صدف، ماده اولیه صنایع لاستیک و تایر کشور تامین می کند

صدف، ماده اولیه صنایع لاستیک و تایر کشور تامین می کند
(سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴) ۱۲:۴۳

پتروشیمی صدف به منظور تولید سالانه 136 هزار تن ESBR در منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه احداث خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، احمد جزایری، مدیرعامل پتروشیمی صدف گفت: ساخت این مجتمع ظرف 29 ماه و با سرمایه گذاری 255 میلیون یورو انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از این میزان 102 میلیون یورو از طریق گشایش ال سی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن تامین و مابقی به صورت ریالی و توسط سهامداران این شرکت پرداخت می شود.

جزایری افزود: سهامدار عمده این شرکت، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با بیش از 95 درصد سهام است که خود زیر مجموعه شرکت هلدینگ خلیج فارس می باشد.

وی دیگر سهامداران این شرکت را شرکت لاستیک سیمرغ، شرکت هزاره سوم و تعدادی سهامدار خرد دانست و گفت: لیسانس این طرح از شرکت ورالیس ایتالیا اخذ شده و مهندسی پایه آن نیز بر عهده تکنی مونت لیتالیا می باشد.

مدیرعامل پتروشیمی صدف، شرکت مهندسی نارگان را مسئول مهندسی و تدارکات عنوان کرد و گفت: ساختمان و نصب آن را نیز شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی انجام خواهد داد.

وی افزود: تکنولوژی استفاده شده تولید لاستیک مصنوعی در شرکت شیمیایی صدف از نوع امولسیون می باشد که طی فرآیندی مبادرت به تولید زنجیره پلیمری ( الاستومر) جهت استفاده در صنایع لاستیک سازی می نماید.

جزایری ادامه داد: محصولات این شرکت در 5 گرید و به صورت خشک و روغنی تولید می شود که دو گرید آن در صنعت تایر و 3 گرید در صنعت پلاستیک کاربرد دارد.

وی یکی از ویژگی های این طرح را امکان تغییر گرید تولید محصولات عنوان کرد و افزود: این قابلیت امکان هماهنگی با نیاز پایین دستی را برای پتروشیمی صدف فراهم می کند.

وی خوراک مورد نیاز برای تولید   ESBR را سالانه 26 هزارتن استایرین از پتروشیمی پارس و 84 هزارتن بوتادین از پتروشیمی جم دانست و گفت: از ویژگی های اصلی این محصول سازگاری آن با محیط زیست می باشد زیرا نیترو زاین از محصول نهایی حذف می شود.

وی ادامه داد: با تولید این محصول صنعت تایر سازی کشور تقویت شده و امکان صادرات جهانی آن فراهم می شود.

جزایری افزود: تولید این محصول که سازگار با محیط زیست می باشد، برای نخستین بار در خاورمیانه انجام می شود و تلاش شده تا طرح با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت به نتیجه برسد.

وی به تامین 50 درصدی تجهیزات در داخل اشاره کرد و گفت: تمام تجهیزات ثابت در داخل تهیه شده و خردیهای خارجی نیزئ با ریسک پایین انجام شده است.

وی نیاز جهانی به ESBR را در حال حاضر 5.2 میلیون تن دانست و افزود: تا سال 2020 این رقم به 7.8 میلیون تن می رسد که 73 درصد آن در صنعت تایر، 8 درصد در صنایع پایین دستی لاستیک و تایر مصرف می شود.

جزایری تولید SBR کشور را در شرایط کنونی 70 هزار تن عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تا سال 1404 نیاز به SBR 700 هزارتن می شود که 20 درصد آن سهم ESBR خواهد بود.

وی اصلی ترین بازار صادراتی را چین داست و گفت: تقاضای این کشور 1.5 میلیون تن است که با افزایش تقاضا رئ برو خواهد بود.

جزایری تکمیل زنجیره ارزش را اصلی ترین هدف پتروشیمی عنوان کرد و افزود:  سود اصلی صنایع میانی با صنایع پایین دستی تکمیل می شود. 

تعداد بازدید : ۳,۸۱۳
Loading