پتروشیمی مهاباد آماده افتتاح رسمی شد

پتروشیمی مهاباد آماده  افتتاح رسمی شد
(سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴) ۱۰:۵۲

همزمان با روند رو به رشد صنعت پتروشیمی و با راه اندازی مجتمع پتروشیمی مهاباد، تولید محصول پلی اتیلن در این مجتمع آغاز شد.

به گزارش نیپنا؛ با به تولید رسیدن واحد پلی اتیلن سنگین مهاباد با ظرفیت  سالانه 300 هزار تن به عنوان واحد اصلی، این مجتمع پتروشیمی آماده افتتاح رسمی است.

پیش از این واحد های بوتن-1 و یوتیلیتی نیز به بهره برداری رسیده بودند و  با راه اندازی واحد پلی اتیلن گام های نهایی به سمت بهره برداری تجاری برداشته شده و پتروشیمی مهاباد پس از سالها تلاش و کوشش به بهره برداری تجاری رسید.

فعالیت های اجرایی پتروشمی مهاباد بعنوان بزگترین طرح استان آذربایجان غربی از اردیبهشت ماه 1389 آغاز شده و برای احداث آن  بیش از 12000 میلیارد ریال بصورت ارزی و ریالی هزینه شده است.

انتظار می رود با بهره برداری از این مجتمع پتروشیمی تحول بزرگی در رفع محرومیت ها و اشتغال زایی در این منطقه ایجاد خواهد شد، بطوریکه در آینده نزدیک می توان شاهد توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در غرب کشور و ایجاد زیرساخت های توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته این منطقه بود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد یکی از مجتمع های پتروشیمی 12 گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب قرار دارد.

ساخت خط لوله اتیلن غرب از مبدا فاز دو عسلویه با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١ با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته آغاز شد و این خط از مبدا عسلویه تا آذربایجان غربی امتداد دارد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن بدل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می‌کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه‌گذاری 8.5 میلیارد دلاری را تامین می کند.

طرح خط لوله اتیلن غرب کشور جهت انتقال خوراک اتیلن به منظور احداث واحد های پتروشیمی در استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش بینی شده است. این خط از عسلویه آغاز و تا میاندوآب ادامه دارد.

خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل، ظرفیت انتقال 3.5 میلیون تن اتیلن را دارد که از این میزان2.5 میلیون تن از عسلویه و یک میلیون تن خوراک از گچساران به خط لوله تزریق خواهد شد .

تعداد بازدید : ۱,۳۷۹