وبیمه ها نیز با جدیت  بیشتری با شرکت های ایرانی همکاری خواهند کرد.

 شاهدایی ادامه داد: پس از برجام صادرات محصولات پتروشیمی رشدی 26 درصدی را تجربه کرده است و روند صادران خوشبختانه رو به رشد است.
وی با تاکید بر این که کشورهای آسیایی اروپایی و امریکای جنوبی مقاصد عمده صادراتی  محصولات پتروشیمی ایران هستند گفت: با توجه به فضای جدید به وجود آمده  شرایط برای صادرات بهتر از گذشته شده است.

 شاهدایی درباره پیشنهاد هندی ها برای حضور در طرح های اوره و آمونیاک کشورمان اظهار کرد: وزارت نفت قول تامین خوراک را داده است و آنها می توانند با شراکت با شرکت های ایرانی نرخ گاز را بر اساس مقررات دریافت کنند.

وی ادامه داد: وی با اشاره به برخی مشکلات در زمینه صادرات گفت: در سال های گذشته به دلیل خصوصی سازی شرکت میان هلدینگ ها توزیع شدند و  اکنون هرکدام جداگانه اقدام به صادرات می کنند.

 شاهدایی افزود: پیشترصادرات برعهده شرکت بازرگانی پتروشیمی بود وافزون بر سیاست گذاری تعین قیمت های صادراتی بر اساس برنامه ریزی انجام می شد بطوری که ما در منطقه خلیج فارس تعیین کننده قیمت برخی محصولات بودیم.

وی با تاکید بر این که ان پی سی نقشی در تعیین خوراک مایع و گاز واحدهای پتروشیمی ندارد، گفت: ما مشکلات و مسائل موجود صنعت پتروشیمی در این زمینه را به جلسه های تعیین قیمت خوراک منتقل می کنیم.

 شاهدایی افزود: حمایت از ساخت داخل جزو اولویت های فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و در این مسیر استفاده از توانمندی های داخلی در قرارداد ها در دستور کار این شرکت قرار دارد.


تعداد بازدید : ۲,۶۳۳