بازدید از غرفه مشارکت کنندگان ایران پلاست:

ایران پلاست رویدادی برای اقتدار توسعه صنعت پتروشیمی

ایران پلاست رویدادی برای اقتدار توسعه صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۴۰

رئیس روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی به همراه مدیر دهمین نمایشگاه ایران پلاست در آخرین روز از برگزاری این نمایشگاه، از غرفه شرکت های حاضر بازدید کردند و ضمن گفتگو با مدیران این شرکت ها، نظر آنها را برای بهتر برگزار کردن نمایشگاه در دوره های بعد جویا شدند.

رضا خلج رئیس روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن بازدید از غرفه شرکت صنایع پلاستیکی لیمون با محرم عابدینی مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشست.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در دهمین نمایشگاه ایران پلاست گفت: به عنوان یک شرکت تولیدی، آیا اهداف شما از حضور در نمایشگاه فراهم شده است؟

عابدینی در این مورد گفت: این دوره از نمایشگاه ایران پلاست با حضور گسترده خارجی ها برگزار شد. نمایندگان کشورهای مختلف در غرفه شرکت ما حاضر شدند و چند مورد هم قرار گفتگوهای بیشتر گذاشته شد.

وی افزود: هیئتی از گرجستان برای  خرید به شرکت ما مراجعه کرد تا با واسطه بتواند محصولات لیمون را در فروشگاه های بزرگ آن کشور عرضه کند. دلیل فروش با واسطه نیز این است که وقت ما بیشتر درگیر تولید است و از برخی بخش ها غافل مانده ایم اما این موقعیتی بوجود می آورد تا در کشورهای دیگر بازار یابی کنیم.

وی در خصوص انتقال دانش و تجربه و همچنین آموزش به کشورهای همسایه گفت: پیشنهاد ما این است که در کارخانه های ما آموزش ببینند و در کشور خود تولید کنند. زیرا کشورهای همسایه نیروی انسانی مستقل ندارند باید به آنها کمک شود تا به دانش های مورد نیاز برسند.

وی با بیان این مطلب که ارتباط با خارجی ها در نمایشگاه مثبت بوده افزود: بیشتر مراجعان می خواستند کالا و رنگ به شرکت ما بفروشند. از کشور هند هم با وجود اینکه برای خرید مواد اولیه مراجعه کرده بودند اما اعلام علاقه کردند که اجناس آماده ما را بخرند.

مدیرعامل لیمون در ادامه گفت: اکنون در دنیا تولید با استاندارد بالا مطرح است. محصولات ما نیز از طراحی تا تولید با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ است اما ایران در بحث ماشین آلات ضعیف است.

وی مقاصد صادراتی محصولات این شرکت را افغانستان و عراق عنوان کرد و گفت: صادرات ترکیه به دیگر کشورها بسیار خوب بوده، ایران نیز به دنبال کسب سهم خود در این بازار در کشورهای جهان است تا جایی که اکنون شرکت های خارجی اعلام کردند که تولیدات این شرکت دست مارا در ایران بسته است.

 

عابدینی ادامه داد: ما در صنایع پلاستیک از چین جلوتریم ولی قیمت چینی ها پایین تر است .

 

درهای تجارت با جهان در حال باز شدن است

 

شرکت "کویین پک" غرفه بعدی بود که مورد بازدید قرار گرفت. 

 

مدیرعامل شرکت کویین پک، ضمن انتقاد از زمان برگزاری نمایشگاه گفت: بهتر بود تا این نمایشگاه کمی دیرتر برگزار شود. به دلیل نا مناسب بودن زمان نمایشگاه برخی شرکت ها حضور ندارند اما آنهایی که حاضر نشدند ضرر کردند. 

پیمان هاشمی در ادامه گفت: اتفاق خوب این نمایشگاه این بود که تعداد مشتریان خارجی زیاد بود. در حقیقت درهای تجارت با جهان در حال باز شدن است زیرا تاکنون به دلیل تحریم ها درها بسته بوده است.

وی افزود: مراجعینی از کشورهای ژاپن، روسیه و اروپا داشتیم اما کسانی که به عنوان خریدار مراجعه کردند از پاکستان، افغانستان و ازبکستان بودند.

هاشمی در ادامه گفت: حضور افراد و شرکتهای خارجی بسیار خوب بود و اگر این روند ادامه داشته باشد می توان به بازار این صنعت در کشور امیدوار باشیم.

