مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

دو پیشنهاد جذاب آلمانی ها برای سرمایه گذاری در عسلویه

دو پیشنهاد جذاب آلمانی ها برای سرمایه گذاری در عسلویه
(دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴) ۱۳:۰۰

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از 2 پیشنهاد سرمایه گذاری خارجی خبر داد و گفت: دو شرکت آلمانی پیشنهاد سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری و 4 میلیارد دلاری در عسلویه را داده اند.

به گزارش نیپنا، عباس شعری مقدم، در حاشیه مراسم 51 سالگی صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران، همچنین از تمایل شرکت های خارجی برای تکمیل پتروشیمی دماوند خبر داد و گفت: بخش خصوصی ایران توان سرمایه گذاری در این پروژه را ندارد و بر اساس مذاکرات مقرر شده است که درصورت عدم درخواست برای این پروژه از سوی بخش خصوصی پس از 3 بار مزایده، این مجتمع پتروشیمی برای تکمیل به ان.پی.سی. واگذار شود تا بعد از تکمیل برای خصوصی سازی آن اقدام لازم صورت گیرد. 

وی تصریح کرد: تا کنون در پروژه دماوند یک میلیارد دلار هزینه شده است و تکمیل آن نیاز به 4 سال زمان و سه میلیارد دلار دیگر سرمایه دارد که بخش خصوصی ایرانی توان این سرمایه گذاری را ندارد.

تاثیر قیمت نفت بر پتروشیمی

معاون وزیر نفت، با اشاره به تاثیر کاهش قیمت نفت بر روی محصولات پتروشیمی، گفت: کاهش قیمت نفت بر محصولات پتروشیمی تاثیر غیر مستقیم دارد و قیمت محصولات پتروشیمی متناسب با قیمت نفت پایین نیامده است بلکه درصدی تغییر پیدا کرده لذا میزان تاثیرگذاری کاهش نرخ فروش نفت بر پتروشیمی زیاد نیست.

ابلاغ بیانیه ماموریت های پتروشیمی

شعری مقدم با اشاره به ابلاغ بیانیه جدید ماموریت های پتروشیمی گقت: طبق قانون اجرای سیاست ها اصل 44، وظیفه ان.پی.سی. از تصدی گری به سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، حمایت و نظارت تغییر پیدا کرده است. وقتی شرایط محیطی سازمانی تغییر می کند، سازمان باید استراتژی خود را بازبینی کند.

وی تصریح کرد: بر اساس اهداف جدید پتروشیمی، ارزش های بنیادین و بیانیه ماموریت شرکت را تعریف کردیم که بر اساس آن بتوانیم استراتژی های شرکت را پیش ببریم. 

تولید 35 میلیون تن محصول تاکنون

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری نیز گقت: میزان تولید محصولات پتروشیمی از ابتدای سال تا کنون 35 میلیون تن است و بر اساس برنامه حجم تولید در سال جاری  3 درصد نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت.

شعری مقدم خاطرنشان کرد: با وجود افزایش تولید محصولات، به دلیل کاهش قیمتهای نفت و محصولات پتروشیمی در سطح بین المللی  20 درصد کاهش درآمد خواهیم داشت. برای افزایش درآمد نیز باید منتظر تغییر قیمت نفت باشیم؛ ما قدرت تغییر قیمت ها را نداریم بلکه تابع تغییرات هستیم.

وی در مورد کاهش بیشتر قیمت محصولات پتروشیمی، تصریح کرد: قیمت محصولات پتروشیمی بستگی به نیاز جهانی دارد. به دلیل این که نیاز در جهان ثابت است، قیمت محصولات پتروشیمیبه میزان  زیاد تحت تاثیر قیمت های پایین نفت قرار نمی گیرد و همین حدودها باقی می ماند.

توافقات هسته ای یخ ارتباطات را شکست

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درمورد تاثیر توافق هسته ای ایران بر صنعت پتروشیمی ایران گفت: پس از توافق یخ ارتباطات شکست و خارجی هایی که در 10 سال گذشته می ترسیدند به ایران بیایند، آمدند و تحولات ایران را دیدند. همچنین با ورود شرکت های خارجی به ایران، در مورد اجرای طرح ها و سرمایه گذاری مذاکره شده است.

قیمت گاز همچنان توجیه دارد

شعری مقدم درمورد توجیه اقتصادی تولید محصولات با خوراک گاز با نرخ 12 سنت گفت: قیمت گاز هم با نرخ محصولات پتروشیمی باید ارتباط داشته باشد و امیدوارم این اتفاق رخ دهد. هنگام کاهش قیمت نفت، نرخ گاز هم باید به طور متناسب تغییر کند. همچنان تولید محصولات پتروشیمی حتی با قیمت  12 سنتی خوارک گازی هم اقتصادی است گرچه از حجم سود کاسته می شود.

تعداد بازدید : ۲,۶۶۴