وزیر نفت تاکید کرد:

تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی

تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی
(چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵) ۱۱:۵۶

وزیر نفت با اشاره به وارد مدار تولید شدن چندین طرح پتروشیمی بر لزوم توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش نیپنا بیژن زنگنه، وزیر نفت، عصر دیروز (سه‌شنبه، ١٧ فروردین ماه) در همایش تقسیم کار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی، که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد بر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تاکید کرد و گفت: هرچند این وظیفه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما ما این موضوع را دنبال می کنیم، تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی یکی از مسائلی است که در اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است.

وزیر نفت به وارد مدار شدن واحدهای عظیم پتروشیمی در کشور اشاره کرد و افزود: ارزش تولید این واحدها حدود پنج میلیارد دلار خواهد بود، واحدهای پتروشیمی در عسلویه، شیراز، یک واحد متانول در عسلویه با ظرفیت ٢ و نیم میلیون تن، ٣ واحد پلی اتیلن در مناطق سنندج، مهاباد و لرستان با ظرفیت ٣٠٠ هزار تن و واحدهای دیگری در عسلویه و بندر امام وارد مدار خواهند شد کار بزرگی محسوب می شود.

وزیر نفت ادامه داد: بعد از رفع تحریم ها خوشبختانه صادرات نفت ما افزایش یافته است، به گونه ای که میانگین صادرات ما در ١٠ ماه سال ٩٤ روزانه یک میلیون و ٣٥٠ هزار بشکه در روز بود که پیش بینی می شود این رقم در دو ماه اسفند و فروردین امسال به بالای ٢ میلیون بشکه در روز برسد.

وی با بیان این که امیدواریم بهره برداری از طرح های پارس جنوبی در این دولت به پایان برسد، گفت: تاکنون پنج فاز پارس جنوبی به بهره برداری کامل رسیده است، فازهای ١٧ و ١٨ نیز امسال به بهره برداری خواهند رسید که امیدواریم دو فاز از فاز ١٩ و همچنین فازهای ٢٠ و ٢١ نیز امسال به بهره برداری برسند.

زنگنه با بیان این که باید کمک کنیم که همه صنایع از سوخت گاز بهره مند شوند، افزود: با گاز رسانی به صنایع، قاچاق گازوییل و مازوت برچیده خواهد شد، توزیع گاز به صنایع برای ما نسبت به گازوییل و نفت کوره ارزانتر تمام  می شود البته این موضوع آثار مثبت زیست محیطی نیز به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت افزود: پالایشگاه های کوچک با ظرفیت ٥ یا ١٠ هزار بشکه ای خروجی مناسبی ندارند، اما صنایع پتروشیمی در حد ٤٠ تا ٥٠ هزار تن جواب خواهد داد و اشتغالزایی نیز به همراه دارد.

زنگنه با بیان این که برخی افرادی  می گویند ١٠ میلیارد دلار فاینانس داریم، زمانی که می گوییم مبلغ را نشان دهید این کار را انجام نمی دهند، افزود: ما از سرمایه گذاری استقبال می کنیم، اما برخی یاد گرفته اند که بدون داشتن هیچ سرمایه ای ثروتمند شوند، بنابراین باید به افراد متخصص سرمایه گذاری و فاینانس تربیت و آموزش داد تا با این گونه افراد مذاکره شود.

تعداد بازدید : ۱,۹۰۱