وی پیشنهاد کرد تا اطلاعات مصرف کنندگان دیگر کشورها جمع آوری و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه مکان مناسبی در سالن ها برای استراحت بازدید کنندگان وجود ندارد افزود: مکانی برای استراحت در هر سالن مشخص شود زیرا تامین امکانات منجر به بالا رفتن اعتبار نمایشگاه شده و هرچقدر اعتبار بیشتر شود خارجی ها همراه خود مشتریان  بیشتری می آورند.

هاشمی گفت: امارات بازار خوبی برای ایران می تواند باشد اما با وجود برداشته شدن برجام هنوز مشکلاتی وجود دارد. در مقایسه با سایر کشورها، آلمان دید بازتری نسبت به تجارت با ایران دارد و نمایندگان خود را برای مذاکره می فرستد.

بازدید کنندگان غیر تخصصی در نمایشگاه های تخصصی 

در ادامه از غرفه شرکت پلاستیک آذرساتراپ بازدید شد. در این بازدید احد کاظمی مدیرعامل این شرکت گفت: پیشنهاد ما این است که نقشه سالن ها را تغییر ندهیم و مکان هر شرکت برای حضور در نمایشگاه مشخص و ثابت باشد در نمایشگاه های بزرگ دنیا نیز معمولا جای شرکت ها ثابت است و تنها در شرایطی که شرکتی نخواهد در نمایشگاه حاضر باشند، شرکت دیگری جایگزین می شود زیرا هزینه غرفه سازی به این شکل کم خواهد شد.به طور مثال در ترکیه یک غرفه ساخته شده و طی چند نمایشگاه از آن استفاده می شود.

وی ضمن رضایت از برگزاری نمایشگاه گفت: تنها در ارائه اجناس به دلیل غرفه سازی مشکل داشتیم چون غرفه سازی در روزهای آخر انجام می شود.در حال توسعه فعالیت های خود هستیم و امسال 4 جنس جدید داشتیم و تا نمایشگاه سال بعد 10 کالای جدید خواهیم داشت.

کاظمی گفت: پنجمین بار است که در نمایشگاه ایران پلاست شرکت می کنیم . اما مسئله این است که ورودی ها بدون نظارت است. در حقیقت در ایران نمایشگاه های تخصصی بازدید کنندگان غیرتخصصی دارند.

کاظمی در پایان گفت: برای نخستین بار بود که از اسپانیا و اتریش و آفریقا بازدید کننده داشتیم و مشخص است در تعامل با دنیا یک حرکتی انجام شده است.

 

لزوم توجه به صنعت رابر در نمایشگاه ایران پلاست

 

غرفه شرکت سیلیکون ناب مقصد بعدی این بازدید بود. 

هموار، مدیرعامل شرکت سیلیکون ناب، با اعلام رضایت از شرایط نمایشگاه افزود: از دوره قبل نمایشگاه بسیار بهتر بود. ایران پلاست می توانست در صنعت سیلیکون به کشورهای منطقه اطلاع رسانی کند.

مدیرعامل شرکت سیلیکون ناب ادامه داد: جامعه هدف ما کشورهای اروپایی است البته از کشور ترکیه نیز مراجعین زیاد بودند.

هموار افزود: در صنعت لاستیک حق ایران به مراتب بیشتر است اکنون بیشتر فعالیت ها به صنعت پلاستیک معطوف است. اگر می خواهیم هاب منطقه باشیم، باید سطح تکنولوژی را بالا ببریم. شرکت ما در منطقه تنها پلنت سیلیکون پایه است و تصور اینکه این محصول در ایران تولید می شود برای کشورهای خارجی سخت است.

وی ادامه داد: زیر گروه های صنعت رابر  از جمله سیلیکون قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست. 

وی با انتقاد از اینکه شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه تکنولوژی های روز را همراه خود نیاورده اند گفت: می توان با برنامه ریزی بهتر، نمایشگاه های دوره بعد را مناسب تر برگزار کرد.

مدیرعامل شرکت سیلیکون ناب نیز با اشاره به اینکه اکنون 9 شرکت تایر سازی در کشور حضور دارد افزود: اهمیت صنایع سیلیکونی آنجاست که مثلا در خودروی پراید 700 گرم سیلیکون ، خودروی 206 یک کیلو سیلیکون و در خودرو های پیشرفته تا 3 کیلو سیلیکون استفاده می شود.

وی ادامه داد: پتانسیل ما در این صنعت بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است. تا جایی که بخش بازرگانی این شرکت، لیستی بالغ بر 1200 لاستیک ساز در ایران تهیه کرده است.

