کاهش سهام پتروشیمی در شاخص بورس عربستان سعودی

کاهش سهام پتروشیمی در شاخص بورس عربستان سعودی
(چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۲۹

بورس پتروشیمی در منطقه خلیج فارس طی روز های اخیر با کاهش قیمت مواجه بوده است.

به گزارش نیپنا به نقل از عرب نیوز، بازارهای سهام اکثر کشورهای عربی به دنبال کاهش قیمت انرژی با وجود رشد قوی در سه ماهه چهارم سال گذشته با رکود و کاهش چشمگیر مواجه شدند .

 در سال گذشته به دلیل رشد اندک سهام پتروشیمی بسیاری برای بازگشت به بازار خرید و فروش سهام تشویق شدند و در حال حاضر با این کاهش قیمت دچار ضرر و زیان شده اند.

در بازار بورس عربستان سعودی (تداول السع) سهام پتروشیمی در حدود 0.2 درصد کاهش مواجه بوده است و سهام صنایع پایه عربستان سعودی نیز 1.8 درصد کاهش پیدا کردند .

سهام شرکت ساخت مانی توسعه جبل عمر 2.5 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که برای بازپرداخت قسط اول تسهیلات 3 میلیارد لیری معادل 650 میلیون لیر عربستان (173 میلیون دلار) که از دولت دریافت کرده است با مشکل مواجه شده و در حال مذاکره با طلبکاران است.

البته شاخص سهام پتروشیمی ابوظبی 1.3 درصد افزایش داشته ولی شاخص سهام دوبی 0.6 درصد با کاهش مواجه بوده است و قطر نیز در بازار سهام خود با کاهش 0.7 درصدی روبرو شد.

بورس سهام پتروشیمی در مصر نیز با وجود توسعه صنعت از کاهش 1.4 درصد ارزش سهام خود خبر داد و سهام شرکت توسعه پالم هیلز نیز به همین مقدار کاهش یافته است .

مریل لینچ بانک مرکزی امریکا در گزارشی اعلام کرده است که برای کمک به صنعت مصر بصورت دو جانبه و چند جانبه کمک هایی را ارائه خواهد کرد تا مانع از کاهش ارزش پول مصر در آینده شود. مصر در حال حاضر با افزایش قیمت ارز مواجه است و در تمام صنایع پایه مصر به خصوص پتروشیمی تاثیر منفی دارد.

مریل لینچ افزود: طرح های داخلی هم می تواند به وضعیت اقتصادی کنونی مصر کمک کند مثل محدودیت واردات کالاهای غیر ضروری و سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی می تواند باعث ثبات نسبی مصر شود.

تعداد بازدید : ۷۵۹