مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر داد:

تولید بیش از 14 میلیون تن محصول در سال 94

تولید بیش از 14 میلیون تن محصول در سال 94
(جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۳:۳۳

شرکت هلدینگ خلیج فارس پارسال، 14.54 میلیون تن محصول تولید کرده است که سهم فروش داخلی آن 6.5 میلیون تن و صادرات نیز 8.04 میلیون تن بوده که با وجود افت قیمت نفت و محصولات پتروشیمی، در مجموع ارزش فروش آن معادل 7.7 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا،عادل نژاد سلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، در دومین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری گفت: در سال 92، تصمیم بر آن شد تا 15 شرکت پتروشیمی در قالب هلدینگ خلیج فارس خصوصی شود و از آنجا که در کشور سابقه هلدینگ داری وجود نداشت، تیمی 350 نفره برای بررسی هلدینگ های بزرگ دنیا مشخص شئ تا استراتژی 5 ساله شرکت را تدوین کنند.
وی ادامه داد: 70 درصد این استراتژی به بحث توسعه مربوط می شد که شامل سه بخش توسعه شرکت های موجود، اجرای پروژه های جدید برای ساماندهی پرتفوی شرکت و خرید سهام شرکت های با توجیه اقتصادی بالا بود.

نژاد سلیم افزود: یکی از مواردی که در ابتدا اهمیت داشت این بود که نگاه همکاران باید از نگاه دولتی به نگاه خصوصی تغییر می کرد.
وی گفت: در راستای همین استراتژی برخی پروژه ها مانند هرمز، هنگام و ونیران که از گذشته با مسکوت مانده بود، دوباره آغاز شد.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، با بیان اینکه در ابتدا پرتفوی این شرکت، پرتفویی محدود با ریسک بالا بود، گفت: علت این امر نیز محدود بودن شرکت ها به خوراک مایع بود اما با تغییراتی که انجام شد، ترکیبی از پتروشیمی های خوراک مایع و گاز در اختیار شرکت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمی های گچساران، لردگان، ایلام و صدف جز شرکت هایی هستند که سهام آنها توسط هلدینگ خلیج فارس خریداری شده است، افزود: 5 پلی اتیلن خط دنا، نیز در اختیار هلدینگ خلیج فارس قرار دارد و از آنجا که خوراک پتروشیمی گچساران توسط پالایشگاه بید بلند 2 تامین می شود، هلدینگ خلیج فارس 99.98 درصد سهام پالایشگاه بید بلند 2 توسط هلدسنگ خریداری شد تا علاوه بر تامین خوراک پتروشیمی گچساران، خوراک 5 پلی اتیلن خط دنا نیز تامین شود.

نژآد سلیم ادامه داد: بید بلند 2 برای اتمام کار به 2.5 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که 2.2 از آن توسط صندوق توسعه ملی تامین شده است و مابقی نیز آورده شرکت م است.

وی به پتروشیمی گچساران نیز اشاره کرد و گفت: برای اتمام عملیات این شرکت نیز فاینانس 350 میلیون دلاری باز شده که عملیات را سرعت خواهد بخشید.
نژاد سلیم به فاینانس چین برای پتروشیمی لردگان اشاره کرد و گفت: برای پتروشیمی ایلام نیز فاینانسی در نظر گرفته شده و امیدواریم این پتروشیمی تا پایان سال به بهره برداری برسد.
مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس افزود: با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ، در استراتژی  هلدینگ خلیج فارس بازنگری شد و مشخص شد 12 هذف اصلی این شرکت منطبق با اقتصاد مقاومتی می باشد.

وی با مقایسه میزان تولید از ابتدا تا امروز هلدینگ خلیج فارس گفت: در سال 92، تولید 68 درصد ظرفیت اسمی بود که میزان آن معادل 15 میلیون تن می شد و سود شرکت نیز در آن سال 526 ریال بود در حالی که پیش بینی سال 94 این است که 77.2 درصد ظرفیت اسمس یعنی چیزی حدود 19 میلیون تن محصول در مجموعه هلدینگ خلیج فارس تولید شده است و پیش بینی سود هر سهم نیز برای پایان سال 94 ،1940ریال می باشد.
وی با اشاره به اینکه 35 درصد از مشکلات تولید مربوط به کمبود خوراک
NGL  می باشد، گفت: با وجود این مشکلات شاهد افزایش 9 دردص تولید هلدیمگ خلیج فارس در سال گذشته بوده ایم.
وی به میزان فروش سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 91 میزان فروش 200 هزار میلیارد ریال، در سال 93 فروش 302 هزار میلیارد ریال و در سال 94 با وجود افت قیمت نفت  و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی 262 هزار میلیارد ریال بوده است.
مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با اشاره به مذاکرات مثبت با یک شرکت بزرگ اروپایی برای اجرا و تامین مالی طرحهای پتروشیمی در منطقه پارسیان استان هرمزگان گفت: تا پایان امسال قرارداد با این شرکت با حجم مالی ٢٠٠ تا یک میلیارد یورو امضا می شود.
وی با اشاره به جایگاه چهل و چهارم هلدینگ خلیج فارس در میان شرکتهای پتروشیمی جهان گفت: تا پایان امسال بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این رتبه به ٣٢ خواهد رسید.
نژادسلیم بر ساخت داخلی و خرید داخلی تجهیزات در شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس تاکید کرد و گفت: هم اکنون خرید خارجی در این شرکت ممنوع است مگر این که کالای مورد نیاز در داخل ساخته نشود،  وانگهی در حال حاضر ٧٠ درصد از کالاهای مورد نیاز این شرکت از داخل تامین می شود.

وی طرح های الفین دوم و
meg بندر امام و متانول چابهار را از جمله پروژه های جدید در دست طراحی هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرحها از شرکتهای خارجی با جوینت ایرانی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر این که بخش زیادی از بدهی هلدینگ خلیج فارس بابت خوراک به
NPC پرداخت شده است، گفت: تلاش می شود تا دو سال آینده مابقی این بدهی پرداخت شود.
نژادسلیم در باره تعیین قیمت خوراک مایع پتروشیمی ها نیز گفت: هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین مصرف کننده خوراک مایع پتروشیمی در کشور معتقد است قیمت خوراک باید متعادل باشد، یعنی نه حق ملت ایران پایمال شود و نه انگیزه برای سرمایه گذاری کاهش یابد.

وی ادامه داد: فرمولی که وزیر نفت برای خوراک مایع واحدهای بید بلند دو و کارخانه های ان جی ال مشخص کرده اند، از نظر ما عادلانه و متعادل است، ضمن آن که ما به دنبال ارزان خریدن خوراک نبوده و نیستیم.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس
در پایان کفت: 42 درصد تولیدات پتروشیمی کشور در اختیار هلدینگ خلیج فارس قرار دارد.

تعداد بازدید : ۲,۹۳۹