مقاره گفت: تلاش می کنیم در نمایشگاه بعد بخشی را به این صنعت اختصاص دهیم. 

هموار همچنین به اطلاع رسانی ضعیف در خصوص ساعات کاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در خصوص تغییر ساعات کار نمایشگاه اطلاع رسانی مناسبی نشد و افراد نمی دانستند که نمایشگاه تا ساعت 6 ادامه دارد.

وی گفت: برای پیش ثبت نام یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست مراجعه کردند و در نمایشگاه بعد حاضر خواهیم بود.

هموار خاطر نشان کرد: جای نوآوری در نمایشگاه خالی است و محصولی که ما تولید می کنم بالاترین سطح تکنولوزی دنیاست.

وی ادامه داد: میزان اشتغالزایی صنعت سیلیکون کمتر از پلاستیک نیست و در این سال ها سیلیکون در حال جایگزین شدن به جای پلیمر است.

وی گفت: بازار ما را ملزم می کند که صادرات کنیم اما برای صادرات مشکل انتقال پول داریم.

وی با اشاره به اینکه این شرکت یکسال است به تولید مواد سیلیکونی در کشور مشغول است، گفت: تا پیش از این وارد کننده بودیم اکنون نیز مواد اولیه  تولیدات شرکت وارداتی است.

 

حضور مشتریان جدید برای شرکت بیرنوش

شرکت بیر نوش که وظیفه تولید درب بطری های نوشیدنی را بر عهده دارد، غرفه بعدی بود که مورد بازدید قرار گرفت. 

الهی، مدیر عامل این شرکت گفت: بازدید کننده از کشور چین زیاد داشتیم. نمایشگاه برای ما خیلی خوب بود. مشتریان جدید هم پیدا کردیم.

وی در خصوص نمایشگاه سال بعد گفت: درخواست ما این است که مکان غرفه شرکت ها در نمایشگاه بعدی نیز به همین شکل باشد اما فضای بیشتری در اختیار ما قرارگیرد. 

 

تولید کمدهای پلاستیکی برای حفاظت از محیط زیست

 

شرکت آسیا پلاستیک هم در این بازدید حاضر شدند .

فضل الله سبزی کار مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه، در راستای حفاظت از محیط زیست، کمدهای پلاستیکی جایگزین کمدهای چوبی می شود گفت: این محصولات کارهای جدید است و ایده را از کارهای چوبی برداشته ایم. از نظر ماندگاری در فضای بیرون، سونا استخر، بیمارستان و... استفاده شود و قابلیت حمل و نقل آسان دیگر مزیت این محصولات است.

 

این شرکت که تولید کننده محصولات پلاستیکی است با نوآوری در طراحی، کمدهایی پلاستیکی به شکل چوب طراحی کرده است.

به گفته مدیر عامل شرکت آسیا پلاستیک، مواد اولیه این تولیدات پلی پروپیلن است  است که از بازار آزاد تهیه می شود

سبزی کار گفت: از ترکیه مشتری داشتیم اما به دلیل اینکه این قالب ها به تولید برسد یک ماه زمان می برد ظرف دو ماه آینده مذاکرات فروش آغاز می شود.

وی با اشاره به اختصاص فضای 7 هزار متری برای تولید این محصولات افزود: این کار به این دلیل انجام شد تا از بقیه فضای محصولات مجزا باشد.

وی ادامه داد: این مجموعه در فاز اول خود است و در فازهای بعدی ابعاد بزرگتری خواهیم داشت.در مرحله بعد امکان قفل را هم برایش طراحی میکنیم.هر چیزی که مدل چوبی دارد ما پلاستیکش را ساخته ایم که برای فضاهایی با رطوبت بالا مانند شمال کشور کاربرد دارد. 

وی گفت: از پاکستان، افغانستان، عراق و امارات و آفریقا مشتری داشتیم زیرا کار ما نو بود و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

این طرح اشتغال زایی بیش از 100 نفر را ایجاد کرده است.

رئیس کل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در بازدید از دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، با مدیرعامل و نایب رئیس اتحادیه پلاستیک تهران به گفتگو نشست.

 به گزارش خبرنگار نیپنا در این جلسه، ضمن بررسی مشکلات صنایع پایین دستی در تهیه خوراک، راهکارهایی از سوی اتحادیه پلاستیک تهران برای حل این مسئله عنوان شد. 

در ابتدای این جلسه، رئیس کل روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه، هدف از این بازدید را آگاهی از دغدغه ها و میزان رضایت مندی غرفه داران و تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: در واقع می خواهیم بدانیم نمایشگاه به اهداف خود رسیده است یا خیر.

