پیاده سازی قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ظرف 3 سال در صنعت پتروشیمی

پیاده سازی قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ظرف 3 سال در صنعت پتروشیمی
(چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴) ۱۲:۱۵

براساس برنامه ریزی های تدوین شده ظرف مدت سه سال قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در تمامی مجتمع های پتروشیمی پیاده سازی می شود.

به گزارش نیپنا، مهندس عظیمه زیلایی معاون مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین گردهمایی مدیران انرژی صنعت پتروشیمی که امروز (چهارشنبه 27 آبان ماه) برگزار شد، گفت: قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، جامع ترین قانون بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است که پیرو ابلاغیه وزیر محترم نفت، تمامی شرکت های تابعه وزارت نفت با هماهنگی و نظارت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ملزم به اجرای آن هستند.

وی افزود: مطابق برنامه زمانبندی تدوین شده توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، تمام شرکت های تابع وزارت نفت و از جمله شرکت های پتروشیمی ملزم به پیاده سازی این قانون در قالب استقرار استاندارد ISO5001  در مدت 3 سال شده اند.

زیلایی با اشاره به اهمیت موضوع پیاده سازی فرهنگ بهنیه سازی مصرف انرژی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به دلیل اهمیت موضوع در سال 82 واحدی تحت عنوان انرژی در مدیریت HSE ایجاد شده است، که تهیه آمار مصارف انرژی، تعیین معیار شدت مصرف انرژی و مشخص شدن عوامل موثر بر افزایش معیار شدت انرژی از جمله وظایف این واحد است.

وی در خصوص اهم اقدامات انجام شده شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای مدیریت انرژی، خاطر نشان کرد: راهبری تشکیل کمیته انرژی در مجتمع های پتروشیمی، همکاری با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در خصوص تدوین استاندارد های میزان مصرف انرژی فرآیندهای تولید برخی محصولات اوره، آمونیاک، متانول، محصولات الفینی، محصولات آروماتیکی و محصولات پلی اتیلنی (15 واحد تولیدی) به منظور تعیین معیار شدت انرژی در آنها از جمله این موارد هستند.

به گفته زیلایی تبیین ساختار مدیریت انرژی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تعریف جایگاه آن در مدیریت برنامه ریزی و توسعه و کنترل تولید در راستای سیاست گذاری و برنامه ریزی انرژی در سطح صنعت پتروشیمی از جمله اقدامات موثر در مسیر مدیریت و بهنیه سازی مصرف انرژی است.

معاون مدیر برنامه ریزی و توسعه برتاکید توجه مدیران ارشد مجتمع ها به مصرف بهینه انرژی به موازات سطح تولید در مجتمع ها و استفاده از تکنولوژی های روز با رویکرد کاهش شدت مصرف انرژی در مجتمع ها ادامه داد:  در اجرای هماهنگ مفاد قانون مدیریت انرژی موثر باید در مقوله انرژی در صنعت پتروشیمی به صورت یکپارچه و هماهنگ سیاست گذاری و راهبری کرد.

گفتنی است، تفکر بهینه سازی مصرف انرژی در جهان و استفاده از انرژی های نو واز سال 1970 آغاز شده است. اگرچه روش های تولید، انتقال و مصرف انرژی تاثیر چشمگیری بر توسعه صنعتی و پایداری اقتصاد دارد، اما باید توجه کرد که برخی از روش های عرضه و مصرف انرژی می توانند موجب بروز صدمات قابل توجه و غیر قابل جبران به محیط زیست شوند.

تعداد بازدید : ۴,۷۳۷