صنایع پلاستیک با احداث پارک پلاستها احیا میشود/ جزئیات مشارکت آمریکا در صنایع پلاستیک هندی
در آخرین دوره از نمایشگاه هند پلاست 33 کشور از نقاط مختلف جهان حضور داشتند که در طول پنج روز آخرین دستاوردهای خود در زمینه صنایع پلاستیک را در محل برگزاری این نمایشگاه با سایر شرکت کنندگان و عموم بازدیدکنندگان به اشتراک گذاشتند. در مجموع در این نمایشگاه بینالمللی حدود یکهزار و 27 غرفه داخلی و 510 غرفه از کشورهای دیگر در 18 سالن حضور داشتند که در حوزه های مختلفی همچون صنایع مادر، عرضه کنندگان مواد اولیه، عرضه کنندگان مواد واسطه، سازندگان ماشین آلات و تجهیزات، تولید کنندگان مصنوعات پلاستیکی، صنایع بازیافت پلاستیک به فعالیت و رقابت با یکدیگر پرداختند.
بر اساس آمار رسمی دولت دهلی نو، هم اکنون میزان مصرف محصولات پلاستیکی در کشور هندوستان برابر 9 میلیون تن در سال است و پیش بینیها حاکی از آن است که تا پنج سال آینده این رقم به حدود 12 میلیون تن در سال افزایش یابد، بر این اساس برگزاری نمایشگاههایی همچون " نمایشگاه هند پلاست " می تواند فرصت مناسبی به منظور عرضه انواع محصولات پلاستیکی و پلیمری به این طیف گسترده ی متقاضیان و مشتریان در این کشور باشد.
از مهمترین نهادها و سازمان های داخلی کشور هند که مسئولیت سرپرستی و حمایت از صنایع فعال در بخش تولید محصولات پلاستیکی را بر عهده دارند و به نوعی متولّیان برگزاری نمایشگاه هند پلاست بر شمرده می شوند می توان به سازمانها و نهادهای زیر اشاره کرد:
انجمن سراسری تولیدکنندگان پلاستیک هند
این انجمن بزرگترین تشکل صنعت پلاستیک هند به شمار می رود که همه شرکتها و انجمن های فعال در عرصه صنایع پلاستیک هند عضو آن هستند. این انجمن علاوه بر مواردی همچون ارائه مشاوره های فنی و مدیریتی به اعضا، انجام حمایت های پشتیبانی و مذاکره با بخشهای دولتی در زمینه رفع نیازهای اعضا از قبیل نیاز به زمین و گرفتن تسهیلات مالی و ... مسئولیت برگزاری نمایشگاههای صنعت پلاستیک در نقاط مختلف هند و یا تدارک و اعزام اعضاء به نمایشگاه های مرتبط در دیگر کشورها را نیز بر عهده دارد.
بر این اساس از حیث اهمیت در برگزاری نمایشگاه هند پلاست و جذب هرچه بیشتر سرمایه و دیگر امکانات به هند جهت توسعه صنایع پلاستیک، این انجمن دارای جایگاه ویژه ای است و وظایف آن به نوعی مشابه وظایف دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران است.
فعالیت 30 هزار کارخانه در صنایع پلاستیک هند
کشور هند بیش از 30 هزار واحد تولیدی مواد و مصنوعات پلاستیکی دارد که البته از بین آنها تنها حدود 250 شرکت بزرگ و معتبر عضو این سازمان هستند. دولت هند منشور جامعی در خصوص حمایت از صنایع دارد و در آن مواردی همچون ارائه آموزشها جهت تربیت نیروی کار تحصیل کرده و متخصص، تعامل با بانکها و مؤسسسات مالی برای ارائه تسهیلات به متقاضیان جهت توسعه ی صنایع، ایجاد زیر ساخت هایی نظیر شبکه های برق رسانی و ... جزء وظایف دولت محسوب می شود.
در این کشور پرجمعیت آسیایی وامهای دولتی به دو دسته صنعتی و تجاری تقسیم می شوند که نرخ بهره وام های تجاری بیشتر از وام های صنعتی و حدود 15 درصد است. این وام ها مشوق های مناسبی جهت ترغیب واحدهای تولیدی برای شرکت هرچه پرشور تر در نمایشگاههای بینالمللی از جمله نمایشگاه هند پلاست محسوب می شوند.
توسعه صنایع پلاستیک با تکنولوژی آمریکایی
انجمن مرکزی مهندسی پلاستیک و تکنولوژی تحت پوشش وزارت مواد شیمیائی هند قرار دارد و در مواردی همچون آموزش نیروی انسانی جهت تربیت متخصص و نیروی کار ماهر برای صنعت پلاستیک، انجام آزمایشهای نوین علمی در خصوص تولید محصولات پلاستیکی، برگزاری همایشهای مرتبط با صنعت پلاستیک در مناطق مختلف و با مشارکت سازمانهای داخلی و خارجی در حیطه وظایف اصلی این مؤسسه قرار می گیرند. برقراری ارتباط و ایجاد شرایط مناسب برای داشتن همکاریهای نزدیک با دانشگاههای معتبر آمریکایی و اروپایی در زمینه موارد ذکر شده، یکی از اقدامات اساسی این مؤسسه به منظور برگزاری هرچه بهتر نمایشگاههای هند پلاست است.
از این رو با اتخاذ این سیاست از سوی این سازمان، راه برای انتقال دانش و فناوری روز دنیا به صنعت پلاستیک هند هموار شده و تازه ترین دستاوردهای دانشمندان اروپایی و آمریکایی قابلیت تحقق در بعد عملی را خواهند یافت و با کمک و مشارکت سرمایه گذاران عرصه ی پلاستیک، در نمایشگاه هایی نظیر نمایشگاه هند پلاست به منصه ظهور خواهند رسید.
عرض اندام پارک پلاستیکها در سرزمین مهاراجه
اتحادیه ی اصناف و مشاغل پلاستیکی هند به نمایندگی از اعضای خود به منظور رایزنی های فراوان با دولت هند زمینی به وسعت 500 هکتار را در منطقه ای مناسب جهت ایجاد و توسعه پارک های صنعت پلاستیک به همراه صنایع بازیافت آنها تدارک دیده است.
یکی از اقدامات فرهنگی و زیرساختی که توسط این انجمن در زمینه برگزاری نمایشگاه هند پلاست سال 2012 میلادی صورت گرفت، توسعه فرهنگ و تمایل استفاده از پلاستیکها در بین عموم مردم بود که در همین راستا این تشکل با حمایت مالی اعضا، مدتی قبل از برگزاری این نمایشگاه در مدارس و دانشگاههای هندوستان برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی برگزار می کرد تا مزایای گسترده ی برگزاری چنین رویداد مهمی را به دانش آموزان و دانشجویان تبیین کند.