سید رحیم مقیمی اصل، رئیس اتحادیه پلاستیک نیز گفت: این اتحادیه با تمام قوا در نمایشگاه حضور دارد و و با حل مشکلات برخی شرکت ها تلاش کردیم تا حضور تولید کنندگان داخلی در نمایشگاه تقویت شود. 

مقیمی اصل دهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست را بهترین دوره این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در جلسه ای که پیش از نمایشگاه برگزار کردیم برخی شرکت ها که تا کنون در نمایشگاه حاضر نشده بودند اظهار کردند که تمایلی به شرکت در نمایشگاه ندارند. 

رضا خلج هم ضمن اشاره به این موضوع که دغدغه تشکل ها بازگشت زمان نمایشگاه به مهرماه است، افزود: شرکت هایی که در نمایشگاه شرکت کردند از فرصت ایجاد شده استفاده کردند و آنهایی که نیامدند فرصت را به دیگران واگذار کردند.اما سوال اصلی این است که آیا واقعا این نمایشگاه توانست اهداف اولیه را در خصوص تفاهمنامه ها بدست آورد و پیشنهاد شما برای بهتر برگزار شدن دوره های بعد چیست؟ 

مقیمی اصل گفت: طی چند روز اخیر به غرفه داران مراجعه کردم و بالغ بر 70 درصد آنها از شرایط نمایشگاه راضی بودند و اغلب آنهایی که شرکت نکرده اند از عدم حضور خود اظهار پشیمانی می کردند.

وی افزود: من همواره گفته ام این دوره خوب بود زیرا اعضا راضی بودند و 85 درصد رضایت اعضای اتحادیه حاصل شد. البته اختلاف سلیقه وجود دارد اما در کل می توان گفت از نظر اعضا رضایت حاصل شد. 

مقیمی اصل در خصوص پتانسیل صنعت پلاستیک کشور گفت: 67 درصد از تولید پتروشیمی به خارج صادر می شود زیرا 40 درصد از واحدهای تولیدی راکد است 

وی ادامه داد : در این شرایط هم سرمایه ملی از بین می رود و هم اشتغال کارگران به خطر می افتد. 

وی از پتروشیمی های داخلی درخواست کرد تا شرایط فروش به شرکت های داخلی و خارجی را یکسان در نظر بگیرند و در ادامه گفت: اگر با کشورهای خارجی قرارداد 45 روزه می بندد، همین شرایط را برای صنایع داخلی نیز منظور کنند.

مدیرعامل اتحادیه پلاستیک افزود: مشکل دیگر این است که افرادی که در مناطق محروم یا شهرک های مناطق آزاد هستند به تولید کنندگان واقعی ضربه میزند زیرا در این مناطق مالیات بر ارزش افزوده که 9 درصد است گرفته نمی شود که سبب می شود قیمت خوراک در این مناطق در هر کیلو300 تومان تفاوت قیمت در بورس داشته باشد. به همین دلیل، دلال ها خوراک این شرکت ها را می خرند و با قیمت پایین تر از بورس در بازار آزاد می فروشند. بنابراین شرکتهای تولیدی به دلیل این کاهش قیمت به سمت خرید از دلال ها می روند. 

وی افزود: روند فروش محصولات در بورس کالا باید اصلاح شود تا محصولات پتروشیمی به دست خریداران واقعی برسد در غیر این صورت خام فروشی انجام می شود. 

مقیمی اصل ادامه داد: قوانین اجازه نمی دهد انجمن ها خود وارد مذاکرات فروش شوند اما شرایط را برای اعضا فراهم می کنند تا قراردادهای مناسبی را منعقد کنند.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس، اعضای انجمن با شرکت های خارجی از کشورهای آلمان، پاکستان، کنیا، عراق و .. مذاکراتی کردند اما به دلیل اینکه برخی تولید کنندگان مواد اولیه را از بورس نمی خرند و با قیمت پایین تر از واسطه ها تهیه می کنند قدرت رقابت برای بقیه تولید کنندگان از بین می رود. 

وی با اشاره به این موضوع که موقعیت تولید پلاستیک ایران در دنیا بی نظیر است گفت: اما تکنولوژی و ماشین آلات مناسب نداریم. در تمام دنیا نیز به این شکل است که تمام مزیت ها در یک کشور وجود ندارد. ایران بهترین تولیدکاران و محصولات را دارند ولی در تکنولوژی مزیت ندارند. 

 

 

تعداد بازدید : ۴,۴۶۲