تاکید وزیر نفت بر تولید پروپیلن به عنوان محصولی استراتژیک

تاکید وزیر نفت بر تولید پروپیلن به عنوان محصولی استراتژیک
(شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۳:۱۷

وزیر نفت تولید پروپیلن را یکی از استراتژیک ترین محصولات موردنیاز برای توسعه صنایع پایین دستی در بخش پتروشیمی اعلام کرد و گفت: تولید این محصول برای ما حیاتی است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه  وزیر نفت امروز (شنبه هشتم اردیبهشت ماه) در نشست مشترک با دست اندرکاران ساخت ١٠ قلم گروه کالایی صنعت نفت که در سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با بیان این که ساخت ١٠ گروه کالایی دانش بنیان ترین فعالیت پژوهشی در تاریخ صنعت نفت به شمار می آید، گفت: ساخت این تجهیزات با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور انجام می شود و بر اساس قراردادهای منعقد شده با دانشگاه ها این مراکز علمی تا زمان تجاری سازی در کنار پروژه ها خواهند بود.

زنگنه تولید لایسنس و فناوری های پایین دستی را برای تولید بنزین و متانول از دیگر فعالیت های پژوهش بنیان وزارت نفت اعلام کرد و گفت: دانشگاههای کشور و مراکز علمی طرف قرارداد صنعت نفت باید برای ساخت این فناوری ها و لایسنس ها با مراکز و دانشگاه های معتبر خارجی همکاری داشته باشند.

وزیر نفت تولید ١٠ قلم گروه کالایی همچون مته های حفاری، شیرهای کنترلی، الکتروموتورها و ماشینهای دوار و اندازه گیری را از مهمترین فعالیتهای پژوهش محور صنعت نفت اعلام کرد و گفت: اگر ایران بتواند در زمینه این کالاها به دانش فنی و ساخت تجاری برسد، صاحب حرف در منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به اجرایی شدن برجام میان ایران و کشورهای ١+٥ گفت: از پیش از انعقاد این تفاهمنامه، کار توسعه و ساخت ١٠ قلم گروه کالایی آغاز شده و بعد از اجرایی شدن برجام، روند این کار سرعت گرفته است.

بر اساس این گزارش، احمد نیلی رئیس دانشگاه تهران نیز در این جلسه با اشاره به گسترش همکاری این دانشگاه با صنعت نفت گفت: به تازگی پروژه مشاوره و فناورانه بهبود برداشت نفت از چاههای منطقه آزادگان به این دانشگاه سپرده شده است که تا به امروز پروپوزال فازهای ١ و ٢ این پروژه به تصویب معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت رسیده است.
نیلی با اشاره به همکاری شرکتهای خارجی همچون فرنسلب فرانسه و کورکس انگلیس با دانشگاه تهران در زمینه افزایش تولید نفت از چاههای منطقه آزادگان گفت: هم اکنون تقریباً ١٠ درصد از عملیات اجرایی و مطالعاتی فازهای ١ و ٢ این پروژه انجام شده است؛ ضمن آن که این دانشگاه در زمینه آپگریدینگ نفت سنگین و مطالعه در زمینه فناوریهای حوزه ال.ان.جی با صنعت نفت همکاری دارد.
وی به همکاری دانشگاه سهند تبریز با مراکز تحقیقاتی خارجی همچون پنترای کشور هلند و دانشگاه نیومکزیکو اشاره کرد و گفت: امیدواریم با توجه به مراکز علمی و آزمایشگاهی موجود در این دانشگاه در زمینه پلیمر نیز با صنعت نفت همکاری داشته باشیم.
فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم به انعقاد ١٣ قرارداد مختلف با مجموعه صنعت نفت از سوی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون ٣٥ قرارداد و تفاهمنامه نیز با این صنعت در مرحله امضا داریم.
بر اساس این گزارش ارشاد لنگرودی،رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت اقدام وزارت نفت برای سپردن کار مطالعات راهبردی مخازن نفتی و گازی به دانشگاههای کشور گفت: مطالعات ازدیاد برداشت نفت از چاههای میدان آسماری اهواز و بنگستان برعهده این دانشگاه گذاشته شده است.
وی با همکاری این دانشگاه با شرکت آی اف بی فرانسه اشاره کرد و گفت: برای مطالعات ازدیاد برداشت نفت از چاههای میدان آسماری اهواز و بنگستان با دو دانشگاه معروف دیگر  از کشور آلمان همکاری خواهیم داشت.
وی گفت: دانشگاه شیراز توانایی و زمینه خوبی برای همکاری با صنعت نفت در زمینه فناوری های مورد نیاز در صنایع پایین دستی هچمون تبدیل متانول به محصولات پایین دستی دارد.
بر پایه این گزارش در این مراسم همچنین معتمدی، رئیس دانشگاه امیر کبیر نیز با سپاس از وزارت نفت به دلیل واگذاری کار تحقیقاتی در قالب اقتصاد دانش بنیان برای ازدیاد برداشت نفت به دانشگاه های کشور گفت: هم اکنون ٤٧ میلیارد تومان پروژه پژوهشی با صنعت نفت داریم که مهمترین این پروژه ها مطالعه میدان نفتی دارخوین، فروزان است.
مهتدی، مدیرعامل شرکت او تی سی نیز یکی از چندین نماینده حاضر در این جلسه بود که اظهار داشت: این شرکت تاکنون ١٢٠ دستگاه توربوکمپرسور در صنعت نفت تولید کرده که برخی از آنها تاکنون ٣٠ هزار ساعت در این صنعت بدون هیچ مشکلی کار کرده اند.
وی با تشکر از حمایت های وزارت نفت برای بومی سازی توربوکمپرسورها اظهار داشت: این شرکت برای ساخت توربینها ٤٦ هزار قطعه با ٦ هزار تنوع را بومی سازی کرده است.


تعداد بازدید : ۱,۵۳۷