تا پایان سال 1396

ارزش تولید محصولات پتروشیمی به 22 میلیارد دلار می رسد

ارزش تولید محصولات پتروشیمی به 22 میلیارد دلار می رسد
(سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴) ۱۳:۵۳

ارزش تولید محصولات پتروشیمی با اجرای طرح های جدید تا پایان سال ٩٦، به بیش از ٢٢ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز (سه شنبه، ٢٠ بهمن ماه) همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب  در نشستی خبری با اشاره به عملکرد صنعت پتروشیمی اظهار کرد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم، ارزش تولید محصولات پتروشیمی بر پایه قیمت های سال ١٣٩٠، ١٦ میلیارد دلار بود که امسال این رقم به ١٨ میلیارد دلار می رسد.

وزیر نفت افزود: با اجرای طرح های جدید صنعت پتروشیمی تا پایان سال ٩٦، ارزش تولید محصولات پتروشیمی به بیش از ٢٢ میلیارد دلار خواهد رسید؛ این در حالی است که فازهای ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به تامین خوراک اتان پتروشیمی ها نیز می پردازد که همین مسئله نیز سبب افزایش ظرفیت تولید آنها شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه فناوری در صنعت نفت طی سالهای آینده تصریح کرد: مدل جدید قراردادهای نفتی با این هدف طراحی شد تا بتوانیم با امضای قرارداد این هدف را محقق کنیم.

وزیر نفت با بیان این که در بخش بالادستی صنعت نفت به ١٣٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری و بخش پایین دستی از جمله پتروشیمی، نوسازی و ساخت پالایشگاه های جدید به ٧٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، تصریح کرد: برای تامین این مقدار سرمایه، مدل جدید قراردادهای نفتی را طراحی کردیم، هم اکنون شاهد رقابت فشرده ای در منطقه برای جذب سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز هستیم.

زنگنه با اشاره به اقدام های که از سوی برخی کشورها برای کاهش رجوع به ایران انجام می دهند، تصریح کرد: برخی از این کشورها می گویند می خواهیم سهام شرکت ملی خود را بفروشیم که تحلیل ها نشان می دهد این کشورها به دنبال این هستند تا رغبت سرمایه گذاران را برای حضور در ایران کاهش دهند.

وی با بیان این که ما می خواهیم در فضای رقابتی کار کنیم، افزود: برای توسعه صنعت نفت، منابع داخلی ما کافی نیست، با این که حدود ١٥ تا ٢٠ میلیارد دلار منابع جدید نیز از صندوق توسعه ملی دریافت خواهیم کرد، اما منابع داخلی به سختی پاسخ نیازهای جاری ما را می دهد؛ بنابراین باید به فکر تامین این سرمایه از منابع خارجی و از آن مهمتر به دنبال فناوری باشیم.

وزیر نفت با بیان اینکه توسعه هفت فاز پارس جنوبی اولویت نخست وزارت نفت و پس از آن توسعه ١٠ فاز دیگر به اولویت دوم بدل شد، ادامه داد: بر این اساس، تمرکز خود را بر تکمیل توسعه هفت فاز پارس جنوبی قرار دادیم و با این که در همان ایام با معضلات مالی روبرو شدیم، اما پارسال فاز ١٢ پارس جنوبی و امسال نیز فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی به صورت رسمی و با حضور رئیس جمهوری محترم افتتاح شد.

زنگنه با بیان این که فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی پیش از افتتاح در مدار قرار گرفته بودند، افزود: با این حال در این دولت بنا داشتیم تا زمانی که همه واحدها در مدار قرار نگرفته از افتتاح رسمی آن خودداری کنیم، هم اکنون نیز فاز ١٨ پارس جنوبی با گاز دریا در مدار بوده و فاز ١٧ نیز با گاز فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی در مدار است.

تعداد بازدید : ۲,۵۴۴