سرمایه گذاری های جدید به صنعت پتروشیمی ایران جان تازه ای می دهد

سرمایه گذاری های جدید به صنعت پتروشیمی ایران جان تازه ای می دهد
(دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴) ۱۱:۴۹

مدیرعامل پتروشیمی جم با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذاری های جدید گفت: همزمان با رفع کامل تحریم‌ها شاهد شکوفایی و جهش دوباره صنعت پتروشیمی خواهیم بود .

به گزارش نیپنا، مهندس سید‌حسین میر‌افضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این مجتمع پتروشیمی گفت: مطالعات در مورد اتان ریکاوری و صنایع پایین‌دستی، سرعت بخشیدن به پیشرفت  طرح های ای. ابی. اس رابر و تولید انواع کامپاندها در چند سال آینده از اهداف مهم این شرکت است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در صنعت نفت و گاز جهان گفت: خوشبختانه کشور ایران بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گازی جهان است و درمجموع حجم ذخایر نفت و گاز ایران در جهان نیز رتبه اول را دارد که کسب این جایگاه منجر به برنامه‌ریزی درست و جدی برای بهره‌برداری از این منابع خواهد شد.

وی افزود: وجود شریک خارجی در سرمایه‌گذاری جدید یکی از اهداف اصلی است؛ چراکه به دنبال آن بازار هدف تضمین و امنیت سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود و در این راستا باید سعی شود تا بخش خصوصی برای انجام مطالعات بیشتر در زمینه پتروشیمی و خوشه‌های پایین‌دستی پتروشیمی، ترغیب شود و حتی آمادگی این را داشته باشیم با شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم.

میرافضلی ادامه داد: باید این امیدواری را به شرکا بدهیم که تا زمانی که کارخانه به سوددهی و پایداری کامل رسید کل سهام را از طریق بورس به سرمایه‌گذار واگذار کنیم و درنهایت در شرکت جدید دیگری سرمایه‌گذاری شود و درواقع نقش ما حکم یک مولد باشد و به‌این‌ترتیب خوشه‌های صنعتی جدیدی در موضوعات باارزش اقتصادی بالا ایجاد کنیم.

وی افزود: در کشور ما سالانه 200 میلیارد مترمکعب گاز متان تولید می‌شود که 6 میلیارد مترمکعب آن به‌عنوان خوراک در پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود که حدود 3 درصد کل تولید گاز ایران است و این گاز به قیمت 13 سنت به پتروشیمی‌ها فروخته می‌شود درحالی‌که قیمت جهانی آن حدود 10 سنت است.

مدیرعامل پتروشیمی جم اظهارکرد: متاسفانه در برخی صنایع و نیروگاه‌ ها که گاز ارزان دریافت می‌کنند و مصارف خانگی و تجاری حدود 30 درصد گاز ارزانی (حدود یک‌پنجم قیمت گازی که به‌عنوان خوراک تحویل پتروشیمی‌ها می‌شود) به آنها تحویل داده می‌شود، هدر می‌رود این هدر رفت بیش از 50 میلیارد مترمکعب در سال است.

مدیرعامل پتروشیمی جم مهم‌ترین مشکلات را در حال حاضر تامین منابع مالی، تامین تجهیزات و قطعات و بحث‌های سنسور دانست و گفت: موارد مزبور در شرایط فعلی انرژی زیادی را می‌طلبد و قطعا باعث کاهش سرعت در مسیر توسعه خواهد شد اما با رفع کامل تحریم‌ها شاهد شکوفایی صنعت پتروشیمی خواهیم بود و می‌توانیم تجهیزات، قطعات و فناوری جدید خریداری کنیم و به فکر ارتباط با شریک‌های خارجی باشیم.


تعداد بازدید : ۳,۴۴۵