خلق زنجیره ارزش در پتروشیمی، سیاست کلان است

خلق زنجیره ارزش در پتروشیمی، سیاست کلان است
(دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴) ۰۹:۴۵

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان این که باید طبق اسناد بالادستی خام فروشی مواد اولیه پایان یابد، گفت: این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت ها در صنایع تبدیلی مانند پتروشیمی است.

محمدحسین میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، درباره توسعه صنعت پتروشیمی در شرایط جدید، اظهار کرد: سیاست‌های کلان در عرصه اقتصاد به‌گونه‌ای ترسیم‌شده است که باید برای خلق و تکمیل زنجیره ارزش در تولید صنایع پائین دستی کوشش کرد و این از رهگذر توسعه صنایعی مانند پتروشیمی محقق می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان این که صادرات محصولات باارزش افزوده با توسعه صنعت پتروشیمی امکان‌پذیر است، گفت: ما باید حداکثر تا 4 الی 5 سال آینده خام فروشی را متوقف کنیم.

وی افزود: صادرات غیرنفتی با تولید محصولات پتروشیمی شتاب خواهد گرفت. ازاین‌ رو، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی نیز کاهش خواهد یافت.

این نماینده مجلس نهم، گفت: تولید فرآورده و محصول نهایی در صنایع پتروشیمی می تواند تا حد زیادی از هدر روی منابع به شکل صادرات مواد خام  جلوگیری می‌کند؛ بنابراین توسعه و رشد صنایع پتروشیمی مانع خام فروشی می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: خام فروشی نمی‌تواند در اقتصاد نفت عنصری مطلوب محسوب شود اما با احداث پتروشیمی‌ها و صنایعی که قابلیت تبدیل فرآورده را دارند می‌توانیم اقتصاد نفت را شکوفا کرد.  

تعداد بازدید : ۲,۵۶۴