آغاز به کار نشست فوق العاده وزارتی جی یی سی اف

آغاز به کار نشست فوق العاده وزارتی جی یی سی اف
(شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴) ۱۱:۱۰

نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) ساعتی قبل با حضور وزیران انرژی کشورهای عضو آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز (شنبه، ٣٠ آبان ماه) به ریاست بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان آغاز شد.

براساس این گزارش، در حالی که پیش از این قرار بود نشست عادی و فوق العاده وزارتی جی یی سی اف به ترتیب صبح و بعدازظهر امروز (٣٠ آبان ماه) برگزار شود، با تغییر برنامه مقرر شده است ابتدا نشست فوق العاده وزارتی برگزار شود؛ به این ترتیب نشست فوق العاده وزارتی به ریاست وزیر نفت کشورمان آغاز به کار کرد.

سومین اجلاس سران، هفدهمین نشست عادی وزارتی، نشست فوق العاده وزارتی و چهارمین نشست گروه عالی رتبه و بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که از دیروز ٢٩ آبان ماه آغاز شده است تا دوم آذر ماه ١٣٩٤ ادامه خواهد داشت.

ریاست هفدمین نشست عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز برعهده امانوئل ایبه کاچیکوو که به تازگی به عنوان وزیر نفت نیجریه برگزیده شده، خواهد بود.

وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در شانزدهمین نشست وزارتی جی یی سی اف در ١٦ دسامبر ٢٠١٤ (٢٥ آذرماه ١٣٩٣) که به ریاست محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی برگزار شد نیجریه را به عنوان رئیس و معاون نخست وزیر لیبی در امور انرژی را به عنوان نایب رئیس این مجمع در سال ٢٠١٥ انتخاب کردند.

بر اساس این گزارش، حضور روسای جمهوری کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا و عراق و همچنین نخست وزیر الجزایردر این اجلاس قطعی شده است. قربانقلی بردی‌ محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان والهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان  نیز به عنوان میهمان در این اجلاس حضور خواهند یافت.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

تهران میزبان سه اجلاس گازی جهان است

با برگزاری سه اجلاس سران، فوق العاده و عادی وزیران در تهران، ایران برای نخستین بار از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ١٤ سال گذشته میزبان سه اجلاس بصورت همزمان است.

برای نخستین بار از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز سه اجلاس سران، فوق العاده و عادی وزیران با حضور سران ٩ کشور در تهران برگزار می شود.

اجلاس عادی وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که قرار بود در ابوجای نیجریه برگزار شود با درخواست ایران در تهران برگزار خواهد شد تا برای نخسین بار سه اجلاس در یک کشور برگزار شود.



تعداد بازدید : ۲,۸۱۱