واکاوی نبود خریدار در واگذاری پتروشیمی دماوند

واکاوی نبود خریدار در واگذاری پتروشیمی دماوند
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۳۱

اگر پتروشیمی دماوند به موقع اجرا نشود، بهره برداری از طرح های مستقر در فاز دوم عسلویه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

تامین سرویس های جانبی یا همان به اصطلاح یوتولیتی برای پتروشیمی های تولیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در گذشته این سرویس ها بیشتر در خود شرکت ها تامین می شد اما به منظور تمرکز و بالا رفتن کیفیت، شرکت هایی به منظور تامین سرویس های جانبی تاسیس شد که از آن جمله می توان به پتروشیمی فجر در منطقه ماهشهر و پتروشیمی مبین در منطقه ویژه عسلویه اشاره کرد.

با توجه به تجربه موفق این دو پتروشیمی، برای فاز 2 پتروشیمی عسلویه، طرح پتروشیمی دماوند، تعریف شد تا یوتیلیتی 24 پتروشیمی تولیدی حاضر در این منطقه را تامین کند.

حسین شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی دماوند در گفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهارکرد: اگر پتروشیمی دماوند به موقع اجرا نشود، بهره برداری از طرح های فاز دو عسلویه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

شهریاری در ادامه گفت: پتروشیمی دماوند قرار است سرویس های جانبی مانند برق، بخار، انواع آب های صنعتی و آب های صنعتی را به 24 شرکت پتروشیمی حاضر در پتروشیمی فاز 2 بدهد تا آنها بتوانند 30 میلیون تن پتروشیمی در سال تولید کنند.

وی با اشاره به روند خصوصی سازی پتروشیمی ها، افزود: به هرحال تصمیم بر این شد که پتروشیمی دماوند واگذار شود. به همین منظور  در سال 93 و 94، این پتروشیمی 4 بار به صورت عرضه عمومی ارائه شد اما خریداری نداشت.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی دماوند گفت: علت نبود خریدار این است که فرآیند تبادلات بین دماوند و شرکت های پتروشیمی پیچیده است و ممکن است با تغییر سیاستگذاری ها برای راه اندازی طرح های فاز 2 ، این پتروشیمی برای فروش سرویس های جانبی مشکلاتی را داشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هزینه سرمایه گذاری و تکمیل این طرح بالاست و افرادی که می خواهند در پتروشیمی دماوند سرمایه گذاری کنند علاوه بر تضمین پرداخت بدهی ها و پرداخت اقساط خرید هزینه خرید دماوند، هزینه سرمایه گذاری برای تکمیل پروژه را نیز متقبل شوند.

شهریاری افزود: چون این تعهدات سنگین است، کمتر سرمایه گذاری حاضر به ورود به این طرح است.

وی در خصوص احتمال حضور سرمایه گذار خارجی در این طرح گفت: سرمایه گذاران خارجی هم اگر بخواهند با مالکیت در این طرح سرمایه گذاری کنند، از آن رو که فروش محصولات دماوند به واحدهای تولیدی بستگی به سیاست گذاری های داخلی دارد و با تصمیم گیری ها آشنا نیستند، نگران اجرا نشدن طرح های تولیدی هستند.

وی خاطر نشان کرد: واگذاری پتروشمی دماوند به دلیل نبود خریدار متوقف شده و به همین دلیل نمی توانیم به شکلی مناسب در طرح سرمایه گذاری کنیم و متاسفانه به نظر می رسد که با تاخیر در بهره برداری از آن مواجه می شویم و طرح هایی مانند مرجان، بوشهر، دنا، سبلان، تخت جمشید، انتخاب و... که تا سال آینده به تولید می رسند، در تامین یوتیلیتی با مشکل مواجه شوند.

وی پیشرفت فاز 1پتروشیمی دماوند را 35درصد و پیشرفت کل پروژه را 16.5 درصد عنوان کرد و افزود: این پیشرفت برای شرایط منطقه و پتروشیمی های در حال ساخت مناسب نیست.

شهریاری گفت: تا پایان سال 95 پتروشیمی مرجان و در اوایل سال 96 پتروشیمی بوشهر، دنا و سبلان نیازمند یوتیلیتی خواهند بود که با این روش و سرعت انجام کار پتروشیمی دماوند برای تامین یوتیلیتی آماده نخواهد شد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد ضرورت دارد که شرکت پتروشیمی دماوند حداکثر تا دو ماه آینده تعیین تکلیف شود، و این امر ممکن است از طریق واگذاری به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یا از طریق جذب سرمایه گذاران  بخش خصوصی  و یا خارجی باشد.

شهریاری گفت: شاید اگر این شرکت زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی می ماند می توانست موثر باشد اما از سوی دیگر ، شاهد واگذاری های موفق فجر و مبین بودیم ، بنابراین سیاست بر این شد که دماوند می تواند واگذار شود.

مدیرعامل پتروشیمی دماوند ادامه داد: اما اختلاف این است که مبین و فجر پروژه های تکمیل شده و در حال تولید بودند اما دماوند هنوز طرح در حال اجراست و نیاز به سرمایه گذاری دارد.از سوی دیگر چون فجر و مبین در قالب هلدینگ واگذار شدند نگرانی فروش محصولات خود را نداشتند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، 100 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، گفت: قیمت کشف شده و میزان بدهی این شرکت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مقادیر نقدینگی مورد نیاز به مابقی کار از موانع واگذاری این شرکت به حساب می آید.

شهریاری گفت: در صورت واگذاری و تامین اعتبار  فاز 1 پتروشیمی دماوند را می توان ظرف 18 تا 20 ماه آماده کرد که برای شرکت های تولید مانند مرجان این زمان زیادی است، و باید ظرف 10 ماه برخی بخش ها را راه اندازی کنیم تا سرویس های مورد نظر ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه جایگزین دیگری برای تامین یوتیلیتی درفاز رو عسلویه وجود ندارد، افزود: یوتیلیتی شرکت های کاویان، مهر و مروارید در فاز 2 پتروشیمی، با توجه به عدم بهره برداری از دماوند از طریق برخی خطوط موقت از مبین تامین شد اما اکنون ظرفیت تولید مبین کامل است و دیگر نمی تواند به سایر پتروشیمی های فاز 2 یوتولیتی بدهد.

شهریاری در پایان گفت: دماوند برای سال 95 در لیست واگذاری خواهد بود امیدوارم عرضه به صورت مذاکره ای باشد تا خریدار مناسب پیدا شود.

 

تعداد بازدید : ۱,۷۵۴