معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد:

آمادگی ایران برای از سرگیری فروش نفت و محصولات پتروشیمی به اروگوئه

آمادگی ایران برای از سرگیری فروش نفت و محصولات پتروشیمی به اروگوئه
(دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۵:۵۰

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصول سیاست خارجی خود، توسعه و گسترش روابط با اعضای جامعه بین‌الملل را با هدف تامین منافع متقابل مدنظر دارد.

اسحاق جهانگیری، امروز (دوشنبه، ٦ اردیبهشت ماه) در نشست مشترک هیئتهای بلندپایه ایران واروگوئه که در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصول سیاست خارجی خود، توسعه و گسترش روابط با اعضای جامعه بین‌الملل را با هدف تامین منافع متقابل مدنظر دارد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: آمریکای جنوبی و کشورهای مهم این منطقه از جمله اروگوئه همواره جزو دوستان جمهوری اسلامی ایران بوده و دولت و مردم ایران همواره برای ملتهای این منطقه احترام قائل بوده‌اند.

وی با اشاره به سابقه دیرینه در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آمریکای جنوبی تصریح کرد: روابط ایران با این کشورها همواره مبتنی بر صمیمیت و سرشار از دوستی متقابل بوده است و امیدوارم سفر معاون رئیس جمهوری اروگوئه به ایران، منجر به گسترش روابط دو کشور شود.

جهانگیری با اشاره به تحولات اخیر در روابط ایران و  کشورهای ١+٥ و توافق هسته‌ای عنوان کرد: توافق هسته‌ای ایران نشانگر ظرفیت دیپلماسی این کشور برای حل مسائل و برطرف کردن سو تفاهمها با جامعه بین‌المللی است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: شرائط ایجاد شده در فضای پسابرجام فرصت جدیدی را پیش روی ایران و کشورهای آمریکای جنوبی بخصوص اروگوئه قرار داده است تا بتوانند روابط اقتصادی و تجاری خود را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

وی افزود: برای این که دو کشور بتوانند حجم مراودات تجاری گذشته خود را احیا کنند، نیازمند زمان بیشتر و فعالیت شرکتهای خصوصی ایران و اروگوئه هستیم.

جهانگیری تصریح کرد: وزارت نفت آماده است برای از سرگیری فروش نفت و محصولات پتروشیمی به اروگوئه گام بردارد و طبیعی است که برای توسعه روابط تجاری فیمابین باید تسهیلات مورد نیاز بانکی و حمایتهای دو دولت فراهم باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری ظرفیتها و توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در بخش تجاری، اقتصادی، صنایع دارویی، نانوتکنولوژی، صنایع معدنی، سدسازی و احداث نیروگاه برق عنوان کرد: ایران آمادگی دارد دانش و تجربیات خود را در زمینه های مختلف در اختیار اروگوئه قرار دهد.

وی با تاکید بر این که توسعه مناسبات تجاری میان تهران و مونته ویدئو نیازمند ایجاد ساختارها و انعقاد موافقتنامه های لازم است، افزود: ایران و اروگوئه باید از مجاری دیپلماتیک در جهت ایجاد این ساختارها و موافقتنامه های پایه‌ای اقدام کنند و برای شروع، مهمترین موضوع انعقاد موافقتنامه های مالی و بانکی میان دو کشور است تا هرچه سریعتر رابطه کارگزاری میان بانکهای ایران و اروگوئه ایجاد شود.

جهانگیری ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: در چارچوب این کمیسیون باید هرچه سریعتر توافقنامه های لازم میان دو کشور امضا و توافقنامه های گذشته روزآمد شده و تمدید اعتبار شود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که ممکن است برخی کشورها که علاقمند به توسعه روابط ایران با کشورهای آمریکای جنوبی نیستند، در روند توسعه روابط تهران و مونته ویدئو اخلال ایجاد کنند، عنوان کرد: دو کشور باید توجه داشته باشند که هدف مشترک ما تامین منافع متقابل است و نباید به بدخواهان اجازه اخلال بدهیم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را که در دوران تحریم با ایران همراهی داشتند فراموش نخواهد کرد و در فضای پسابرجام این دوستان نظیر اروگوئه از جایگاه مهمتری در اقتصاد ایران برخوردار هستند.

جهانگیری با اشاره به ظرفیتهای فراوان میان دو کشور برای توسعه همکاری در بخشهای غیراقتصادی گفت: ایران و اروگوئه می‌توانند همکاریهای خود را در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و ورزشی ارتقا دهد.

رائول سندیک، معاون رئیس جمهوری اروگوئه نیز در این مذاکرات با بیان این که روابط ایران و اروگوئه از سابقه ٣٥ ساله برخوردار است، گفت: روابط دو کشور فراز و نشیبهایی در طول این مدت داشته، اما همواره دوستی میان دو کشور برقرار بوده است.

معاون رئیس جمهوری اروگوئه یکی از مسائل و مشکلات پیش روی توسعه روابط با ایران را از سالهای گذشته وجود تحریمها علیه ملت ایران دانست و افزود: این تحریمها روند توسعه روابط را قدری با مشکل مواجه کرد و هم برای ملت و هم دولت ایران دشواریهایی را به وجود آورد، البته همین تحریمها روی دیگری نیز داشت و باعث شد ایران بتواند روی پای خود بایستد و در عرصه های مختلف دستاوردهای خوبی کسب کند.

وی ادامه داد: با شروع شرائط جدید و در فضای پسابرجام، زمینه توسعه تعاملات بین‌المللی برای ایران فراهم شده، گرچه اروگوئه برغم همه مشکلات و با وجود تحریمها، روابط خود را با تهران در همه زمینه ها بویژه تجارت ادامه داده است.

رائول سندیک با بیان این که اروگوئه در شرائط بد اقتصادی ایران و در دوران تحریمها در کنار این کشور بوده است، گفت: ما همواره سعی کرده‌ایم دوستی خود را با ایران حفظ کنیم و امروز نیز در فضای پسابرجام و در دوره جدید آمادگی داریم گامهای بلندتری در جهت توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین برداریم.

وی با ابلاغ پیام صمیمانه دوستی رئیس جمهوری اروگوئه و همه اعضای کابینه این کشور گفت: امیدوارم که با رفت و آمدها و با تبادل نظرها میان مقامهای دو کشور شاهد توسعه روابط و ارتقای سطح مناسبات فیمابین باشیم.

معاون رئیس جمهوری اروگوئه با تاکید بر این که باید گفتگوهای سیاسی به صورت دوجانبه میان دو کشور ادامه پیدا کند، تصریح کرد: ایران و اروگوئه باید با  دیدگاه هماهنگ در جهت گسترش روابط گام بردارند، اروگوئه علاقمند است روابط خود را در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران ارتقا دهد.

وی همچنین با اشاره به سخن معاون اول رئیس جمهوری کشورمان مبنی بر احتمال مداخله برخی کشورها در روابط ایران و اروگوئه گفت: البته گاهی این دخالتها به صورت آشکار است و گاه به شکل غیرمستقیم و از طریق توطئه انجام می‌شود که باید مراقبت کافی را انجام دهیم.

 

تعداد بازدید : ۹۴۶