سکویی برای کسب بازارهای جهانی صنایع پلاستیک

سکویی برای کسب بازارهای جهانی صنایع پلاستیک
(دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۴:۲۸

نمایشگاه ایران پلاست به عنوان سکویی برای توسعه صنعت پایین دستی پتروشیمی همسو با جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده از مهمترین راهبردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

توسعه متوازن صنایع پتروشیمی، کشور را در برابر تکانه‌های ناشی از نوسان قیمتی نفت صیانت می‌کند. از این‌رو، اقتصاد مقاومتی نسبت به آن اهتمام دارد زیرا ضریب اطمینان به تحقق منابع درآمدی از محل صادرات غیرنفتی، بالاتر  و متنوع تر از محل درآمدی صادرات نفت خام است. به این منظور، تنوع‌بخشی به تولید محصولات پتروشیمی از اهمیت بالایی برخوردار است و ارزش‌افزوده بیشتر به‌طور معمول در حجمهای کمتر یافت می‌شود به آن معنا که ارزش صادرات از مقوله حجم باید به سمت میزانی به نام ارزش‌افزوده حرکت کند که این ظرفیت در تولید نهایی کالا در پتروشیمی‌ها وجود دارد.
هم اکنون بر اساس قوانین و مقررات موجود مجوز احداث واحدهای جدید در این صنعت به شرطی به سرمایه گذاران داده می شود که آنها در کنار واحدهای بالادستی خود واحدهای صنایع تکمیلی نیز ایجاد کنند. در این میان تامین منابع مالی و فناوری یکی از مهترین عوامل تاثیرگذار در ایجاد واحدهای پایین دستی است، نمایشگاه ایران پلاست به عنوان محلی برای گردهمایی فعالان داخلی و خارجی در این صنایع می تواند محلی مناسب برای مذاکرات و جذب منابع مالی به شمار آید.
دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست امسال در شرائط جدید سیاسی و اقتصادی کشور برگزار شد و توانست زمینه حضور تولیدکنندگان داخلی را در بازارهای جهانی و همچنین کسب فناوری های روز صنعت پلیمری  در دوران پساتحریم به منظور توسعه صنعت پتروشیمی ایران رقم زند.امروز توسعه صنعت پتروشیمی در سراسر جهان به سمت صنایع پایین دستی به منظور جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشمی حرکت می کند اما در سالهای اخیر به دلیل تحریمهای ظالمانه علیه ایران، صنعت پتروشیمی ایران با چالش هایی روبرو بود که با اجرایی شدن برجام به تدریج این مشکلات در حال برطرف شدن است.
بی شک برگزاری چنین نمایشگاههایی به هر بهانه می تواند راهبردی برای اثبات توانمندیهای کشور همسو با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد و همه فعالان صنعت پتروشیمی نیز می توانند از این فرصت ایجاد شده بیشترین بهره را ببرند؛ تعامل و همکاری با شرکتهای عظیم پتروشیمی دنیا و همچنین بهره گیری از فناوری دانش روز جهان.
آیین افتتاح رسمی دهمین نمایشگاه ایران پلاست با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران، متخصصان و فعالان این حوزه برگزار شد؛ 400 شرکت داخلی و 500 شرکت خارجی از 25 کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند؛ 13 کشور اروپایی، 10 کشور آسیایی، یک کشور آفریقایی و یک کشور از قاره اقیانوسیه.

ایران پلاست دهم در چهار حوزه مواد اولیه، ماشین آلات، محصولات ساخته و نیمه ساخته، خدمات فنی و مهندسی در حالی برگزار شد که شرکتهایی از آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، جمهوری چک، سوییس، هلند، دانمارک، لهستان، روسیه، بلژیک، چین، کره جنوبی، تایوان، هند، سنگاپور، ترکیه، امارات، عراق، بحرین، پاکستان، آفریقای جنوبی و استرالیا در فهرست کشورهای حاضر در آن قرار داشتند.

200 تاجر و بازرگان از کشورهای مختلف جهان به منظور حضور طولانی مدت در بازار ایران و شرکت در طرحها و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف صنایع بالادستی و پایین دستی و همچنین فروش ماشین آلات و قطعات مورد نیاز این حوزه از نمایشگاه ایران پلاست بازدید کردند.
این رویداد بزرگ صنعت پتروشیمی ایران با شعار «کسب و کار جهانی» در حالی به کار خود پایان داد که آمار نشان از بازدید 25 هزار و 683 نفر و پوشش خبری از سوی 300 خبرنگار داخلی و خارجی داشت.
به گفته مدیر نمایشگاه ایران پلاست، بازدید کنندگان امسال نمایشگاه 579 نفر در سطح دکترا، 4070 نفر فوق لیسانس، 8780 نفر لیسانس، 1909  نفر فوق دیپلم، 7116 نفر دیپلم و 2656 نفر زیر دیپلم بوده اند.
براساس این گزارش، آمار نوع شرکتهای بازدید کننده و رده سنی بازدیدکنندگان دهمین نمایشگاه ایران پلاست نیز در شکل زیر آماده است.
برپایه این گزارش، با پایان کار دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، پیش ثبت نام از یازدهمین دوره آن که از 4 تا 7 مهرماه سال 96 برگزار خواهد شد نیز آغاز شده است.

نویسنده: سمانه بیدمشک

 

تعداد بازدید : ۹۳۳