در هم اندیشی مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار مطرح شد:

انفجار صنعت پتروشیمی با تکنولوژی های جدید

انفجار صنعت پتروشیمی با تکنولوژی های جدید
(شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴) ۱۴:۲۵

عوامل رشد و پایندگی صنعت پتروشیمی در گرو تولید محصولات جدید با استفاده از تکنولوژی های برتر، مالکیت فکری و بهینه سازی فرآیندی های تولیدی (اقتصاد، کیفیت و محیط زیست) است.

به گزارش نیپنا، در هم اندیشی آشنایی با مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار که صبح امروز (30آبان ماه) به همت مدیریت منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، پرفسور محمود صباحی استاد دانشکده مهندسی شیمی لویزیانای آمریکا گفت: در شرایط فعلی، ایران آماده یک انفجار صنعتی شیمیایی است که البته این انفجار صنعتی باید حساب شده و برنامه ریزی شده باشد و با مطالعه تجربیات کشورهای در حال توسعه که این مسیر را با موفقیت طی کرده اند، یک مدل مطابق با اقتضائات کشور، تهیه و اجرا شود.

وی افزود: نقش پژوهش و توسعه در تمامی این مراحل تعیین کننده است و بنگاه ها باید اعتقاد کاملی به بهبود توانمندهای در این بخش حساس داشته باشند، زیرا عامل اول و نهایی پایداری اقتصادی در جهان است.

پرفسور صباحی با تاکید بر اختراع و نوآوری به عنوان عوامل رشد پایدار، گفت: تا زمانی که بخش پژوهش و توسعه از مرحله خمودگی عبور نکند، هرگز تفکرات توسعه صنعتی و پایدار به نوآوری در صنعت منتهی نخواهد شد.

استاد دانشکده مهندسی شیمی لویزیانای آمریکا خاطر نشان کرد: صنایع شیمیایی دنیا اکنون به سمتی می رود که علاوه بر رفع نیازهای جامعه، به سلامت محیط زیست و شهروندان خدشه ای وارد نکند و درعین حال به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

وی افزود: با توجه به جهش دوم در دوران پسا تحریم، صنعت پتروشیمی باید درک عمیق و درستی نسبت به تکنولوژی های برتر در این صنعت داشته باشد و توجه به این موضوع در موفقیت مذاکرات پیش رو با شرکت های خارجی بسیار حیاتی و ضروری است.  

به اعتقاد صباحی، استراتژی صنعت پتروشیمی باید با توجه به زیر ساختهای موجود، به سمت خلق ایده و نوآوری حرکت نماید، بنابراین اگر صنعت نسبت به آنچه که در دنیای تکنولوژی روز اتفاق می افتد، بدون دانش و آگاهی های لازم و مستمر باشد، قطعا در مسیر پر سرعت تحولات موفق نخواهد بود.

وی افزود: مدیران صنعت پتروشیمی باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که تکنولوژی ها دارای چرخه عمر مشخصی هستند و باید این موضوع در تمامی مذاکرات خرید تکنولوژی برای صنعت مورد توجه ویژه قرار گیرد.

صباحی با اشاره بر اینکه به خاطر مسائل زیست محیطی، اقتصادی و دسترسی به منابع، تکنولوژی ها به سرعت در حال تغییر است،گفت: همزمان با بهبود و ارتقاء فرآیندهای فنی واحدهای پتروشیمی، دنیا در حال پیش بینی تحولات تکنولوژی ها در آینده است. بنابراین لازم است بخش پژوهش و توسعه صنعت پتروشیمی  زیر و بم و ساختارهای هر تکنولوژی را تجزیه و تحلیل کند و بعد اقدام به خرید یا انتقال تکنولوژی ها نمایند.

تعداد بازدید : ۴,۲۳۳