معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی مطرح کرد:

بهبود خوراک پتروشیمی ها با راه اندازی فازهای 15 و 16

بهبود خوراک پتروشیمی ها با راه اندازی فازهای 15 و 16
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۳:۳۳

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که تا حدود زیادی به اهداف تولید در سال 94 دست یافته ایم، گفت: با راه اندازی فازهای 15 و 16 طرح توسعه پارس جنوبی میزان خوراک در صنعت پتروشیمی افزایش یافته است.

مرضیه شاهدایی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: امیدوارم که امسال، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، سال اقدام و عمل باشد و مثال بارز اقتصاد مقاومتی در این کشور، توسعه صنعت پتروشیمی است؛ صنعت پتروشیمی، صنعتی است که از خام فروشی تا حدی جلوگیری می کند، زیرا هم اکنون نیز ما در صنعت پتروشیمی برخی تولیدات‌مان را به ‌صورت خام به جهان می فروشیم.
وی با بیان این که تحریمها در حال برطرف شدن است، از این رو تحول عظیمی در اقتصاد کشور اتفاق خواهد افتاد و صنعت پتروشیمی هم از این تحول بی‌نصیب نخواهد ماند، در حقیقت ما مشکلاتی همچون انتقال پول، فاینانس، انتقال تکنولوژی و خرید تجهیزات برای توسعه صنعت پتروشیمی در چند سال گذشته داشتیم.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: هم اکنون در بخش فروش و صادرات محصولات، همچنین برای اخذ یا انتقال تکنولوژی‌های مورد نیاز، در حال مذاکره با شرکتهای خارجی هستیم تا در این بخشها همکاریهایی داشته باشیم.
شاهدایی تصریح کرد: شرکتهای خارجی، اروپایی و آسیای شرقی، در حقیقت تمایل خود را به سرمایه‌گذاری و فاینانس اعلام کرده اند، طی سالهای تحریم شرکتهایی که ما قبلا با آنها کار می‌کردیم و رابطه خوبی با آنها داشتیم به خاطر مسائل تحریم از ایران رفته بودند، اما این شرکتها دوباره برای همکاری با صنعت پتروشیمی  اعلام آمادگی کرده‌اند تا کارهایی را که در گذشته انجام داده بودند، تکمیل و طرحها و پروژه‌های جدید را آغاز کنند.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی آسان به خوراک و آبهای بین المللی، از بزرگترین مزیتهای ایران در حوزه پتروشیمی به شمار می آیند، این موضوع پتانسیلهای بسیار خوبی در این مملکت ایجاد کرده، این موضوعی است که کشورها و شرکتهای خارجی‌ها به خوبی به آن واقف هستند.معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر با وجود کاهش شدید قیمت جهانی نفت، ایران همچنان مزیتهای زیادی برای شرکتها و سرمایه گذاران خارجی در حوزه پتروشیمی دارد؛ امیدوارم سال 95 سال بسیار پرباری برای صنعت نفت و صنعت پتروشیمی باشد.
بدون تردید مهمترین وضع رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است؛ هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور بیش از 600 میلیون مترمکعب در روز است که بزودی تا حد یکهزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و افزون بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضع رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.
استفاده حداکثری از ظرفیت موجود در صنعت پتروشیمی یکی از راهبردهای پیش بینی شده در برنامه ششم این صنعت است که می تواند زنجیره ارزش را تکمیل کند، اما حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و بویژه سرمایه گذاران خارجی و تسهیل در حضور آنها باید بیش از پیش افزایش یابد.

تعداد بازدید : ۱,۹۲۶